قیمت شاهین پلاس اتوماتیک بدون هزینه های جانبی اعلام شد؛ آنالیز مشخصات فنی خودرو

به گزارش مجله سلنا، قیمت شاهین پلاس اتوماتیک بدون هزینه های جانبی از سوی شرکت سایپا اعلام شد. این محصول با قیمت اعلام شده، چه مشخصات فنی دارد؟ موتور شاهین پلاس اتوماتیک چیست؟

قیمت شاهین پلاس اتوماتیک بدون هزینه های جانبی اعلام شد؛ آنالیز مشخصات فنی خودرو

خبرنگاران - الهام زهره وند: قیمت شاهین پلاس اتوماتیک امروز 23 مرداد ماه 1403 از سوی شرکت سایپا اعلام شد.

سایپا قیمت پایه (خالص کارخانه) خودرو شاهین پلاس اتوماتیک را 638 میلیون و 314 هزار تومان اعلام نموده است.

این قیمت بدون محاسبه هزینه های جانبی شامل مالیات، شماره گذاری، بیمه و … است. بنابراین این محصول نو سایپا با قیمت نهایی بیشتری از درب کارخانه به مشتری تحویل داده خواهد شد.

موتور شاهین پلاس اتوماتیک

موتور شاهین پلاس اتوماتیک با کد ME16 یک پیشرانه 16 سوپاپ تنفس طبیعی 1.6L با حجم دقیق 1587 سی سی دو میل بادامک است که به فناوری های VVT و اویل پمپ متغیر هم مجهز است. ضریب تراکم این پیشرانه 11:1 است. ضریب تراکم پیشرانه TU5 معمولی 10.5:1 و ضریب تراکم پیشرانه EF7 نیز 11:1 است.

بنابر اعلام شرکت مگاموتور، این پیشرانه توانایی فراوری 85 کیلووات (115 اسب بخار) قدرت در دور 6000 و 150 نیوتون متر گشتاور در دور 4400 را دارد.

این در حالی است که ایران خودرو توان پیشرانه TU5 پلاس را 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتون متر گشتاور اعلام نموده است. با توجه به اینکه پایه هر دو موتور پیشرانه EC5 گروه پژو - سیتروئن است و شباهت زیادی به هم دارند، باید منتظر ماند و دید که آیا موتور 16 سوپاپ شاهین در عمل می تواند نسبت به موتور TU5 پلاس رجحان داشته باشد؟

شاهین با موتور نو چگونه خودرویی خواهد شد؟

اگر موتور شاهین پلاس اتوماتیک روی این خودرو نصب گردد و دقت فراوری آن هم مناسب باشد، احتمالا بخش زیادی از مسائل فعلی شاهین مانند شتاب آغاز حرکت ضعیف، کشش ضعیف در دورهای میانی، صدای زیاد پیشرانه، استهلاک بالا و… آن بر طرف می گردد.

گیربکس این خودرو نیز قرار است از نوع شش سرعته اتوماتیک DAE نسل هفتم باشد. این گیربکس روی خودروهای دنا پلاس توربو نو، تارا اتوماتیک، ریرا و… نیز نصب شده است. عملکرد این گیربکس اندکی بهتر از نسل ششم آن است.

با این اوصاف می توان متصور شد که شاهین با موتور و گیربکس نو، رقیب مستقیم تارا ایران خودرو گردد. اگر شاهین نو مسائل متعدد برقی تارا را نداشته باشد، با توجه به طراحی بهتر، حتی ممکن است پیروز این رقابت گردد.

احتیاج به گفتن است که موتور شاهین پلاس اتوماتیک قرار است روی خودرو کادیلا (تندر 90 ایرانی) با گیربکس دستی پنج سرعته فعلی شاهین نیز نصب گردد.

آیا گیربکس شاهین اتوماتیک داغ نمی کند؟

گیربکس اتوماتیک DAE نسل هفتم روی شاهین پلاس اتوماتیک نصب خواهد شد. تجربه راندن محصولات چینی و ایرانی که از گیربکس های اتوماتیک DAE استفاده می نمایند، نشان می دهد که این گیربکس خیلی زود به دمای بحرانی می رسد. آیا سایز رادیاتور شاهین با توجه به استفاده از گیربکس اتوماتیک تغییر نموده است و شاهین اتوماتیک داغ نمی کند؟

سینا انتظاری کارشناس مگاموتور در پاسخ به این پرسش به خبرنگاران گفت: اینکه سایز رادیاتور شاهین اتومات عوض شده است یا نه را دقیقا مطمئن نیستم. ولی بار حرارتی موتور ME16 به اضافه بار حرارتی گیربکس اتوماتیک DAE نسل هفتم در طراحی سیستم خنک کاری خودرو در نظر گرفته شده است. تمام تست ها روی دینامومتر و بعلاوه در شرایط محیطی پاس شده است. این خودرو مسئله ای از نظر محدود شدن موتور و گیربکس ندارد.

اما چه اتفاقی برای شاهین اتوماتیک خواهد افتاد اگر در گرمای 50 درجه اهواز و با بنزین بی کیفیت کار کند؟

انتظاری به این پرسش پاسخ داد و گفت: بحث گشتاور موتور طبیعتا با پایین آمدن اعداد اکتان بنزین یک مقداری پایین خواهد آمد. ولی در بحث عملکرد گیربکس، تا زمانیکه موتور در شرایط نرمال حرارتی قرار بگیرد، یعنی دمایی که به هرحال نقطه استاپ روشن نگردد، هیچگونه کاهش عملکردی را نخواهد داشت. مگر اینکه یک ایرادی در سیستم خنک کاری پیش بیاید. برای نمونه رادیاتوری سوراخ گردد یا فن کار نکند. در آن صورت، استراتژی های مراقبتی جهت حفظ عملکرد سلامت موتور گیربکس وارد عمل می شوند.

اما نسل قدیمی گیربکس شاهین پلاس اتوماتیک، در ایران برای اولین بار روی خودروی دنا پلاس اتوماتیک نصب شد. در حال حاضر تارا، دنا پلاس و ریرا از گیربکس اتوماتیک DAE نسل هفتم استفاده می نمایند. پس از ایران خودرو، حالا سایپا هم از همین گیربکس در شاهین ME16 استفاده نموده است. سایپا بنا دارد این گیربکس را روی آریا هم نصب کند.

منبع: بیت ران
انتشار: 7 شهریور 1403 بروزرسانی: 7 شهریور 1403 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 2451

به "قیمت شاهین پلاس اتوماتیک بدون هزینه های جانبی اعلام شد؛ آنالیز مشخصات فنی خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت شاهین پلاس اتوماتیک بدون هزینه های جانبی اعلام شد؛ آنالیز مشخصات فنی خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید