تور ارمنستان: جاذبه منحصر به فردی در ارمنستان

به گزارش مجله سلنا، صومعه گغارد در ارمنستان

ارمنستان به واسطه همسایگی نزدیکی که با کشورمان دارد و بعلاوه وابستگی های فرهنگی میان دو کشور، در سالهای اخیر به مقصد بسیاری از گردشگران ایرانی تبدیل شده است. در این مطلب قصد داریم یکی از جاذبه های مهم این سرزمین را به نام صومعه گغارد به شما معرفی نماییم. با خبرنگاران همراه باشید.

تور ارمنستان: جاذبه منحصر به فردی در ارمنستان

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

صومعه گغارد (Monastery of Geghard)

اولین کلیسای غاری جهان که در چهل کیلومتری ایروان در کشور ارمنستان واقع شده است. صومعه گغارد (به معنی سرنیزه) با معماری منحصر به فردش، در واقع بخشی از کوه مجاور است که تراشیده شده و در میان صخره ها و دره ای زیبا احاطه شده است. گغارت به عنوان یکی از میراث های جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این کلیسا که نامش برگرفته از نیزه مقدسی است که مسیح در زمان مصلوب شدن با آن مجروح شده، درون دره ای خوش چشم انداز در فاصله 9 کیلومتری گارنی(garni) نهفته است. بنا به روایاتی، نیزه نیز ابتدا در این محل نگهداری می شده اما در حال حاضر در خزانه مقدس در کلیسای مادر یعنی اچمیادزین (Echmiadzin) قرار گرفته است. ساختمان این صومعه مجذوب کننده از گرانیت سخت ساخته شده و جزو چهارکلیسای نایابی است که در صخره و دره ها بنا شده اند. بنا بر افسانه ها، گغارد در قرن 4 بنا گذاشته شد. در هر حال قدمت این کهن ترین کلیسای غاری شکل به قرن 7 می رسد. در آن موقع به Ayrivank (غار و صومعه) نام داشته و بخشی از آن با حمله اعراب در سال 923 از بین رفته است. در جوار صومعه، در قسمت سمت چپ به روی تپه، سلول های رهبانی غار مانندی که به وسیله راهبان ساخته شده اند قابل مشاهده است. درخت ها با پراکندگی نقطه وار تا آن سوی صومعه در نزدیکی رودخانه امتداد دارند. بنا به روایات، اگر دعا یا آرزویی دارید باید تکه ای از پارچه لباس تان را به درختی در نزدیکی صومعه گره بزنید تا آرزویتان به حقیقت بپیوندد. در داخل صومعه گغارت، دو کلیسا در قرن 13 ساخته شده است. ساختار اصلی کلیسا در 1215 ساخته شده و ورودی مجاور که بزرگ تر از کلیسا می باشد با سقفی پیچیده و حکاکی شده (داری 9 قوس) در سال های 1215-1225بنا شده است. بیرون کلیسا بالاتر از درب جنوب، نشان خانواده شاهزاده زاکاریان دیده می گردد که یک شیر سلطنتی همچون نماد های سلطنتی اقوام شرقی است. سمت راست راهرو، دو ورودی سنگی وجود دارد.

ورودی سمت چپ که به سال 1240 ساخته شده، شامل حوضچه ای است که از آب چشمه پر می گردد. آب این چشمه مقدس بوده و خوش شانسی می آورد. روایت است که پاشیدن مقداری از این آب بر بدن سبب شادابی و جوانی پوست می گردد. سمت راست، کلیسای کوچکی دیده می گردد که در سال 1263 ساخته شده و شامل چهار ستون و مقبره شاهزاده Papaq Proshian و همسرش ، Hruzakan می باشد. بر روی این مقبره تصویر دو شیر زنجیر شده و یک عقاب به عنوان یادبود این خانواده حک شده است. سمت چپ، پله هایی سنگی به روی تپه 10 متری تراشیده شده از سنگ خام می باشد. با توجه به اینکه این کلیسای کوچک از سنگ های اطراف حک شده، ابعاد آن خارق العاده است. شرایط آکوستیک این مکان بسیار شگفت انگیز است. در گوشه، دریچه ای وجود دارد که رو به کلیسای پایین می باشد. سمت راست کلیسا، پله هایی قرار گرفته است که به سلول راهبان می رسد.

در این جهت بعلاوه خاچکارهای (صلیب حکاکی شده از سنگ) متعددی دیده می شوند. در خارج از صومعه، مکان مخصوصی برای مراسم قربانی نیز وجود دارد. بی شک بازدید از صومعه گغارت، با سنگ برش ها و مقبره های منحصر به فردش که به خوبی حفظ شده و نمونه کاملی از معماری قرون وسطای ارامنه و هنر تزئینی آنان است، یکی از فراموش نشدنی ترین خاطرات شما را در سفر ارمنستان خواهد بود.

منبع: الی گشت
انتشار: 19 بهمن 1400 بروزرسانی: 19 بهمن 1400 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 2081

به "تور ارمنستان: جاذبه منحصر به فردی در ارمنستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارمنستان: جاذبه منحصر به فردی در ارمنستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید