یاسمین مقبلی چه چیزی را در فضا گم کرد؟

به گزارش مجله سلنا، ایسنا نوشت: فضانوردان ناسا تا به امروز 4 بار وسایل خود را در فضا گم نموده اند. بیزینس اینسایدر در گزارش جدیدی به آنالیز این موارد پرداخته است.

یاسمین مقبلی چه چیزی را در فضا گم کرد؟

یک فضانورد ناسا اوایل ماه جاری هنگام انجام دادن تعمیرات در ایستگاه فضایی بین المللی به طور تصادفی کیف ابزار را در فضا رها کرد اما معلوم شد این اولین بار نیست که فضانوردان به طور تصادفی چیزهایی را در دل فضا رها می نمایند و این اتفاق قبلا حداقل چهار بار برای فضانوردان ناسا اتفاق افتاده است.

گم شدن کیف ابزار

روز دوم نوامبر، یاسمین مقبلی و لورال اوهارا(Loral OHara) فضانوردان ناسا در حال اجرا دادن تعمیراتی در ایستگاه فضایی بین المللی بودند. به گفته ناسا، در طول پیاده روی فضایی که شش ساعت و 42 دقیقه به طول انجامید، یکی از دو فضانورد به طور تصادفی کیف ابزار مورد استفاده خود را رها کرد و کیف به فضا پرتاب شد. ناسا گفت که کنترل نماینده های پرواز بعدا این کیف را در دوربین های بیرونی ایستگاه مشاهده کردند اما متوجه شدند که مسیر آن برای ایستگاه فضایی یا خدمه خطری ندارد.

ناسا اظهار داشت که وقتی مقبلی و اوهارا کیف را گم کردند، دیگر برای تکمیل تعمیرات به آن احتیاج نداشتند. انتظار می رود این کیف به مدت چند ماه جلوتر از ایستگاه فضایی حرکت کند تا در نهایت در جو زمین بسوزد.

سپر پارچه ای گمشده

فضانوردان ناسا در سال 2017 یک قطعه مهم از تجهیزات خود را در فضا از دست دادند. واشنگتن پست در آن موقع گزارش داد که طی یک پیاده روی فضایی در سال 2017، فضانوردان پگی ویتسون(Peggy Whitson) و شین کیمبرو(Shane Kimbrough) چیزی را گم کردند که برای تکمیل شدن کار خود در ایستگاه فضایی بین المللی به آن احتیاج داشتند. گمشده آنها یک کیف حاوی یک سپر پارچه ای برای حفظ کردن یک دستگاه موسوم به نقطه دسترسی در برابر زباله های فضایی بود.

به گزارش واشنگتن پست، پس از گم شدن این کیف که 18 پوند وزن داشت، گروه های کنترل ماموریت روی زمین مجبور شدند برای یافتن راه چاره دیگری کوشش نمایند تا نقطه دسترسی حفظ گردد اما آنها توانستند به سرعت یک جایگزین را با استفاده از مواد دیگر تهیه نمایند.

گمشده 100 هزار دلاری

یک فضانورد ناسا در سال 2008 یک کیف به ارزش 100 هزار دلار را هنگام کوشش برای پاکسازی نشت گم کرد. وب گاه بریتانیایی رجیستر(The Register) گزارش داد که هایدماری استفانیشین پایپر(Heidemarie Stefanyshyn-Piper) فضانورد ناسا هنگام انجام تعمیرات بیرون از ایستگاه فضایی بین المللی در 18 نوامبر 2008، به طور تصادفی اجازه داد کیف ابزارش که ارزش آن 100 هزار دلار بود، لیز بخورد.

وب سایت اسپیس در آن موقع گزارش داد که یک گریس زن در این کیف آغاز به نشت کرد و در حالی که پایپر سعی داشت نشت را پاکسازی کند، کیف از دست او خارج شد.

پایپر در مصاحبه پس از این حادثه گفت که به پریدن و گرفتن کیف فکر نموده است. وی اضافه کرد: بعد متوجه شدم که این کار همه چیز را بدتر می نماید و آن وقت دو جسم شناور خواهیم داشت که یکی از آنها من هستم. بنابراین، برترین کار این بود که کیف را رها کنم.

دستکش گمشده

اولین فضانورد آمریکایی که پیاده روی فضایی انجام داد، در سال 1965 دستکش خود را در فضا گم کرد. از دست دادن چیزی در فضا فقط یک پدیده امروزی نیست. اد وایت(Ed White) فضانورد آمریکایی تقریبا 60 سال پیش در اولین پیاده روی فضایی خود، یک دستکش را از دست داد.

به گفته مرکز فضایی هیوستون ناسا، وایت در سوم ژوئن 1965 از کپسول جمینای 4(Gemini 4) خارج شد تا به مدت 20 دقیقه در فضا شناور گردد اما در حالی که در کپسول هنوز باز بود، یکی از دستکش های یدکی او به سمت فضا شناور شد.

این موضوع فقط در خصوص ناسا نیست. یک فضانورد روسی اوایل امسال، یک کیف ابزار را عمدا به فضا پرتاب کرد. بیزینس اینسایدر در آن موقع گزارش داد که در ماه مه، سرگئی پروکوپیف(Sergey Prokopyev) و دیمیتری پتلین(Dmitri Petelin) فضانوردان روسی در حال پیاده روی فضایی بیرون از ایستگاه فضایی بین المللی بودند که پروکوپیف یک کیف به وزن 11 پوند حاوی تجهیزات به جای مانده را پرتاب کرد و گفت: به زیبایی پرواز می نماید.

بعضی از پروکوپیف به خاطر ریختن زباله انتقاد کردند اما بعدا در حساب ایکس ایستگاه فضایی بین المللی نوشته شد که کیف به صورت بی ضرر در جو زمین خواهد سوخت.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 23 آبان 1402 بروزرسانی: 23 آبان 1402 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 2430

به "یاسمین مقبلی چه چیزی را در فضا گم کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یاسمین مقبلی چه چیزی را در فضا گم کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید