شتاب تارا در شرایط استاندارد چقدر است؟

به گزارش مجله سلنا، شتاب صفر تا 100 خودرو مدت زمان رسیدن آن از سرعت صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت است. بدیهی است برای خودروهای پرشتاب تر این مدت زمان کمتر است و هرچه این زمان در ماشینی کاهش پیدا کند، شما با یک ماشین قدرتمند طرف خواهید بود. به نظرتان شتاب تارا در شرایط استاندارد چقدر است؟

شتاب تارا در شرایط استاندارد چقدر است؟

زمان سرعت گیری صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت عامل مهمی برای علاقه مندان شناخته می گردد. چنین توجهی بیشتر به علت رقابت بین شرکت های مختلف اتفاق می افتد و به آن مقدار مهم نیست که نشان داده می گردد. با وجود این، خودروسازان باید اطلاعات بیشتری درباره این شاخص ارائه دهند و تعیین نمایند خودروهایی با وزن تقریبی 2 تن چگونه می تواند به زمان صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت سریع دست یابد.

رئیس اداره پیش توسعه و طرح ریزی محصول ایران خودرو گفت: شتاب صفر تا 100 یکی از شاخص های استاندارد مقایسه خودروها است که ارتباط مستقیمی با وزن خودرو، قدرت موتور و شرایط آیرودینامیکی دارد.

بهروز احمدزاده انجام آزمون استاندارد مقدار گیری شتاب صفر تا 100 خودرو را نیازمند مهیابودن بعضی شرایط خودرویی، جاده ای و محیطی ازجمله نوع سوخت، شرایط وزنی خودرو، عدم شیب جاده در سطح دریا، شرایط دمایی و سایر پارامترها دانست و ادامه داد: به عنوان مثال، ارتفاع 1800 متر از سطح دریا در محل انجام تست، حدود 15 درصد افت توان در موتور احتراقی تنفس طبیعی در مقایسه با سطح دریا ایجاد می نماید.

وی با اشاره به اینکه این آزمون استاندارد در شرکت های خودروساز جهانی هم انجام می گردد و مختص ایران نیست، در مورد شتاب تارا گفت: مدت زمان رسیدن سرعت خودروی تارا دستی از سرعت صفر (سکون خودرو) به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت که تیم آزمون جاده ای ایران خودرو آن را انجام داده، 12.5 ثانیه است. این عدد در شرایط محیطی استاندارد و بعلاوه در چندین مرحله آزمون به دست آمده است.

احمدزاده به زاویه جاده جهت تست با جریان باد و حذف اثر باد بر روی نتیجه اشاره نمود و گفت: آزمون شتاب گیری خودرو در 2 جهت و جهت رفت و برگشت جاده یکسان اجرا می گردد. شتاب گیری برخلاف جهت باد بر نتایج آن تأثیرگذار خواهد بود.

وی در ادامه اظهار کرد: علاوه بر الزام تعویض دنده در حداکثر توان دور موتور، شروع به حرکت خودرو هم باید در حداکثر گشتاور موتور باشد و زمان فشردن حداکثری پدال گاز و رهاکردن پدال کلاچ باید بسیار دقیق و سریع انجام گردد که منجر به سرخوردن تایر در شروع حرکت نگردد. عدم رعایت این موضوع می تواند تا 0.5 ثانیه اتلاف زمان را در شروع حرکت در پی داشته و درنتیجه در زمان کلی آزمون اثرگذار باشد.

احمدزاده توضیح داد: کیفیت سوخت به علت کالیبراسیون ECU، تأثیر قابل توجهی بر روی کارکرد موتور خودرو دارد. بعلاوه شرایط فشار باد تایرها باید دقیقاً مطابق آنچه تعریف شده است، تنظیم گردد. کمتر یا بیشتربودن فشار باد لاستیک ها بر روی نتایج تأثیر منفی دارد. ایجاد شرایط لازم برای اجرای آزمون شتاب خودرو، همیشه کنترل و با قرارگرفتن در شرایط مطلوب و ایدئال برای اجرای آزمون اقدام می گردد.

آگهی خرید و فروش تارا

***

شما می توانید جدیدترین اخبار خودرو را در بلاگ خبرنگاران بخوانید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 7 مرداد 1401 بروزرسانی: 7 مرداد 1401 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 2235

به "شتاب تارا در شرایط استاندارد چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شتاب تارا در شرایط استاندارد چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید