سنگ لوزه گریبانگیر چه کسانی می گردد؟

به گزارش مجله سلنا، یک متخصص گوش و حلق بینی گفت: لوزه بعضی از افراد به صورت مادرزاد حفره ای بوده و غذا خوردن آن ها با مشکل روبرو است.

سنگ لوزه گریبانگیر چه کسانی می گردد؟

سید علیرضا مصباحی متخصص گوش، حلق و بینی در تبادل نظر با خبرنگار ، اظهار کرد: سنگ لوزه توده ای در بین حفره های حلق است که در دو طرف مجاری انتهایی حلق وجود دارد؛ حفره هایی که ترشحات دهان، به وسیله آنها به بیرون راهنمایی می گردد، اگر این ترشحات به صورت طبیعی خارج نگردد به عفونت و چسبندگی دهان و لوزه منجر شده و به تدریج رسوبات کریستال کلسیم شکل می گیرد.

وی در ادامه گفت: بعضی از افراد به صورت مادرزاد لوزه حفره حفره ای دارند که در این حالت غذا خوردن آنها با جمع شدن مواد غذایی در این حفره ها و بسته شدن دهانه مجاری همراه خواهد بود، با این اتفاق ترشحات جمع شده در این ناحیه حالت سکون پیدا نموده و به بوی بد و عفونت دهان منجر خواهد شد، همچنین بیمار ممکن است لکه های سفید رنگی را در این ناحیه دیده و احساس پری و سنگینی داشته باشد.

مصباحی با اشاره به بروز این بیماری در تعداد کمی از افراد گفت: یکی از نشانه های شایع این اختلال بوی بد دهان است که الزاما به دلیل ابتلا به سنگ لوزه ایجاد نمی گردد.

چگونه عفونت لوزه را درمان کنیم؟

وی همچنین درباره علائم سنگ لوزه گفت: لوزه ها از برآمدگی و شکاف هایی تشکیل شده اند که باکتری ها، مخاط و سلول های مرده در آن گیر می نمایند؛ با افزایش تدریجی این ذرات و تغلیظ آن ها توده سفید رنگی در انتهای لوزه ها به وجود می آید و این رسوب به التهاب لوزه منجر می گردد و این موضوع اصلی ترین عامل سنگ لوزه است.

متخصص گوش، حلق و بینی اضافه کرد: بعضی عوامل دیگر مانند مصرف دارو های فشار خون که با ایجاد حس خشکی در دهان بروز می دهد، مسائل سینوسی، آلرژی، استعمال دخانیات، مصرف مواد چرب و رنگی مانند آجیل ها و غذا های سرخ کردنی در هنگام سرماخوردگی ظاهر می گردد، از دیگر علائم این اختلال هستند.

نشانه های هشدار دهنده که از عفونت لوزه خبر می دهند!

مصباحی درباره درمان سنگ لوزه گفت: جلوگیری از تشکیل سنگ لوزه به آسانی امکان پذیر است و صرفا احتیاج به رعایت بهداشت دهان و دندان دارد و مسواک زدن دندان ها و زبان بعد از غذا در زمان خواب و اول صبح باعث جلوگیری از آن می گردد. کشیدن نخ دندان روزانه به تمیز کردن باکتری ها یاری می نماید. همچنین پیشنهاد می گردد که روزانه عمل قرقره با آب و محلول تجاری، دهان شو خانگی متشکل از پراکسید هیدروژن و آب استفاده گردد.

وی ادامه داد: برای درمان و بهبودی کامل این نوع بیماری باید لوزه فرد کاملا تخلیه گردد نه صرفا فقط سنگ لوزه برداشته گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 تیر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 150

به "سنگ لوزه گریبانگیر چه کسانی می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنگ لوزه گریبانگیر چه کسانی می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید