احیای تالاب هامون طبق برنامه انجام گردد ، سد سازی ها مانع ورود آب به تالاب می گردد

به گزارش مجله سلنا، معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: معیشت جایگزین برای ساکنان در حاشیه تالاب هامون یکی از برنامه های در دست اجراست تا احیای تالاب هامون با قوت بیشتری انجام گردد.

احیای تالاب هامون طبق برنامه انجام گردد ، سد سازی ها مانع ورود آب به تالاب می گردد

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، احمد لاهیجان زاده، معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست کشور در جلسه کارگروه احیای تالاب هامون که با حضور معاون استاندار و مسئولین دستگاه های مرتبط با تالاب ها در سیستان و بلوچستان برگزار گردید گفت: در طول یکسال گذشته 5 سفر به استان سیستان و بلوچستان با توجه به اهمیت اهداف زیست محیطی در این استان از قبیل تالاب ها و آب های داخلی و ساحلی داشته ام و اهم برنامه های اجرایی و مطالعاتی را از نزدیک تحت آنالیز قرار داده ام.

لاهیجان زاده اضافه نمود: سفر های مذکور درخصوص بازدید تالاب ها و برنامه های اجرایی و در دست انجام از قبیل لایروبی، حفر کانال، قرق و پیاده سازی طرح های عملیاتی در تالاب نشان از اهمیت مسائل زیست محیطی این استان در سازمان حفاظت محیط زیست است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: در دو سال گذشته میزان بارش و ورود آب به تالاب هامون در مقایسه با دهه گذشته بسیار بیشتر بوده و ظرفیت های آبی در این مدت به میزان دو برابر افزایش داشته که نمی توان برنامه احیای تالاب هامون را بر این مبنا گذاشت.

وی اشاره نمود: سد سازی ها مانع ورود آب به تالاب هامون می گردد و مشکلاتی برای آن ایجاد می نماید و بر این اساس ورود حق آبه از محل چاه نیمه باید بر اساس برنامه ای دقیق و مدون و بر اساس احتیاج های تالاب برنامه ریزی و انجام گردد.

لاهیجان زاده گفت: ایجاد سازمان های مردم نهاد فعال، ارتباط نزدیک با بخش های ذینفع در تالاب هامون، و پیگیری موضوع به وسیله کارگروه ها و کمیته های تخصصی و آموزش به جوامع محلی برای برداشت صحیح از تالاب هامون از دیگر اولویت های ضروری در برنامه احیای تالاب هامون است.

در این جلسه وحید پورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان و دبیر کارگروه حفاظت و احیای تالاب هامون گفت: تالاب هامون یکی از دغدغه های اصلی اداره کل و سازمان حفاظت محیط زیست است و برنامه های متعددی اعم از مطالعات و برنامه های اجرایی دقیقی برای احیا و کاهش اثرات خشکسالی در طی سالیان متمادی انجام داده است که اعم آن انجام پروژه های لایروبی است تا ورود آب به بستر تالاب هامون و نقاط بحرانی کانون گردو غبار را مهار نموده و این امر یک پروژه طولانی مدت تا احیای کامل تالاب هامون است و این در تغییر روش در بهره گیری از تالاب و استفاده از روش های جایگزین معیشت است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 آذر 1399 بروزرسانی: 25 آذر 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 1264

به "احیای تالاب هامون طبق برنامه انجام گردد ، سد سازی ها مانع ورود آب به تالاب می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احیای تالاب هامون طبق برنامه انجام گردد ، سد سازی ها مانع ورود آب به تالاب می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید