در تیتر امشب مطرح شد؛ باید و نبایدهای بازار خودرو، خودروسازان حق تکلیف مشتریان ثبت نامی به انصراف خرید ندارند

به گزارش مجله سلنا، خودروسازان باید برای محصولاتی که امکان تحویل ندارند، از کل سبد محصولات خود جایگزین معرفی نمایند و حق تکلیف برای انصراف ندارند.

در تیتر امشب مطرح شد؛ باید و نبایدهای بازار خودرو، خودروسازان حق تکلیف مشتریان ثبت نامی به انصراف خرید ندارند

به گزارش خبرنگار ، فرشاد مقیمی معاون امور صنایع وزیر صنعت معدن و تجارت در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در مورد وضعیت بازار خودرو توضیح داد: در جلسه ای که با خودروسازان و قطعه سازان داشتیم مقرر شد ظرف چند هفته آینده قطعه سازان مستندات خودرا درباره افزایش قیمت تمام شده ارائه دهند تا اصلاح قیمت قطعات در قرارداد با خودروسازان انجام گیرد که این امر متناسب با افزایش قیمتی که اخیرا در خودرو ایجاد شده است و رشد مجدد قیمت خودرو را به دنبال نخواهد داشت.

وی با اشاره به تعهدات خودروسازان اظهار کرد: در مورد تحویل خودرو ها، محصولاتی هستند که با توجه به شرایط تحریمی به وجود آمده، قابلیت تحویل ندارند. خودروسازان باید از کل سبد محصولات خود، جایگزین برای این خودروها معرفی نمایند و هیچ خودروسازی حق تکلیف برای انصراف ندارد.

معاون وزیر صنعت توضیح داد: برای تسریع عمل به تعهدات، خودروسازان مکلف شده اند حداکثر 20 درصد فروش فوری به منظور مدیریت بازار داشته باشند و مابقی را به تعهدات قبلی اختصاص دهند.

وی اعلام کرد: برای انجام تعهدات شروطی ضروری است. خودرو ساز باید به تیراژ فراوری برسد که مقدماتی دارد. اول باید سرمایه در گردش را تامین کند که بخشی سرمایه ارزی و بخشی ریالی است و بخش دیگر هم اصلاح ساختار مدیریتی است.

خودروسازان حق ندارند با هر روشی می خواهند با مشتری برخورد نمایند

بر اساس این گزارش مقدسی عضو کمیسیون صنایع و معدن مجلس در ادامه گفت: خودروسازها حق ندارند با هر روشی که می خواهند با مشتری برخورد نمایند. نباید قیمت تمام شده فراوری خودروی ما بالاتر از قیمت منطقی و متعارف آن باشد و هزینه این سوء مدیریت از مشتری گرفته گردد. این نماینده مجلس اضافه کرد: باید در محاسبات قیمت خودرو منطق مالی حاکم باشد و هزینه های سرباری که به دلیل مدیریت نامناسب بر قیمت خودرو اضافه نموده می گردد نباید از مشتری گرفته گردد. مقدسی با بیان این که خودرسازها باید با مردم شفاف صحبت نمایند گفت: نگرش اصلی در طرح ساماندهی خودرو که در مجلس آنالیز می گردد، ارتقای کیفیت خودرو است و بخش کوچکی از آن هم به خودروهای هیبریدی و برقی اختصاص دارد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، وظیفه وزارت صمت و دولت را نظارت دانست و گفت: هر جا که دولت بیشتر دخالت نموده است آسیب هم بیشتر شده است. باید مرزی بین نظارت و دخالت قائل شد. در بحث قیمت گذاری هم وزارت صمت نباید فقط جانب فراورینماینده را داشته باشد بلکه باید بخش مصرف و خریداران را هم لحاظ گردد.

خودروسازان حق عدول از قرارداد فروش ندارند

بر اساس این گزارش تابش رئیس سازمان حمایت در ادامه برنامه توضیح داد: در مصوبه تنظیم بازار خودرو، 3 تاریخ و دو نوع خودرو کم تیراژ و پر تیراژ مطرح شده است. تا تاریخ 31، 5، 97 هیچ افزایش قیمتی برای هیچ خودرویی نداریم و تعهدات بر اساس قیمت های قبل تحویل داده می گردد. از تاریخ 1، 6 پر تیراژ ها مثل پراید حدود 23 درصد افزایش قیمت دارند که البته هم جریمه تاخیر هم سود مشارکت به مشتری داده می گردد.

وی ادامه داد: پرتیراژ ها مشمول قیمت گذاری هستند. در پر تیراژ ها، قیمت حدود 23 درصد نسبت به تیرماه افزایش یافته است که هم ارزش پول مردم لحاظ شده هم ارزش محصول. در متن قرارداد اشاره شده تحویل خودرو به قیمت روز است.

تابش توضیح داد: خودروساز ها مکلفند نهایت همکاری را با متقاضی داشته باشد حق اینکه به اجبار به مشتریان ثبت نامی بگویند انصراف دهند را ندارند.

وی ادامه داد: ستاد تنظیم بازار به افزایش فراوری خودروسازان تاکید دارد و اگر خودروسازان مصوبات ستاد تنظیم بازار را رعایت ننمایند از سهم 20 درصد فروش فوری آنها کاسته می گردد. هیچ فراوری نماینده ای حق عدول از قرارداد را ندارد.

این مقام مسئول اضافه کرد: خودرو هایی که عرضه نماینده، توان تحویل دارد، باید به سرعت و بر اساس محاسبات سازمان حمایت دعوت تحویل داده گردد.

تابش اعلام کرد: وزارت صنعت مجموعه ای از برنامه ها را برای حل مسائل صنعت خودرو دارد اما ما با مسائل تحریمی روبرو هستیم و در یکسری خودرو ها تعهدات را نمی توانیم تحویل دهیم و روش های جایگزین را ارائه نموده ایم. حق انتخاب محصول با مشتری است و اگر توان خرید ندارد خودروساز باید پول مشتری را به روز محاسبه و عودت دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 خرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 99

به "در تیتر امشب مطرح شد؛ باید و نبایدهای بازار خودرو، خودروسازان حق تکلیف مشتریان ثبت نامی به انصراف خرید ندارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در تیتر امشب مطرح شد؛ باید و نبایدهای بازار خودرو، خودروسازان حق تکلیف مشتریان ثبت نامی به انصراف خرید ندارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید