پیچ و تاب اناری

به گزارش مجله سلنا، این گیاه رونده و پر گل که با تواضع به رشدش ادامه می دهد و باغچه را با گل های زرد، قرمز و نارنجی اش پر می نماید، گل پیچ اناری نام دارد.

پیچ و تاب اناری

پیچ اناری گل های زیادی می دهد اما با وجود این همواره در باغچه ها نادیده گرفته می گردد. گل های ترومپت مانند آن در ترکیب با شاخ و برگ سبز - آبی اش جلوه ای بی نظیر دارند. این گیاه زیبا رشد سریعی دارد و می تواند به سرعت از در و دیوار ساختمان تان بالا برود. تکثیر گیاه هم بسیار آسان است و به روش های زیادی قابل انجام است.

این گیاه در غفلت کامل شما به خوبی به رشدش ادامه می دهد. رشد نیرومندی دارد و می تواند به سرعت همه جای حیاط و باغچه را پر کند پس باید مواظبش باشید. این گیاه را بیشتر در حاشیه باغچه می کارند و گیاهی مرکزی نیست. ساقه های فراینده این گیاه به هر جایی که فکرش را بکنید می چسبند و بالا می فرایند. نباید اجازه دهید این گیاه از خانه یا هر ساختمانی نزدیک خانه تان بالا رود چرا که با گذشت زمان ساقه های گیاه بزرگ و چوبی شده و سطح ساختمانی که بر آن رشد می نمایند را خراب نموده و بر روی آن پیچ و تاب ایجاد می نمایند.

شرایط نگهداری

- نور

برای برترین نتیجه گیاه تان را در نقطه ای از باغچه که نور مستقیم دارد بکارید. با این کار هم رشد شاخ و برگ و هم رشد گل های گیاه به خوبی انجام می گردد. می توان گیاه را در مکانی کاشت که هم سایه و هم آفتاب داشته باشد اما توصیه نمی گردد چرا که در این صورت گیاه گل های کمتری می دهد.

- آبیاری

اگر گیاه تان جوان است و یا در گلدان کاشته شده احتیاج به آبیاری منظم دارد. وقتی پیچ اناری تان در باغچه مستقر شد، مقاومتش زیاد می گردد و حتی می تواند خشکی را هم تحمل کند. اگر گیاه تان خشکی بکشد نوک برگ هایش می سوزد و تشکیل گل با مشکل روبرو می گردد.

- دما

این گیاه به سرمای زمستان مقاوم است اما اگر در منطقه ای با زمستان های خیلی سرد و بادی زندگی می کنید، بد نیست در طول این فصل گیاه را به وسیله پلاستیک از سرمای هوا محافظت کنید. این گیاه به گرما هم مقاوم است اما گرمای بیش از مقدار باعث می گردد به خوبی گل ندهد. در روزهای خیلی گرم تابستان با آبیاری مرتب به گیاه یاری کنید.

- خاک

پیچ اناری در واقع خاک ضعیف را به خاکی غنی و ارگانیک ترجیح می دهد. اگر آن را در خاکی با مواد مغذی زیاد بکارید به جای گلدهی بر رشد رویشی و فراوری شاخ و برگ تمرکز می نماید.

گلدهی

پیچ اناری گل های نوش را بر روی ساقه های جوان فراوری می نماید پس هرس ساقه های پیر و خشک برای افزایش گلدهی ضروری است. هرس را از پاییز تا بهار انجام دهید. ساقه های خشک را تا نزدیکی سطح خاک ببرید و ساقه های مسن را به خوبی کوتاه کنید.

تکثیر

این گیاه به وسیله ساقه های فراینده ای که در بهار فراوری می نماید و دانه هایش تکثیر می گردد.

باید مراقب ساقه های فراینده پیچ اناری باشید چرا که ممکن است به سرعت در باغچه پخش شوند و جلوی رشد دیگر گیاهانی که رشد آرامی دارند را بگیرند. برای تکثیر گیاه به این روش این ساقه های فراینده را در تماس با خاک قرار دهید تا ریشه بزنند. سپس آنها را از محل ریشه ببرید و در گلدان یا جای دیگری از باغچه بکارید.

بعد از تمام شدن فصل گلدهی گیاه غلاف های دانه را فراوری می نماید. این غلاف دانه ها شبیه به لوبیاهای بزرگی هستند که بعد از رسیدن باز شده و تعداد زیادی دانه بر روی زمین پخش می نمایند. با استفاده از این دانه های می توانید پیچ اناری هایی نو در گلدان یا باغچه داشته باشید. اگر نمی خواهید پیچ اناری تمام باغچه تان را بگیرید این غلاف های دانه را قبل از رسیدن و باز شدن از گیاه جدا کنید.

آفات و بیماری

شته ، شپشک پودری و سفید بالک ها آفاتی هستند که ممکن است به گیاه تان حمله نمایند. با رسیدگی مناسب به گیاه، آبیاری مرتب، هرس به موقع، تمیز کردن اطراف گیاه (جمع آوری برگ ها و شاخه های مرده و خشک شده) و در کل قوی کردن گیاه از حمله این آفات به پیچ اناری تان جلوگیری خواهید کرد. اگر حمله این آفات شدید است از سموم سیستمیک مناسب بهره ببرید.

ممکن است قارچ ها به پیچ اناری تان حمله نمایند و باعث ابتلای آن به بیماری سفیدک پودری و لکه برگی شوند. در این صورت سموم قارچ کش مناسب تهیه کنید و با آنها مبارزه کنید.

منبع: فوت و فن / bhg.com
انتشار: 20 مرداد 1401 بروزرسانی: 20 مرداد 1401 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 2248

به "پیچ و تاب اناری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیچ و تاب اناری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید