آبشار کلوگان، پناهگاهی برای تهرانی ها از گرمای تابستان

به گزارش مجله سلنا، مرکز نشینان یک خبر خوب برایتان داریم! در روزهای گرم تابستان که همه در پی راه فراری برای گریز از دمای هوا هستند، بیشتر تهران به سمت شهرهای شمالی کشور می فرایند و در پی آن ترافیک سنگینی را در جاده های شمال کشور شاهد هستیم. خبر خوب این است که می توان با صرف زمان بسیار کمتری به سمت یک منطقه بکر و خوش آب و هوا در شهر تهران رفت. منطقه ای که در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران می خواهیم درباره آن صحبت کنیم، آبشار کلوگان در تهران است. این آبشار بکر و دیدنی در دل طبیعت روستایی به همین نام در شمیرانات جا خوش نموده است و در روزهای گرم تابستانی میزبان مسافران زیادی است. در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران می خواهیم به تفصیل درباره آبشار کلوگان در تهران صحبت کنیم و پیشنهاد می کنیم که ما را در ادامه این مطلب مجذوب کننده ایرانگردی همراهی کنید.

آبشار کلوگان، پناهگاهی برای تهرانی ها از گرمای تابستان

قبل از هر چیز بگوییم که خواندن این مطلب کمتر از 5 دقیقه وقت شما را می گیرد.

آبشار کلوگان در منطقه شمیرانات تهران یکی از برترین گزینه ها برای مرکز نشینان است تا در این روزهای گرم تابستانی به سمت این منطقه بکر و تماشای بفرایند به جای اینکه ساعت در جهت شهرهای شمالی کشور باشند.

آبشار کلوگان در تهران یکی از بلندترین آّبشارهای این کلان شهر است و امکان دسترسی به قله هایی نظیر مهرچال، کلوگان، روستای امامه و … را برای کوهنوردان و علاقمندان به طبیعت فراهم آورده است.

این آبشار برای آن دسته از افرادی که اهل کوهنوردی، طبیعت گردی و پیاده روی های کمی سخت هستند گزینه بسیار خوب و مجذوب کنندهی محسوب می گردد اما برای سالمندان، بچه ها و افراد که کمی ناتوان هستند ممکن است، سخت باشد.

برترین زمان سفر به آبشار کلوگان در تهران

به منظور سفر به این منطقه بکر و تماشای برترین زمان ممکن دو فصل بهار و تابستان است. با توجه به اینکه آبشار کلوگان در تهران واقع در ارتفاعات استان تهران است به همین ترتیب شرایط آب و هوایی خنکی دارا می باشد و برای فرار از گرمای تابستان گزینه عالی به شمار می رود.

فصل پاییز هم برای کسانی که می خواهند برگ ریزان درختان را تماشا نمایند زمان خوبی به شمار می رود اما وجه داشته باشید که حتما لباس گرم و مناسب همراه داشته باشید.

اگر هم خواستید در فصل زمستان برای برف بازی به سمت این منطقه بروید حتما حتما تجهیزات لازم برای سفر زمستان را همراه خودتان داشته باشید تا مسئله ای برایتان پیش نیاید.

این آبشار یکی از جاذبه های طبیعی است که در استان تهران قرار گرفته و به عنوان بلندترین آبشار تهران شناخته می گردد، چرا که ارتفاع آن از سطح زمین حدود 30 تا 40 متر بوده و ساختاری شبیه به یک آبشار دو طبقه دارا می باشد. یک سکو در وسط آبشار وجود دارد و در پایین آن هم حوضچه های کوچکی ایجاد شده که برای آب تنی در فصل های گرم سال عالی هستند.

آبشار کلوگان در تهران در انتهای یک دره بسیار زیبا در جهتی روستایی به همین نام واقع شده است که برای دسترسی به آن می بایست در ابتدا خودتان را به این روستای تماشای با اهالی مجذوب کنندهی که دارد برسانید. شما پس از طی کردن دشت های سبز و پر گل به آبشار کلوگان در تهران خواهید رسید. اگر در فصل بهار به سمت این آبشار بروید دوران اوج آبشار را خواهید دید.

قبل از اینکه بخواهیم بیشتر درباره آبشار کلوگان در تهران بگوییم یک نکته ای را باید به آن توجه داشته باشید، که مردم روستا کلوگان از شلوغ شدن روستایشان ناراضی هستند و ممکن است شما در بدو ورود با تابلوهایی با همین مضمون روبرو شوید. پس انتظارش را داشته باشید و از تماشا آن تعجب نکنید.

در راستای همین موضوع حتما کمی قبل تر از آبشار اگر چای پارک پیدا کردید حتما، همان جا پارک کنید. چون جلوتر که بروید ممکن است جای پارک نباشد یا حتی در بعضی موارد محلی ها ممکن به شما اجازه پارک ندهند.

سرگرمیات ممکن در جهت آبشار کلوگان

همانطور که گفتیم آبشار کلوگان در تهران برای کسانی که اهل پیاده روی و طبیعت گردی حرفه ای هستند گزینه بسیار مناسبی به شمار می رود. ما در ادامه برای کسانی که قصد سرگرمی در منطقه را دارند چند پیشنهاد داریم که در صورت تمایل می توانید آن ها را بخوانید.

گذر از دره و کمپ در دشت کلوگان

حال که کمی پیاده روی نموده اید و به آبشار کلوگان رسیدید می توانید در پای این آبشار بنشینید و از تماشای فرود آمدن آب و بعلاوه شرایط هوایی که خوبی که در این منطقه برقرار است نهایت لذت را ببرید. ماه اردیبهشت این زیبایی به بالاترین درجه ممکن خود می رسد و در کنار خروشان بودن آبشار گل های کوهی رنگارنگی را هم خواهید دید. شما می توانید در دره ای که به آبشار منتهی می گردد کمپ بزنید، البته به این توجه داشته باشید که . دره کلوگان در ابتدای جهت کمی تنگ است اما هر چه که به سمت جلو (به سمت آبشار) حرکت کنید باز تر شده و بیشتر شبیه یک دشت بزرگ می گردد که می توانید در سمت چپ آن و در کنار رودخانه چادر زده و کمپ کنید.

صرفا در فصل تابستان زمان مناسبی است که بخواهید شب را در این منطقه ها مرتفع بمانید و کمپ بزنید. در فصل هایی مثل زمستان یا اوخر پاییز به علت برودت هوا شرایط برای ماندن آن هم در شب به هیچ وجه توصیه نمی گردد، لذا اکیدا از ماندن و کمپ زدن در شرایط آب و هوایی بد خودداری نمایید.

کوهنوردی در کوه های کلوگان

برای علاقمندان به کوهنوردی این منطقه گزینه های مجذوب کنندهی دارد، اگر می خواهید به قله هایی نظیر کلوگان، مهرچال، همهن صعود کنید می توانید قبل از اینکه به آبشار کلوگان در تهران برسید از سمت راست دره بالا بروید و خودتا را به بالای آبشار برسانید.

البته گفتنی است که بگوییم این جهت پاکوب مشخصی ندارد و حتما می بایست یک فردی که به این منطقه ها آشنایی کافی را دارد همراه خودتان ببرید. در طول جهت همراه اول آنتن دارد اما در بعضی نقاط مرتفع تر محدودیت آنتن دهی وجود دارد.

یک نکته که ضروری است بدانید این است که با قرار گرفتن در جهت کوه نوردی و صعود به قله ها در اصل شما در جهت رسیدن به روستای امامه قرار خواهید گرفت که یکی از زیباترین روستای اطراف تهران است.

پیاده روی از روستا به سمت دره کلوگان

یکی از متداول ترین کارهایی که افراد در سفر به سمت منطقه کلوگان انجام می دهند، پیاده روی است. شما عزیزان به همراه دوستان و همسفرانتان می توانید در کوچه پس کوچه های تنگ و باریکی که در این روستا وجود دارد پیاده روی کنید. ورودی روستای کلوگان با یک سراشیبی کمی تند شروع می گردد. در طول جهت سراشیبی به مسجدی خواهید رسید که می توانید برای استراحت از آن بهره ببرید.

در کنار مسجد این روستا پلی وجود دارد که از روی رودخانه می گذرد و دقیقا مکانی است تا جهتتان را در آن تغییر دهید. رودخانه این روستا از شاخه های فرعی که از جاجرود می رسد تشکیل شده و از زمان های دور تا به حال صفای منحصر به فردی به روستا بخشیده است.

کمی که جلوتر بروید لوله آب چشمه مانندی را خواهید دید که آب آشامیدنی دارد و عده ای به آن چشمه پدر می گویند که می توانید برای ادامه راه تان از آن آب بردارید. پس از دو ساعت پیاده روی در امتداد این جهت به آبشار زیبا و تماشای کلوگان خواهید رسید.

تقریبا 1 ساعت پیاده روی برای رسیدن به این آبشار ضروری است که پیشنهاد می کنیم اگر اهل پیاده روی های طولانی مدت نیستید آن را هرگز انتخاب نکنید.

تماشای شکوه آبشار کلوگان و آب تنی در حوضچه های آن

به غیر از کمپ زدن و پیاده روی در این منطقه کارهای مجذوب کننده دیگری وجود دارد که بتوانید انجام دهید و یک سفر به یاد ماندنی را تجربه کنید. در پایین آبشار کلوگان در تهران حوضچه هایی وجود دارد که می توانید تنی در آب بزنید و گرمای تابستان را از تنتان خارج کنید.

توجه داشته باشید که در وسط این آّشار سکویی وجود دارد که می توانید از کناره های آبشار بالا بروید و بر روی سکو بنشینید عکس هایی به یادگار بگیرید.

از کمپ زدن و پیک نیک در پایین آبشار کلوگان به شدت خودداری نمایید چرا که شرایط به هیچ وجه برای نشستن مناسب نیست.

امکان دسترسی از روستای کلوگان به روستای امامه

خوب با توجه به این که شما جهت نسبتا زیادی را از غرب به شرق تهران طی نموده اید تا به ارتفاعات روستای کلوگان برسید، باید بگوییم که واقعا ارزشش را داشته شاید بپرسید چرا؟

شما علاوه بر این که با طی کردن این جهت از آبشار کلوگان و روستایی به همین نام می توانید بازدید کنید، امکان دسترسی به روستای امامه که یکی دیگر از منطقه ها در اطراف تهران را هم دارید. البته چون روستای امامه ارتفاع بیشتری نسبت به کلوگان دارد بنابراین باید کمی سر بالایی بروید.

از قله های کلوگان تا روستای امامه تقریبا 2 ساعت راه است که در فصل بهار به علت مملو بودن این جهت از گل های کوهی رنگارنگ اصلا زمان را متوجه نخواهید شد. گفتنی است که بگوییم صدای حرکت آب از پای درختان و نهرهای در تمام فصل های سال یار شما خواهد بود.

روستای امامه یکی از ییلاق های تهران است و شرایط آب و هوایی بسیار خوبی به نسبت مرکز داراست. این روستا به غیر از طبیعت بی نظیری که دارد، دارای جاذبه های تاریخی نظیر قلعه به نام مازیار هم می باشد. در زمان های دور روستای امامه شکارگاه پادشاهان قاجاریه بوده و آن ها برای ییلاق از این روستا استفاده می کردند. روستای امامه جز جهتهای پیمایشی و کوه نوردی بسیار خوبی دارد.

همین حالا برای رزرو آنلاین هتل های تهران اقدام کنید

شرایط اقامتی در حوالی آبشار کلوگان

اگر قصد اقامت در این منطقه خوش آب و هوا را دارید، لازم تا وسایل کمپ به همراه داشته باشید. علتش هم اینه که محلی های این منطقه خانه هایشان را به مسافران اجاره نمی دهند حتی اجازه وجود به باغ های میوه را هم به شما نمی دهند.

اگر هم که شرایط کمپ زدن را نداشتید می توانید به سمت روستای فشم، میگون و … بروید و در این منطقه ها خانه ای را اجاره کنید.

امکانات موجود در منطقه کلوگان

گفتنی است که بگوییم، آبشار کلوگان در تهران واقع در دل طبیعت است از همین رو هیچ گونه امکاناتی برای مسافران نظیر سوپرمارکت و سرویس وجود ندارد، لذا هر آنچه که می خواهید را قبل از این به آبشار برسید تهیه نمایید.

در سفر به آبشار کلوگان در تهران وسایل زیر را از قلم نیاندازید!

دسترسی به آبشار کلوگان در تهران

برای رسیدن به آبشار کلوگان در تهران دو راه پیش رو دارید:

اول اینکه با ماشین شخصی خودتان را به این آبشار برسانید که می بایست از اتوبان بابایی در شرق تهران وارد جاده لشگرک بشوید و بعد از آن وارد جاده اوشان - فشم شده و با طی کردن جاده پیش رو زمانی که به انتهای آن رسیدید آبشار را خواهید دید.

راه دیگر برای کسانی که ماشین شخصی ندارند، این است که به وسیله اتوبوس، بی آر تی یا مترو خودشان را به میدان تجریش برسانند و در میدان تجریش، سر خیابان باهنر ون هایی هستند که به روستای کلوگان می فرایند.

آدرس: تهران، شهرستان شمیرانات، بخش رودبار قصران، روستای کلوگان، آبشار کلوگان

منبع: الی گشت
انتشار: 14 شهریور 1401 بروزرسانی: 14 شهریور 1401 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 2262

به "آبشار کلوگان، پناهگاهی برای تهرانی ها از گرمای تابستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبشار کلوگان، پناهگاهی برای تهرانی ها از گرمای تابستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید