پایان یک دوره: تاثیر ماندگار جانی آیو روی اپل و تکنولوژی

به گزارش مجله سلنا، جانی آیو یا به عبارت دیگر، سر جاناتان آیو، شخصی بوده که در دو دهه گذشته به عنوان مغز متفکر پشت خلاقیت های اکثر محصولات سخت افزاری بوده است. دیروز به صورت رسمی اعلام شد که وی قصد جدایی از اپل را دارد و می خواهد شرکت طراحی خود را با نام LoveForm تاسیس کند. البته که جانی آیو و شرت جدید او، LoveForm، همچنان با اپل به صورت دورکاری، کار خواهند کرد اما این مقطعی است که می توانیم آن را خاتمه یک دوره درخشان برای اپل بنامیم. دورانی که با کمک و بینش جانی آیو، اپل توانست از یک شرکت شکست خورده، به یکی از مهم ترین شرکت های فعال در عصر امروز تبدیل شود.

پایان یک دوره: تاثیر ماندگار جانی آیو روی اپل و تکنولوژی

آیو اولین بار در سال 1992 در اپل مشغول به فعالیت شد و آن زمان به عنوان عضوی از بخش طراحی، فعالیت می کرد. اولین پروژه ای که او در آن همکاری داشت، تولید کامپیوتر اپل نیوتون بود. پنج سال بعد، جانی آیو آماده بود تا اپل را ترک کند اما این موضوع همزمان شد با بازگشت استیو جابز به اپل و در این زمان جابز، جانی آیو را به عنوان مدیر ارشد بخش طراحی داخلی انتخاب کرد. این انتخاب آغاز یک همکاری خلاقانه بود که اپل امروزی را شکل داد.

آنطور که آیو در مصاحبه ای با The New Yorker اعلام کرده، او و جابز در ابتدا روی کامپیوتری کار کرده اند که حالا آن را با نام iMac می شناسیم. همچنین آن ها می دانستند که در کنار تولید کامپیوتر، باید محصولات دیگری را هم تولید کنند تا اپل را به یک استاندارد طلایی در زمینه طراحی در محصولات تکنولوژی، بدل سازد.

درست پس از موفقیت iMac، اپل برگ برنده دیگری رو کرد که حاصل همکاری جابز و آیو بود؛ نسل اول آیپاد. آیپاد محصولی بود که توانست جای جانی آیو را به عنوان دست راست اپل محکم کند. اگر جابز کسی بود که می توانست آینده را ترسیم کند و ایده های نو برای آینده تکنولوژی بدهد، جانی آیو کسی بود که می توانست به این ایده ها جامه ای مناسب بپوشاند تا محصول نهایی به دست متشری برسد. طراحی که آیو برای آیپاد داشت، آنقدر گسترده بود که حتی هدفون های سفید رنگ این وسیله نیز به خوبی تبدیل به نمادی برای اپل و آیپاد شده بودند.

و البته می رسیم به نسل های مختلف آیفون که حالا مهم ترین محصولی است که شرکت اپل تولید می کند و قطعا محصولی بود که گوشی ها را برای همیشه تغییر داد. طراحی این محصول از نمایشگر لمسی تا دکمه Home و فرم گوشی، همگی توسط جانی آیو طراحی شدند. طراحی نسل اول آیفون انقدر روی این صنعت نفوذ و تاثیر داشت که حتی حالا هم این تاثیر ادامه دارد و گوشی های مختلفی هستند که هنوز هم طراحی خود را از آخرین نسل آیفون الهام گرفته اند.

سال 2012، آیو به عنوان مدیر ارشد پروژه های Human Interface و جایگزین اسکات فورستال شد. این پست مدیریتی جدید، به آیو این امکان را داد که هم در زمینه سخت افزار و هم در حوزه نرم افزار، شاهد طراحی های او باشیم. یک سال پس از این ارتقا شغلی، شاهد iOS 7 بودیم که به صورت کامل و زیر نظر جانی آیو، بازطراحی شده بود. iOS 7 یک بروزرسانی ظاهری بزرگ در تاریخ iOS به حساب می آید و آثار آن را حتی همین حالا و در iOS 13 می توانیم ببینیم. این موضوع فقط محدود به iOS نمی شود و حتی طراحی macOS را هم تحت تاثیر قرار داد.

نقش جابز در سال های اخیر، مدام تغییر کرده و بالا و پایین داشته است. در سال 2015 وی به عنوان مدیر ارشد طراحی در اپل انتخاب شد که باعث می شد دست او بازتر باشد و بتواند وظایف مدیریتی را به مدیران جدید تیم ها بسپارد و در عوض، مسئول طراحی ها باقی بماند. بسیاری در آن سال فکر می کردند که این یعنی آیو می خواهد شرکت اپل را به طور کلی ترک کند و این آخرین وظایف او خواهد بود.

اما در سال 2017، جانی آیو بار دیگر کنترل بخش طراحی را به طور کامل به دست گرفت. اما این پست جدید نیز چندان دوامی نداشت و حالا جانی آیو می خواهد اپل را ترک کند. تمام این ها یعنی سخت است بگوییم که نقش جانی آیو در این سال ها در اپل دقیقا چه چیزی بوده و به جز ویدیوهای مشهور او در اتاق سفید، چه کارهای دیگری انجام می داده است. حتی نمی دانیم فرآیند ترک اپل برای او از کی آغاز شده اما می دانیم قطعا نقش مهمی در طراحی تک تک محصولات اپل در این سال ها داشته است.

طراحی های جانی آیو در این سال ها شامل تغییرات شده اند و همیشه ثابت نبوده اند. از پلاستیک های شفافی که رد نسل های اول iMac و iBook شاهد بودیم بگیرید تا طراحی هایی سفید و مینیمال و درنهایت رسیدن به عنصر مورد علاقه جانی آیو در جدول تناوبی؛ آلومینیوم. در عصر حاضر و در چند سال اخیر، مدام شاهد استفاده از آلومینیوم در طراحی محصولات این شرکت بوده ایم. کارهای جانی آیو نقاط مثبت و منفی مختلفی داشته است. از طراحی آیفون و آیپاد و iMac بگیرید تا طراحی های ضعیفی مثل iPod Hi-Fi و یا موشواره Magic Mouse 2 و اپل پنسل نسل اول. جانی آیو همچنین نشان داده که علاقه خاصی به باریک کردن محصولات دارد که در نهایت این مورد نه تنها باعث شده شاهد عمر باتری کم در آیفون ها باشیم بلکه فاجعه کیبرد های مک بوک پرو کنونی را به وجود آورده.

قطعا ساده است که درباره برخی از این طراحی ها شوخی کنیم و برایشان جوک بسازیم اما برخی از همین طراحی ها آنقدر هوشمندانه هستند که نمی توان آن ها را نادیده گرفت. هر گوشی که امروز می بینیم، از نسل اول آیفون و نمایشگر آن الهام گرفته است. حتی اکثر لپ تاپ های امروزی نیز از نسل اول مک بوک ایر الهام گرفته اند و لپ تاپ های پیش از مک بوک ایر، بزرگ، زمخت و طراحی جعبه مانند داشتند.

جدا از این موضوع که جانی آیو دارد به صورت رسمی از اپل جدا می شود، تاثیر او بر اپل به این زودی ها از بین نخواهد رفت. حتی شرکت جدید جانی آیو که LoveForm نام دارد نیز قرار است اپل را به عنوان اولین مشتری خود داشته باشد و روی محصولات زیادی، همکاری نزدیکی با اپل خواهد داشت. همچنین شکی نیست که طراحی های جانی آیو همچنان در راهروهای شرکت اپل خودشان را نشان می دهند چراکه حتی مقر جدید اپل یعنی همان اپل پارک نیز توسط جانی آیو طراحی شده است!

با همه این ها، شاید بگویید تیتر این مطلب ایراد دارد و این دوران هنوز به پایان نرسیده اما همین که جانی آیو دیگر در اپل کار نخواهد کرد، به معنی پایان یک دوران درخشان برای آیو و اپل است. حالا هم جانی آیو می تواند کمی از محصولات اپل فاصله بگیرد و هم اپل می تواند نوآوری ها و ایده های جدید در طراحی محصولات سخت افزاری و نرم افزاری خود داشته باشد.

منبع: TheVerge

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 مرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 203

به "پایان یک دوره: تاثیر ماندگار جانی آیو روی اپل و تکنولوژی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایان یک دوره: تاثیر ماندگار جانی آیو روی اپل و تکنولوژی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید