روستای قاسم آباد استان گیلان در جهت ثبت روستای جهانی صنایع دستی

به گزارش مجله سلنا، مراسم نکوداشت ثبت قاسم آباد در شهرستان رودسر استان گیلان به عنوان روستای ملی چادرشب بافی برگزار گردید.

روستای قاسم آباد استان گیلان در جهت ثبت روستای جهانی صنایع دستی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، مدیرکل میراث فرهنگی این استان در این مراسم گفت: امروز برپایی آیین نکوداشت چادرشب بافی در روستای قاسم آباد به معنای اعلام رسمی ثبت ملی آن است که این نکوداشت و تبلیغات نقطه عطفی برای ثبت جهانی چادر شب قاسم آباد به شمار می رود.

شهرود امیر انتخابی اضافه کرد: به ثبت ملی چادرشب بافی قانع نیستیم و شاخص هایی هست که باید با همت همه مسئولان و مردم رعایت گردد تا پرونده چادرشب بافی برای ثبت جهانی تکمیل گردد و بتوانیم ثبت آن را در شورای جهانی صنایع دستی(wcc) مطرح کنیم.

او به بعضی از این شاخص ها و عزم مسئولان برای ثبت جهانی آن اشاره و اظهار داشت: باید پس از ثبت ملی در شهرستان مزایایی از جمله فعال شدن توسعه کارگاه های چادر شب بافی، افزایش نقش زنان در این صنایع ، فعال و گسترده شدن فروشگاه های صنایع دستی در شهرستان و پویا شدن اقتصاد صنایع دستی در این منطقه در دستور کار قرار گیرد و مهمتر از همه این عزم عمومی وجود داشته باشند که این هنر رواج یابد و از برند قاسم آباد بهترین استفاده به عمل آید.

امیر انتخابی اظهارداشت: اگر به این فاکتورها عمل گردد؛ امیدواری برای ثبت جهانی آن وجود دارد زیرا هر پرونده ای که تاکنون توسط سازمان میراث فرهنگی برای ثبت جهانی ارجاع شده موفقیت آمیز بوده بطوریکه ایران هم اکنون با ثبت هشت شهر و دو روستا در جهان در رتبه نخست ثبت شهرها و روستاهای جهانی به وسیله شورای جهانی صنایع دستی را واقع شده است و کشورهای چین و شیلی بعد از ایران قرار دارند.

او در ادامه ضمن اشاره به آمار 5 روستای ملی صنایع دستی گفت:از این تعداد 2 روستا متعلق به استان گیلان است. هدفی که ما دنبال آن هستیم استفاده و ترویج اقتصاد صنایع دستی است؛ فقط ثبت ملی و جهانی برای ما مهم نیستند بلکه باید دنبال اقتصاد صنایع دستی باشیم که برای مردم منطقه نفع مالی و اشتغالزایی داشته باشد.

او با تاکید به اینکه چادرشب بافی قاسم آباد در کشور ما یک برند است ، اضافه کرد: در گیلان بیش از 80 درصد فعالان و هنرمندان صنایع دستی بانوان هستند که این آمار در دیگر استان ها 70درصد است و یکی از شاخص ها، حضور زنان در صنایع دستی است . گیلان از این منظر پیشروست.

دراین مراسم که با حضور عضو هیت ریسه مجلس شورای اسلامی، سرپرست فرمانداری رودسر و مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری استان گیلان ، بخشدار چابکسر، شهردار و اعضای شوراهای شهر وروستا برگزارشد ، اجرای مراسم آیینی عروس باران توسط گروه هنری دیلمون، اجرای موسیقی سنتی توسط ناصر وحدتی ، اجرای کارناوال شادی توسط زنان روستای قاسم آباد نیز از برنامه های جذاب این مراسم بود.

همچنین در این مراسم از هنرمندان پیشکسوت چادرشب بافی با اهدای جوایز از سوی مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان تقدیر به عمل آمد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 31 خرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 125

به "روستای قاسم آباد استان گیلان در جهت ثبت روستای جهانی صنایع دستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای قاسم آباد استان گیلان در جهت ثبت روستای جهانی صنایع دستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید