پلنگ برفی چیست؟ پرونده گربه سانان

به گزارش مجله سلنا، در این قسمت از مقالات سری گردشگری حیات وحش و در سومین قسمت از پرونده آنالیز گربه سانان مشهور، به سراغ گونه ای از گربه سانان می رویم که در زمره زیباترین و شاید با ابهت ترین گربه سانان قرار می گیرد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا پلنگ برفی را بیشتر بشناسیم.

پلنگ برفی چیست؟ پرونده گربه سانان

پلنگ برفی (Snow Leopard)، گربه سانی است که به دلیل ظاهر منحصر به فرد و زیبایش شناخته می گردد. خز سفید و متراکم بسیار زیبا، پوستی به رنگ زرد کمرنگ و خال های زرد و مشکی از ویژگی های ظاهری اصلی پلنگ های برفی به شمار می آید. رنگ سفید این پستاندار به استتار آن و شکار بهتر یاری بسیاری می نماید. این گربه سانان، پنجه هایی بسیار بزرگ و دم بلندی داشته و قادرند تا به خوبی در نقاط سرد و خشک زندگی نمایند. پنجه های این جانوران بسیار قدرتمند بوده به طوری که می توانند تا 15 متر نیز بپرند! طول بدن پلنگ های برفی به 1/2 تا 1/5 متر می رسد و طول دم آن ها به تنهایی حدود 91 سانتی متر است. وزن این گربه سانان از 27 تا 54 کیلوگرم متغیر است.

رژیم غذایی

پلنگ های برفی که در مناطق سرد و کوه های آسیای مرکزی زندگی می نمایند، غالبا از گوسفندان، قوچ ها و بزهای تبت و هیمالیا تغذیه می نمایند. همانطور که پیش تر گفته شد، پلنگ های برفی پنجه های بسیار قدرتمندی دارند به طوری که می توانند حیواناتی با سه برابر وزن خود را نیز از پا در بیاورند! گفتنی است که پلنگ های برفی از پرندگان و جانوران کوچک تر نیز تغذیه می نمایند.

جمعیت

جمعیت این گربه سانان در مناطقی که یافت می شوند بسیار کم است. تخمین زده می گردد که در کل حیات وحش تنها بین 3500 تا 7000 پلنگ برفی وجود دارد و حدود 600 تا 700 عدد از این گربه سانان نیز در باغ وحش ها وجود دارند. به دلیل خجالتی بودن این گربه سانان و گریزشان از انسان ها، تعداد دقیق پلنگ های برفی در حیات وحش را نمی گردد به درستی محاسبه کرد؛ اما در این مسئله شکی نیست که نسل این گونه از گربه سانان رو به کاهش است و آن ها شدیدا در خطر انقراض هستند.

عادات طبیعی

پلنگ های برفی معمولا تمایل دارند تا در مناطق سرد و خشک و در نقاط سنگی همانند کوه ها و دره ها زندگی نمایند. اینگونه محیط ها فرصت استتار بیشتری برای شکار در اختیار آن ها می گذارد. این گربه سانان بیشتر در زمان طلوع و غروب خورشید در فعالیت هستند و به همین دلیل دیدن آن ها در طبیعت کار چندان آسانی نخواهد بود. بر خلاف سایر گربه سانان بزرگ، پلنگ های برفی قادر به غرش کردن نیستند! این گربه سانان غالبا تنها زندگی و منزوی هستند و تنها در فصول جفتگیری در کنار یکدیگر زندگی می نمایند.

فراوری مثل

پلنگ برفی ماده هر سال دو الی سه توله به جهان می آورد. توله های پلنگ برفی در هنگام تولد خز متراکمی دارند. توله ها تا سه ماه اول زندگی در کنار مادر می مانند و نحوه شکار را از او می آموزند. سپس مادر اولین زمستان پیش روی بچه ها را در کنار آن ها سپری می نماید و پس از آن توله ها به صورت مستقل رشد می نمایند.

کجا پلنگ برفی ببینیم؟

پلنگ های برفی را تنها می توان در ارتفاعات بسیار بالا مشاهده کرد. این گربه سانان در افغانستان تا قزاقستان و روسیه در شمال تا هند و چین در شرق پخش شده اند. نکته جالب در خصوص مکان زندگی این گربه سانان این است که 60% از پلنگ های برفی در چین زندگی می نمایند!

حقایق

  • نام علمی پلنگ برفیUnica Unic است.
  • از آنجایی که این پستانداران به سرما عادت دارند، در فصل تابستان، پلنگ های برفی به ارتفاعات بالاتری خواهند رفت. این ارتفاع گاهی به 5000 متر از سطح دریا هم می رسد!
  • بر خلاف سایر گربه سانان بزرگ که اغلب چشم های زرد یا طلایی رنگ دارند، رنگ چشمان پلنگ های برفی سبز روشن یا خاکستری است!
  • پلنگ های برفی پنجه های بسیار بزرگی دارند که در مناطق برفی نقش چکمه را برای آنان ایفا می نماید. از سویی دیگر، پنجه های آن ها کاملا با خز متراکم پوشیده شده است تا این گربه سانان احساس سرما ننمایند.
  • ضخامت خز روی شکم پلنگ های برفی بیش از 12 سانتی متر است!
  • طول دم پلنگ های برفی تقریبا به اندازه طول بدنشان است و خز روی دم این گربه سانان بسیار ضخیم و متراکم است. این ویژگی به این دلیل است که پلنگ های برفی گاها از دم خود به عنوان عایقی از سرما بر روی دهان و دماغ خود استفاده می نمایند.
  • پلنگ های برفی معمولا تمایلی به درگیر شدن با انسان ها ندارند و در صورت دیدن انسان ها فرار می نمایند اما اگر احساس خطر نمایند واکنش نشان داده و حمله خواهند کرد.
  • همانند دیگر گربه سانان و دیگر جانوران، پلنگ های برفی بر روی توله های خود شدیدا حساس بوده و اگر حس نمایند که خطری توله ها را تهدید می نماید، به سرعت واکنش نشان می دهند.

نظر شما در خصوص پلنگ های برفی چیست؟ نظرات خود را با خبرنگاران در میان بگذارید. همچنین اگر در زمینه پرونده گربه سانان مایل هستید تا اطلاعات بیشتری از یکی از گربه سانان داشته باشید، حتما نام جانور را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: کجارو / owlcation.com / defenders.org / animals.nationalgeographic.com
انتشار: 24 آذر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 488

به "پلنگ برفی چیست؟ پرونده گربه سانان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پلنگ برفی چیست؟ پرونده گربه سانان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید