دلیل روشن نشدن ماشین در هوای سرد و نحوه روشن کردن آن

به گزارش مجله سلنا، یکی از مشکلاتی که هنگام سرد شدن هوا راننده ها با آن روبه رو می شوند، روشن نشدن ماشین است. این مشکل بیشتر در منطقه ها سردسیر و به خصوص برای کسانی رخ می دهد که پارکینگ ندارند و خودروی آنها در معرض سرما و بارش برف و باران است. این روشن نشدن ماشین در هوای سرد دلایل مختلفی دارد که در ادامه درمورد آن ها بیشتر خواهیم گفت.

دلیل روشن نشدن ماشین در هوای سرد و نحوه روشن کردن آن

در اینجا قصد داریم دلایل روشن نشدن ماشین در هوای سرد را برای شما بازگو کنیم تا در صورت بروز چنین مسئله ای، برطرف آن برایتان ساده و آسان باشد.

دلایل روشن نشدن ماشین در هوای سرد

دو عامل اصلی باعث روشن نشدن ماشین در سرما می گردد:

  • غلیظ شدن روغن موتور به دلیل سرما که مانع روان کار کردن قطعات مختلف شده و ماشین روشن نمی گردد.
  • اختلال در عملکرد باتری که مانع روشن شدن خودرو می گردد.

در هر یک از این موارد ممکن است یکی از اجزای خودرو دچار مشکل شده باشد که نتیجه آن غلیظ شدن موتور یا اختلال در عملکرد باتری باشد. در ادامه دلایل کار نکردن این اجزا را خواهیم گفت.

5 دلیل اختلال در عملکرد و روشن نشدن ماشین در هوای سرد

اگر بخواهیم اجزایی را که باعث اختلال در عملکرد باتری یا موتور می گردد را نام ببریم، باید به 5 مورد اشاره کنیم:

1 - خوابیدن باتری خودرو

فرآیند شیمیایی درون باتری منجر به فراوری انرژی در آن می گردد. هوای سرد بر این واکنش های شیمیایی تأثیر می گذارد و سرعت آن را کم می نماید. در ادامه این فرایند باتری خودرو ضعیف می گردد و موتور روشن نمی گردد. این موضوع البته برای باتری های نو کمتر اتفاق می افتد و باتری های قدیمی بیشتر در معرض این آسیب است.

علائم خوابیدن باتری چیست؟

اگر در هنگام استارت زدن صدایی شبیه به ناله از موتور شنیده گردد و ماشین روشن نگردد، یعنی مسئله ای در باتری وجود دارد. در این حالت اگر باتری کاملاً خالی شده باشد، چراغ های داشبورد روشن نمی گردد و حتی ممکن است ریموت قفل مرکزی خودرو هم کار نکند.

راه جلوگیری از خوابیدن باتری

باتری ماشین باید هر 3 سال یک بار عوض گردد. معمولاً عمر مفید باتری ها بیشتر از این اندازه نیست. همیشه قبل از ترک خودرو، تمامی اجزایی را که با باتری کار می نماید، خاموش کنید. سیستم صوتی، بخاری، شارژر گوشی همراه، نویگیشن و هر چیزی که با باتری کار می نماید، باید خاموش گردد. اگر در مکان های خیلی سردسیر زندگی می کنید و مجبورید که خودرو را خارج از پارکینگ بگذارید، حتماً روی خودرو یک پتو یا کاور بکشید.

2 - مشکل دینام و روشن نشدن ماشین در سرما

یکی دیگر از دلایل خالی شدن باتری، خرابی دینام خودرو است. دینام درواقع منبع شارژ باتری خودرو است. اگر باتری نو باشد، احتمال خالی شدن آن بر اثر عمر زیاد منتفی است و می توان به خرابی دینام شک کرد.

علائم خرابی دینام عبارت است از:

  • کم شدن نور چراغ های جلو
  • کندشدن یا حرکت نامنظم آمپرها
  • وجود یک بوی سوختگی در داخل کابین ماشین
نوترین آگهی های خودرو

3 - ورود آب به سیستم سوخت رسانی

یکی دیگر از دلایل روشن نشدن ماشین ممکن است این باشد که اندازهی آب وارد شیلنگ بنزین شده باشد. در مجاورت سرما این آب یخ زده و در نتیجه راه عبور سوخت مسدود شده است و بنزین به موتور نمی رسد. نتیجه این داستان روشن نشدن ماشین است. در این شرایط یا ماشین روشن نمی گردد یا اگر روشن گردد، گاز نمی خورد؛ یعنی قدرت موتور به شدت کاهش پیدا می نماید.

4 - نامناسب بودن روغن موتور ماشین

ممکن است نوع روغن موتوری که استفاده می کنید، برای فصل سرما مناسب نباشد، در این صورت ماشین روشن نمی گردد. اگر هر کدام از علائمی که پیش از این گفتیم را ندیدید، به مشکل روغن مراجعه کنید. معمولاً مشخصات روغن مناسب هر ماشین در دفترچه راهنمای آن ذکر شده است.

5 - یخ زدگی کاربراتور و روشن نشدن ماشین

ماشین هایی که عمر زیادی دارد، دارای سیستم کاربراتوری است. کاربراتور با ترکیب اندازه مشخصی از بنزین و هوا، باعث ایجاد احتراق در موتور می گردد. این کاربراتورها در هوای سرد ممکن است یخ بزند. در نتیجه یکی از دلایل روشن نشدن ماشین در هوای سرد نرسیدن سوخت به موتور است.

خودروهای نو سیستم انژکتوری دارد. بنابراین اگر خودرویی قدیمی دارید که هیچ کدام از علایم بالا را نداشت، ممکن است کاربراتور آن یخ زده باشد.

جمع بندی

ما در این مقاله سعی کردیم تا دلیل روشن نشدن ماشین را یه اختصار شرح دهیم. اگر شما هم تجربه مشابهی در زمینه روشن نشدن ماشین در هوای سرد و راهکار های آن دارید، با خوانندگان ما در میان بگذارید.

خرید و فروش لوازم جانبی و قطعات یدکی خودرو

در خاتمه امیدواریم که این مطلب برایتان مفید بوده باشد و توانسته باشد دلایل مهم روشن نشدن ماشین را برایتان شرح دهد. نظر شما در این باره چیست؟ شما چه تجربه ای از روشن نشدن ماشین در هوای سرد در خودروی خود دارید؟ نظرات و تجربیات خودتان را به وسیله بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 8 مرداد 1401 بروزرسانی: 8 مرداد 1401 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 2236

به "دلیل روشن نشدن ماشین در هوای سرد و نحوه روشن کردن آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل روشن نشدن ماشین در هوای سرد و نحوه روشن کردن آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید