داستان نامگذاری شرکت مزدا و پایه گذار آن که عاشق ایران بود، دانستنی های خودرو
به گزارش مجله سلنا، داستان نامگذاری شرکت مزدا از سوی پایه گذار آن که عاشق ایران بود را در ادامه بخوانید.
امین آزاد: مزدا نام یکی از بزرگترین شرکت های خودروسازی ژاپن است. فراوری این شرکت به تنهایی از کل صنعت خودرو ایران بیشتر است.
آیا تا کنون به نام این شرکت توجه نموده اید؟
مزدا؛ این نام شما را یاد چه کلمه فارسی می اندازد؟ اهورامزدا.
شاید در ابتدا این تشابه بی ربط به نظر برسد، اما حتی در وبسایت مزدا هم توضیح داده شده، که بانی کمپانی مزدا جوجیرو ماتسودا علاقه فراوانی به پیامبر ایران باستان اشو زرتشت داشته است.
جوجیرو ماتسودا در سال 1875 در هیروشیما ژاپن به دنیا آمد و کوچک ترین فرزند از 12 فرزند خانواده بود. بنابراین فرصتی برای رفتن به مدرسه نداشت. او در حالیکه تنها 13 سال داشت به عنوان شاگرد در یک کارگاه آهنگری و ریخته گری در اوزاکای ژاپن آغاز به کار کرد.
آن زمان بود که درک کرد می خواهد زندگی خود را وقف مهندسی کند.
داستان نامگذاری شرکت مزدا
او نام شرکت اش را به خاطر علاقه و احترامی که برای آیین زرتشتی قائل بود، مزدا گذاشت.
جالب است که بعضی تاریخ دانان از ارتباط فرهنگی ایران در زمان هخامنشیان با ژاپن آن روزگار سخن می رانند.
اما گذشته از این ارتباط فرهنگی دور که در خاندان مزدا عشق ایران را زنده نگه داشته بود، بنیان گذار مزدا چه خصوصیتی داشته است؟
جوجیرو ماتسودا متولد 1875 ژاپن فرزند یک ماهیگر ژاپنی است. او به خاطر تنگ دستی پدرش از 13 سالگی مجبور می شود که سخت کار کند. وی در این سن شاگرد آهنگر می شود.
پس از مدتی ماتسودا استعداد خود را نشان می دهد؛ او یک تلمبه تازه اختراع می نماید. کسب و کار آهنگری ماتسودا با این تلمبه تازه می گیرد. او کارش را آنقدر توسعه می دهد که می تواند یک کارگاه کوچک در اوزاکا راه ندازی کند.
اسلحه سازی مزدا
پس از مدتی کارگاه اش را توسعه می دهد و در آن به ساخت اسلحه می پردازد.
طی چند سال اسلحه سازی وی بسیار پیشرفت کرد تا آنجا که بخشی از احتیاج اسلحه ارتش ژاپن را تامین می نماید.
راهی که ماتسودا رفت به هیچ وجه آسان نبود، زیرا جوجیرو برای رسیدن به اهداف خود با چالش های مختلفی روبه رو شد که در نهایت منجر به ایجاد مزدا در سال 1920 می شود.
اما ابتدا این شرکت به نام Tokyo Cork Kogyo Co شناخته می شد. در سال 1921 او که ثروت زیادی از راهِ اسلحه سازی به دست آورده بود، به شهر پدریش هیروشیما باز می شود.
او در هیروشیما مدیر عامل یک شرکت چوب پنبه سازی می شود. با آغاز جنگ اول دنیای، کشور ژاپن که به تازگی صنعتی شده، و اولین کشور صنعتی آسیا ست، وارد جنگ می شود. در این زمان تمام صنایع ژاپن در خدمت جنگ قرار می گیرند.
ماتسودا در کارخانه چوب پنبه سازی اش به جای چوب پنبه قطعات خودروهای نظامی را فراوری می نماید.
خاتمه جنگ دنیای آغازی دوباره
پس از خاتمه جنگ او با تجربه ای که در زمان جنگ بدست آورده است، یک شرکت ساخت سه چرخه موتور دار را تاسیس می نماید. ماتسودا با این شرکت وارد عرصه ساخت خودرو می شود.
این کارخانه به آرامی رشد می نماید. در جنگ دنیای دوم این شرکت بر اثر بمباران اتمی هیروشیما آسیب شدید می بیند. اما مزدا پر کوشش، باز هم از ویرانه ها یک کارخانه تازه را بنا می گذارد تا دوباره روح زندگی را به هیروشیما بازگرداند.
پس از رویداد فاجعه بار بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی در سال 1945، موتور سه چرخ مزدا - گو از اهمیت زیادی برخوردار شد، زیرا در بازسازی هیروشیما یاری کرد.
درست زمانی که به آرامی مزدا در حال جان گرفتن است، این پیرمرد سخت کوش را مرگ مهلت نمی دهد. او در سال 1952 در 77 سالگی چشم از دنیا فرو می بندد. البته پس از مرگ، نوه های او ادامه کار شرکت اش را پیگیری می نمایند.
تا به امروز مزدا سهم زیادی از بازار ژاپن و آمریکا و بخش زیادی از اروپا و آسیا را به خود اختصاص داده است.
منبع: بیت ران