صدور کارت سبز برای ثبت جهانی ژئوپارک طبس

به گزارش مجله سلنا، خبرنگاران: مسئول امور پژوهش و مطالعات میراث زمین شناختی و ژئوپارک سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اشاره به ثبت ژئو پارک طبس، گفت: ژئوپارک طبس پس از ژئوپارک جهانی قشم و ژئوپارک ارس، به عنوان سومین ژئوپارک جهانی ایران به ثبت رسید.

صدور کارت سبز برای ثبت جهانی ژئوپارک طبس

به گزارش ایسنا ، دکتر نازنین بدری در این باره گفت: ژئوپارک طبس پس از ژئوپارک جهانی قشم و ژئوپارک ارس، به عنوان سومین ژئوپارک جهانی ایران، رای مثبت شورای عالی ژئوپارک های جهانی یونسکو را دریافت کرد و حکم تنفیذ ژئوپارک طبس پس از تایید هیات اجرایی یونسکو در بهار سال آینده صادر می گردد.

بدری اظهار کرد: پرونده درخواست عضویت ژئوپارک طبس در آذرماه سال 1400 پس از حدود پنج سال فعالیت مقدماتی و اجرای عملیات آماده سازی زیرساخت های حفاظتی، تفسیری در ژئوسایت و آموزش توانمندسازی جوامع محلی، ارسال شد.

وی با بیان این که در شهریور ماه 1401 از طرف یونسکو دو ارزیاب جهانی، برای بازدید نهایی منطقه و ژئوسایت ها به طبس سفر کردند، خاطر نشان کرد: در جلسه شورای عالی ژئوپارک های جهانی یونسکو در تاریخ 17 آذر ماه 1401 با رأی قاطع تمامی اعضای شورا در جلسه کارت سبز یونسکو دریافت شد.

مسئول امور پژوهش و مطالعات میراث زمین شناختی و ژئوپارک سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور اعلام نمود: این سازمان در سال 1388 در اطلس توانمندی های ژئوپارک و ژئوتوریسم ایران پیشنهاد 20 منطقه دارای پتانسیل برای راه اندازی ژئوپارک ملی و بین المللی آورده که این لیست در سال 1396 به 32 منطقه اولویت دار برای معرفی ژئوپارک های جهانی در ایران ارتقا یافت.

به گفته وی، طبس و ارس از جمله منطقه های بودند که برای اولین بار به عنوان منطقه ها دارای اولویت ژئوپارک جهانی به وسیله سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور معرفی شدند.

بدری با اشاره به این که نظارت علمی و فنی بر مطالعات ژئوسایت ها و ارزیابی استاندار و اولویت بندی ژئوسایت ها در ژئوپارک طبس به وسیله سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور صورت گرفته است، اظهار کرد: بعلاوه انجام آموزش اصول و مفاهیم ژئوپارک و توانمندسازی مدارس در محدوده ژئوپارک طبس با همکاری بخش خصوصی در مقاطع مختلف تحصیلی در روستاهای منطقه طبس صورت گرفت.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 21 آذر 1401 بروزرسانی: 21 آذر 1401 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 2306

به "صدور کارت سبز برای ثبت جهانی ژئوپارک طبس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدور کارت سبز برای ثبت جهانی ژئوپارک طبس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید