افزایش 23 درصدی جمعیت هوبره در کشور

به گزارش مجله سلنا، دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست اعلام نمود: بر اساس سرشماری سال 1400 جمعیت هوبره در کشور 23 درصد افزایش داشته است.

افزایش 23 درصدی جمعیت هوبره در کشور

به گزارش ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، بر اساس اطلاعات رسیده از دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست، برنامه سرشماری و پایش جمعیت گونه هوبره به طور همزمان با همکاری محیطبانان و کارشناسان ادارات کل حفاظت محیط زیست استان های حوزه پراکنش در بازه زمانی 15 تا 30 آذرماه سال 1400 اجرا شد.

بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از 16 استان که در برنامه ملی سرشماری هوبره در سال 1400 مشارکت داشته اند تعداد 3 هزار و 422 قطعه هوبره در 330 منطقه مشاهده و گزارش شده است که نسبت به تعداد 2 هزار و 781 قطعه هوبره شمارش شده در سال 1398، اندازه 23 درصد افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش، استان های یزد با تعداد 754 قطعه، فارس با تعداد 649 قطعه و اصفهان با تعداد 493 به ترتیب بیشترین آمار مشاهدات هوبره را به خود اختصاص داده اند که در مجموع میزبان 51 درصد از کل جمعیت سرشماری شده محسوب می شوند و کمترین اندازه جمعیت متعلق به استان خوزستان با 8 قطعه بوده است.

بعلاوه استان های کرمان با 70 منطقه، فارس با 47 منطقه و استان یزد با 45 منطقه، بیشترین تعداد منطقه ها سرشماری جمعیت هوبره و استان قزوین با 1 منطقه، کمترین تعداد منطقه ها سرشماری جمعیت هوبره را در برگرفته اند.

هوبره پرنده ای از راسته میش مرغ سانان است که پرندگانی خشکی زی با جثه میانه تا بسیار بزرگ اند و پا ها و گردن بلند و منقار قوی و کوتاه دارند. حتی وقتی احساس خطر می نماید، ترجیح می دهد روی زمین بدود، اگر در هنگام پرواز با خطر حمله یک پرنده شکاری روبرو گردد، مدفوع چسبناک خود را مانند بمب به سمت پرنده شکاری پرتاب می نماید. این بمب طبیعی که بسیار چسبناک است، پر و بال مهاجم را به هم می چسباند. از همین رو به پرنده بمب انداز معروف است.

هوبره از پرندگان مهاجر و در حال انقراض است که مورد حمایت بین المللی قرار گرفته است و شکار آن ممنوع است. زیستگاه این پرنده مهاجر، دشت های باز و وسیع است که متاسفانه به وسیله افراد سودجو شکار می شوند.

منبع: فرارو
انتشار: 29 تیر 1401 بروزرسانی: 29 تیر 1401 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 2227

به "افزایش 23 درصدی جمعیت هوبره در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 23 درصدی جمعیت هوبره در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید