لبافی: کسانی برای فراوری نسخه می پیچند که یک واحد کوچک مالی را مدیریت نکرده اند! خبرنگاران

به گزارش مجله سلنا، معاون اسبق وزارت کار گفت: زمانی فراوری رونق می گیرد که بخش خصوصی و تعاونی در فراوری مشارکت داده گردد. امروز کسانی به عنوان مسوول برای اقتصاد و فراوری کشور نسخه می نویسند که حتی یک واحد کوچک مالی را اداره نکرده اند.

لبافی: کسانی برای فراوری نسخه می پیچند که یک واحد کوچک مالی را مدیریت نکرده اند! خبرنگاران

گروه مالی خبرنگاران، در سال 99 قیمت کالا های اساسی مورد احتیاج مردم که اصولا در سفره و سبد معیشتی آن ها قرار می گیرد چندین برابر شد. براساس آمار های منتشر شده از سوی مراکز آماری در سال گذشته تورم در سبد معیشتی مردم تقریبا 6 برابر شد، یعنی خرید و وارد کردن اقلام اساسی به سفره مردم 6 برابر سخت تر شده است. دانشجو در مصاحبه با علی اکبر لبافی؛ معاون اسبق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره افزایش شش برابری فشار تورمی بر سفره مردم و عدم تامین کالا های اساسی مورد احتیاج خانواده ها چند پرسش مطرح نموده است که در ادامه می خوانید.

علی اکبر لبافی در پاسخ به اینکه چرا کالا های اساسی مورد احتیاج خانوار ها در یک سال گذشته شش برابر تورم داشته است گفت: یکی از مولفه های مهم و تاثیر گذار در افزایش تورم، افزایش نقدینگی و افزایش پایه پولی است که منجر به تورم می گردد؛ لذا آنچه به واقع باعث افزایش تورم می گردد بی توجهی به فراوری است به این معنا که اگر فراوری رونق نداشته باشد و مسوولین به حوزه بهبود شاخص های مالی از نگاه فراوری اهمیتی ندهند، آنچه به عنوان گردش نقدینگی ایجاد می گردد منجر به افزایش پایه پولی و تورم سنگین می گردد.

وی درباره عوامل تاثیر گذاری که تورم را افزایش می دهد و فشار مضاعفی را به سفره مردم وارد می نماید اینگونه شرح داد: نکته ای که دراین قضایا تاثیر گذار است و اصولا در ضوابط اجرایی بودجه دیده نمی گردد، اما در افزایش پایه پولی بسیار موثر است، موضوع هزینه های دولت است به طور مثال در هیچ جای بودجه از 3 درصد سهم حق بیمه ای که دولت برای کارگران باید بپردازد خبری نیست! با اینکه دولت در پرداخت بیمه تامین اجتماعی درکنار کارگر و کارفرما 3 درصد مشارکت دارد، اما این موضوع تا کنون هیچ گاه یا کمتردر بودجه سنواتی دیده و مورد نظر قرار گرفته است.

لبافی دراین باره شرح داد: اصولا عدد هایی که گذاشته می گردد همان بدهی های دولت است، بنابراین وقتی دولت به سازمان ها و نهاد هایی مثل تامین اجتماعی بدهکار می گردد و، چون دولت بدهی خود را نمی پردازد، سازمان ها و نهاد های مربوطه نیز با مسائل مالی قادر به تامین مخارج خود نیستند و به دنبال اخذ وام و استقراض از بانک ها و بانک مرکزی می فرایند.

کارشناس بازار کار و فراوری در این باره خاطر نشان کرد: بنا بر چنین رویه ای اقتصاد ایران در چرخه ای افتاده است که با اینکه بودجه ضوابط اجرایی دارد، اما چون تامین بودجه شناسایی نشده، بودجه هر سال دچار کسری های متعددی می گردد، لذا دولت به نهاد ها و سازمان هایی مثل تامین اجتماعی بدهکار و بدهکار تر می گردد.

لبافی با اشاره به بدهی تراشی در اقتصاد ایران خاطر نشان کرد: این چرخه بدهی زایی، نهاد ها و سازمان ها را چونان دولت به بانک ها و بانک مرکزی بدهکار می نماید، بنابراین نهاد ها و سازمان های مختلف نیز درکنار دولت زمینه های افزایش پایه پولی و نقدینگی و به تبع آن تورم را فراهم می نمایند، بنابراین افزایش تورم ناشی از عدم پیش بینی ها و سیاست گذاری های لازم دولتی برای جلوگیری از افزایش پایه پولی، نقدینگی و تورم است.

علی اکبر لبافی کاهش نرخ تورم و کاهش فشار تورمی بر سفره های مردم را وابسته به یک راه حل دانست و دراین باره بیان داشت: تنها راه حلی که می تواند اقتصاد ایران را به ثبات برگرداند و تورم را به حداقل برساند و به زندگی و معیشت مردم یاری شایان توجهی کند رونق فراوری است. به عبارت روشن تر اگر فراوری رونق بیابد، نقدینگی و خلق نقدینگی مخرب از بین می رود، چرا که نقدینگی که صرف فراوری نمی گردد قطعا منجر به تورم می گردد در حالی که نقدینگی که به سمت فراوری می رود هیچ گاه تورم زا نخواهد بود.

معاون اسبق وزرات کار با تشبیه تورم به بهمن و خسارت باری آن گفت: شرایط بیکاری و تورم در هر جامعه ای مانند آوار شدن بهمن بر سر مردم است. تورم و بیکاری مانند بهمن روی زندگی مردم می نشیند در حالی که اگر جلوی آوار بهمن به روی عابرین گرفته گردد و تمهیدات مناسب اندیشیده گردد بهمن نه تنها خسارت بار نیست، بلکه در هنگامه گرما موجب آبادانی می گردد، این را برای نقدینگی می توان مورد مثال قرار داد به این معنا که اگر سرمایه ها به سمت فراوری راهنمایی شوند سیل نقدینگی موجب آبادانی و رونق مالی می گردد، بنابراین نحوه برخورد ما با بهمن نقدینگی بسیار حائز اهمیت است.

کارشناس بازار کار و اقتصاد با طرح چند پرسش خاطر نشان کرد: بسیاری از کسانی که درباره تورم اظهار نظر می نمایند اولین مقصر افزایش نرخ تورم را پایه پولی معرفی می نمایند بی آنکه به چرایی این موضوع بپردازند، ضمن اینکه اصولا موانع و چالش های پیش روی فراوری محل بحث و اعتنا قرار نمی گیرد در حالی که مساله بسیار مهمی دراین موضوع است.

وی دراین باره شرح داد: طبیعتا وقتی پولی داریم که برای رونق مالی و فراوری هزینه نمی گردد طبیعی است اقتصاد دچار تورم می گردد، بنابراین تنها راه عبور از چالش هایی که شش برابر دسترسی مردم به نان شب خود را سخت تر نموده، فقط و فقط رونق دادن به فراوری است.

لبافی در ادامه خاطر نشان کرد: زمانی فراوری رونق می گیرد که بخش خصوصی و تعاونی در فراوری مشارکت داده گردد. امروز کسانی به عنوان مسوول برای اقتصاد و فراوری کشور نسخه می نویسند که حتی یک واحد کوچک مالی را اداره ننموده اند، این موضوع یک اشکال عظیم بر سر راه فراوری است بنابراین کسانی که برای فراوری نسخه می پیچند، بخشنامه و رویه های فراوری را تنظیم و ابلاغ می نمایند حتما باید با خم و چم فراوری آشنا باشند تا بهترین نسخه را برای رونق فراوری بپیجند.

معاون اسبق وزارت کار در سرانجام خاطر نشان کرد: بی تردید مشارکت بخش خصوصی و تعاونی در رونق فراوری موضوع بسیار مهمی است، چرا که با رونق فراوری می توان بر دیو تورم فائق آمد و مسائل متعددی را از پیش رو برداشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1400 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 1708

به "لبافی: کسانی برای فراوری نسخه می پیچند که یک واحد کوچک مالی را مدیریت نکرده اند! خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لبافی: کسانی برای فراوری نسخه می پیچند که یک واحد کوچک مالی را مدیریت نکرده اند! خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید