خبرنگاران لاوروف: روسیه در برابر آمریکا در عبور از خط قرمز محکم خواهد ایستاد

به گزارش مجله سلنا، مسکو - خبرنگاران - سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت که روسیه از هرگونه کوشش آمریکا برای عبور از خط قرمز به سختی جلوگیری می نماید و روبروی آن خواهد ایستاد.

خبرنگاران لاوروف: روسیه در برابر آمریکا در عبور از خط قرمز محکم خواهد ایستاد

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش خبرنگاران، لاوروف روز سه شنبه در گفت و گو با ریانووستی گفت: همان طور که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری در پیغام سالانه به مجلس اعلام کرد، در روابط بین روسیه و آمریکا درصورتی که واشنگتن اقدام از موضع برتر را متوقف نکند، هیچ تغییری صورت نمی گیرد.

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که اگر آمریکا به بی فایده بودن کوشش ها برای احیای نظام تک قطبی دنیا و ایجاد ساختار برای تحت اطاعت در آوردن همه کشورهای غربی پی ببرد و اگر واشنگتن این واقعیت را بپذیرد که اصولی همچون احترام به حق حاکمیت و تمامیت ارضی و عدم مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل و بی فایده در منشور ملل متحد نوشته نشده است و با ما و کشورهای دیگر در شرایط برابر همکاری نمایند، شرایط خوب خواهد شد در غیر این صورت هیچ نتیجه در روابط ما بدست نمی آید.

وی ادامه داد: در غیر این صورت این انتخاب آمریکا خواهد بود و در شرایط جنگ سرد و حتی بدتر از آن بسر خواهیم برد.

لاوروف اعلام کرد که در جنگ سرد، تنش ها بسیار جدی بود و بارها شرایط خطرناک و بحرانی بروز کرد اما احترام متقابل بود که همینک کاهش یافته است.

پیشنهاد حل مناقشه دیپلماتیک

لاوروف در ادامه مصاحبه گفت: روسیه به آمریکا پیشنهاد حل و فصل مناقشه دیپلماتیک بین دو کشور کرد اما دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا این پیشنهاد را در کرد.

به گفته وزیر خارجه روسیه، روابط دو کشور در صورتی که شرایط به اقدامات مسکو بستگی داشت به حالت عادی بازگشته بود.

لاوروف اعلام کرد که روسیه کوشش های در این زمینه را بلافاصله پس از تحلیف ریاست جمهوری بایدن بکار گرفت.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه با بیان اینکه من بدون تحمیل موضع خود این موضوع را به بلینکن یادآوری کردم، گفت : به او گفتم که گام بدیهی در این زمینه برای این که بتوانیم خوب کار کنیم به صفر رساندن اقداماتی بود که باراک اوباما رئیس جمهوری اسبق آمریکا شروع کرد و دو هفته مانده به خاتمه دوره ریاست جمهوری، درهای همکاری را بسته و املاک دیپلماتیک روسیه را توقیف و دیپلمات های روسیه را اخراج کرد.

بیانیه کاخ سفید

لاوروف در ادامه مصاحبه بیانیه کاخ سفید و اظهارات بعضی سیاستمداران آمریکایی درباره تحریم روسیه را شیزوفرنی ((اختلال در واقعیت سنجی) خواند.

وی به عنوان نمونه به اظهارات جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در خصوص تحریم روسیه اشاره و اظهار کرد: در این اظهارات و سخنان بعضی مقامهای آمریکایی نشانه هایی از شیزوفرنی دیده می گردد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: سخنگوی کاخ سفید به تازگی گفت که تحریم ها در خصوص روسیه ادامه می یابد و تقریبا تاثیرات مورد انتظار واشنگتن را در خصوص این کشور دارد.

لاوروف اضافه نمود: ساکی گفته است که هدف تحریم ها کاهش تنش ها بین روسیه و آمریکا است.

آمریکا از سال 2014 تا به امروز بیش از یکصد بسته تحریم های اقتصادی و اقتصادی در خصوص روسیه وضع نموده است و تحریم های جدید در خصوص روسیه هفته ای یک بار یا حتی بیشتر وضع می گردد.

امکان ملاقات لاوروف و بلینکن

لاوروف از امکان ملاقات با انتونی بلینکن همتای آمریکایی خود در اجلاس شورای وزیران قطب شمال در ریکیاویک پایتخت ایسلند در ماه می اطلاع داد و گفت که در صورتی که سرپرستی هیات آمریکایی در این اجلاس برعهده بلینکن باشد ، با هم ملاقات خواهیم کرد.

وی اعلام کرد که در گفت و گوی تلفنی با بلینکن پس از تحلیف ریاست جمهوری بایدن، توافق کردیم که در حاشیه یک اجلاس چندجانبه ممکن است بایکدیگر ملاقات و مذاکره نمایند.

پیشنهاد ملاقات پوتین و بایدن

لاوروف در ادامه مصاحبه با ریانووستی اعلام کرد که به رغم اظهارات جنجالی بایدن در خصوص پوتین، ایده برگزاری اجلاس سران روسیه و آمریکا از طرف مسکو مثبت تلقی شد.

بایدن یک ماه پیش به پاسخ خبرنگاری گفت که پوتین قاتل است.

وزیر خارجه روسیه گفت: پوتین ایده برگزاری ملاقات سران روسیه و آمریکا را مثبت خواند. ما می خواهیم تمام ابعاد این پیشنهاد را آنالیز کنیم و در زمان حاضر به مطالعه آن می پردازیم.

در شرایطی که تنش های شدید میان روسیه و آمریکا، روابط دوجانبه را به پایین ترین سطح از زمان خاتمه جنگ سرد رسانده است، دستیار امور بین المللی رئیس جمهوری روسیه از ملاقات سران دو کشور در ماه ژوئن(خرداد/تیر) اطلاع داد.

به گزارش خبرنگاران از مسکو یوری اوشاکوف دستیار امور بین المللی رئیس جمهوری روسیه روز یکشنبه گفت: ولادیمیر پوتین و جو بایدن روسای جمهوری روسیه و آمریکا در ماه ژوئن (11 خرداد ماه تا 9 تیر) ملاقات خواهند کرد.

به گفته اوشاکوف، در زمان حاضر در سطح کاری ملاقات سران روسیه و آمریکا آنالیز نمی گردد اما تاریخ مشخصی برای آن معین نشده است.

دستیار امور بین المللی رئیس جمهوری روسیه گفت که مسکو در خصوص این ملاقات با توجه به بسیاری از عوامل تصمیم گیری می نماید.

بایدن روز 13 ماه آوریل در گفت و گوی تلفنی با پوتین، ملاقات دو طرف در یکی از کشورهای اروپایی را پیشنهاد کرد.

تا به امروز اتریش، فنلاند و سوئیس برای میزبانی ملاقات سران روسیه و آمریکا اعلام آمکادگی نموده اند.

منبع: ایرنا
انتشار: 29 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 29 اردیبهشت 1400 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 1744

به "خبرنگاران لاوروف: روسیه در برابر آمریکا در عبور از خط قرمز محکم خواهد ایستاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران لاوروف: روسیه در برابر آمریکا در عبور از خط قرمز محکم خواهد ایستاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید