صدور حکم برای 250 دانشمند در حوزه آنالیز سیلاب ها

به گزارش مجله سلنا، رئیس هیأت ویژه آنالیز سیلاب های اخیر از صدور حکم برای 250 دانشمند و متخصص در 16 کارگروه تخصصی آنالیز سیلاب های کشور اطلاع داد و گفت: در حال حاضر گزارش ها و اطلاعات مقدماتی برای ارائه نتایج دقیق و مستند در حوزه سیلاب ها تهیه شده و کوشش داریم تا کمتر از 6 ماه آینده نتایج حاصل از کوشش این کارگروه ها را در حوزه سیلاب ها به اطلاع عموم جامعه برسانیم.

صدور حکم برای 250 دانشمند در حوزه آنالیز سیلاب ها

به گزارش خبرنگاران، دکتر محمود نیلی احمدآبادی عصر امروز (چهارشنبه 8 خرداد) در نشست خبری که به منظور ارائه گزارش از عملکرد اقدامات و فعالیت های اجرا شده از سوی هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب های کشور برگزار شده بود، با بیان اینکه حدود 43 روز از صدور حکم رئیس جمهور در این حوزه می گذرد، گفت: در این مدت با تمام توان فعالیت های خود را در عرصه آنالیز سیلاب های کشور شروع کردیم و تقریباً جلسات ما از همان فردای صدور حکم رئیس جمهور تشدید شد و به طور مداوم این جلسات را ادامه دادیم. در واقع هدف از تشکیل جلسات استفاده از همه ظرفیت های کارشناسی، تخصصی و علمی کشور در کنار بهره مندی از تجارب جهانی برای آنالیز آسیب ها و پیشگیری از وقوع چنین رویدادهایی در کشور است.

وی در ادامه توضیح داد: ما بعد از صدور حکم رئیس جمهور به منظور آنالیز رویداد سیلاب های اخیر کشور سعی کردیم از همه افرادی که دارای دانش و تخصص در این زمینه هستند دعوت به همکاری کنیم و در حال حاضر 250 نفر از متخصصین، دانشمندان و اعضای هیأت علمی برای حضور در کارگروه ها حکم دریافت کردند، ضمن اینکه به شیوه های مختلف دیگری نیز همکاری خود را با سایر صاحب نظران این حوزه شروع کردیم.

رئیس دانشگاه تهران، اعلام کرد: از 250 متخصص و دانشمندی که در حوزه کارگروه های آنالیز سیلاب های اخیر دریافت کردند تعداد 150 نفر از آنها جز اعضای کارگروه های اصلی هستند و 78 نفر نیز به عنوان همکاران کارگروه حکم خود را دریافت کردند. به طور کلی از 121 نفر عضو کارگروه های تشکیل شده 121 نفر آنها از اعضای هیأت علمی دانشگاه های خارج از تهران هستند.

رئیس هیأت آنالیز سیلاب های اخیر کشور با تاکید بر اینکه 16 کارگروه علمی تخصصی در حوزه سیلاب ها تشکیل شده است، گفت: تعداد 76 نفر از اعضای کارگروه های تشکیل شده خود از استان های خوزستان و فارس و لرستان و ایلام هستند. در واقع استان هایی که مستقیماً درگیر سیلاب های اخیر بودند بیشترین اعضای کارگروه ها را تشکیل می دهند و 45 نفر آنها نیز از سایر استان ها انتخاب شدند. در واقع ما کوشش کردیم از وضعیت علمی و تخصصی کشور در آنالیز کارشناسی موضوع سیلاب ها حداکثر استفاده را داشته باشیم. به گونه ای که علاوه بر اعضای هیأت علمی افرادی از انجمن ها و سایر گروه ها نیز در این زمینه با ما همکاری می نمایند و استقبال خوبی از گروه های مختلف مردم برای حضور در این کارگروه ها و یاری به یافته های این کارگروه ها اجرا شده است.

دکتر نیلی اعلام کرد: هیأت ویژه آنالیز سیلاب های اخیر کشور کوشش دارد روایت دقیق از آنچه در حوزه سیلاب ها رخ داده است را گزارش بدهد و آسیب ها را شناسایی و راهبردهای مهم را معین کند. متأسفانه دانشمندان ما در حوزه های علمی ظرفیت بسیار بالایی دارند اما در عرصه اجرایی کشور تاکنون از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده است و ما فکر می کنیم هیأت ویژه آنالیز سیلاب ها می تواند الگوهای خوبی را برای پیشگیری و آنالیز مسائل کشور به ویژه در حوزه مخاطرات طبیعی ارائه کند.

وی همچنین اعلام کرد: ما در هیأت ویژه سیلاب های کشور کوشش می کنیم تا مدیریت دانش و استفاده از اسناد و مدارک به جمع آوری هر آنچه که در این عرصه در حوزه های مختلف به ویژه فضای مجازی منتشر شده است را جمع آوری کنیم. به گونه ای که بر اساس آمار جمع آوری شده حدود یک میلیون و 700 هزار متن، خبر، گزارش و تیم در عرصه سیلاب های اخیر کشور منتشر شد و ما با جمع آوری این اخبار کوشش می کنیم در قالب مدیریت دانش آن را در اختیار کارگروه ها به منظور دستیابی به نتیجه علمی دقیق قرار بدهیم.

رئیس دانشگاه تهران همچنین از جمع آوری 17 گزارش جهانی در حوزه سیلاب ها اطلاع داد و گفت: 17 گزارش در حوزه سیلاب ها بیشتر از کشورهای اتحادیه اروپا، چین و آلمان و نیوزلند و انگلستان و … جمع آوری شده است و می تواند تجربیات بسیار خوبی در عرصه پیش بینی، پیشگیری، و آنالیز سیلاب های کشور ارائه بدهد. در واقع ما در هیأت ویژه آنالیز سیلاب ها سعی می کنیم همکاری های بین المللی های خود را در این عرصه توسعه بدهیم، به گونه ای که حتی بعضی از ایرانیان خارج از کشور نیز متقاضی همکاری برای حضور در کارگروه های آنالیز سیلاب های اخیر شده اند.

نیلی همچنین اعلام کرد: در ابتدای تشکیل کارگروه های آنالیز سیلاب های اخیر کشور ما از سازمان ها و نهادها خواستیم نمایندگانی را به منظور همکاری به ما معرفی نمایند و در مرحله هیأت سوال هایی را مشخص و به دستگاه ها و سازمان ها ارسال کرد به گونه ای که بیش از 8000 سوال به بیش از 200 سازمان و نهاد ارسال شده است و کوشش داریم بر اساس این سوالات بتوانیم گزارش دقیقی را از این سیلاب ها ارائه بدهیم، ضمن اینکه خوشبختانه همکاری های سازمانها و نهادها با هیأت ویژه سیلاب ها قابل قبول و رضایت بخش است.

وی همچنین بر ضرورت استفاده از وضعیت دانشجویان دکتری در کارگروه آنالیز سیلاب های اخیر تاکید نمود و گفت: دانشجویان به ویژه دانشجویان دوره دکتری توانمندی بالایی در حوزه آنالیز مخاطرات طبیعی به ویژه سیلاب ها دارند و ما می توانیم در کارگروه های مختلف این هیأت از این توانمندی دانشجویان استفاده کنیم، ضمن اینکه نتایج و گزارش های حاصله از این هیأت می تواند در نهایت موضوعات مختلف کشور به منظور آنالیز در سرانجام نامه ها و رساله ها را فراهم کند.

رئیس هیأت ویژه آنالیز سیلاب های اخیر کشور همچنین اعلام کرد: کارگروه های این هیأت موظف هستند تا 6 ماه بعد از حکم اعلامی از سوی رئیس جمهور گزارش نهایی خود را به اطلاع عموم برساند. ضمن اینکه برای این کار کارگروه تلفیقی نیز تشکیل شده است تا چارچوب تهیه گزارش فراهم و در نهایت یک گزارش مستند، دقیق و علمی را ارائه کنیم.

نیلی در مورد بودجه کارگروه های هیأت ویژه آنالیز سیلاب های اخیر کشور نیز گفت: ما در شروع تنخواهی را برای تأمین هزینه های خود از ریاست جمهوری درخواست کردیم و با آن نیز موافقت شد. اما در نهایت برای تأمین اعتبار نیازمند برآورد هزینه بودیم که البته باید وظایف کارگروه ها معین می شد و این هزینه به زودی نهایی و با لحاظ شدن شرایط کشور از رئیس جمهور درخواست خواهیم کرد.

وی همچنین به نشست اخیر 13 دانشگاه لرستان اشاره نمود و گفت: در این دانشگاه گزارش ها و اطلاعات خوبی در حوزه سیلاب ها آنالیز شد و این نتایج حاصل از این نشست در اختیار کارگروه های معین نهاده شد. ضمن اینکه ما سفری به استان گلستان به عنوان یکی از استان های سیل زده انجام دادیم و کوشش می کنیم با بازدیدهای میدانی اطلاعات دست اول در حوزه آنالیز سیلاب ها به دست بیاوریم. ضمن اینکه این بازی ها همچنان ادامه دارد و ما معتقد هستیم برای ارائه گزارش های دست اول باید اطلاعات جامع و کامل را جمع آوری کنیم.

به گزارش خبرنگاران، دکتر محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران طی حکمی از سوی رئیس جمهور به عنوان رئیس هیئت ویژه رسیدگی به سیلاب های اخیر کشور منصوب شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 مرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 176

به "صدور حکم برای 250 دانشمند در حوزه آنالیز سیلاب ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدور حکم برای 250 دانشمند در حوزه آنالیز سیلاب ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید