آزمایشگاه بیولوژیک آمریکا در قزاقستان؛ ابتلای حدود 100 هزار نفر به بیماری ناشناخته

به گزارش مجله سلنا، اخیراً یک بیماری ریوی ناشناخته در قزاقستان شیوع پیدا کرد که میزان مرگ و میر ناشی از آن نسبت به همه گیری کرونا نیز بیشتر است و توجه افکار عمومی را به آزمایشگاه بیولوژیک آمریکایی در قزاقستان جلب کرده است.

آزمایشگاه بیولوژیک آمریکا در قزاقستان؛ ابتلای حدود 100 هزار نفر به بیماری ناشناخته

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رادیو بین المللی چین، روزنامه منطقه چاپ قزاقستان گزارش داد که رئیس جمهور قزاقستان شیوع یک ویروس ریوی ناشناس را که به گفته وزارت بهداشت قزاقستان، تنها در شش ماه اول سال جاری بالغ بر 98 هزار نفر به آن مبتلا شده و تنها در ماه گذشته میلادی بیش از 600 نفر را به کام مرگ کشانده، تأیید کرده است.

کارشناسان پزشکی وزارت بهداشت قزاقستان بر این باورند که این بیماری ریوی ناشناخته ممکن است نوعی ویروس جهش یافته از نوع کروناویروس و یا یک نوع جدید دیگر از ویروس های عامل ذات الریه باشد.

از آنجا که قزاقستان به عنوان کشوری در قلب اوراسیا به طور کامل در خشکی محصور شده است، شیوع ناگهانی این بیماری ریوی ناشناس باعث شد که آزمایشگاه بیولوژیکی ارتش آمریکا در قزاقستان بار دیگر مورد توجه مردم قرار بگیرد.

به گفته نیکولای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه، آمریکا در قزاقستان و سایر کشورها آزمایشگاه های بیولوژیک تأسیس کرده و پشت درهای بسته و با حمایت مالی پنتاگون حضور همه محققان محلی را محدود کرده و همه موضوعات داخل این آزمایشگاه ها را محرمانه نگاه داشته است.

روزنامه استرادار قرقیزستان حدود دو هفته قبل طی مقاله ای فاش کرد که آمریکا صاحب واقعی آزمایشگاه بیولوژیکی قزاقستان است. از یک سو کار این آزمایشگاه بیولوژیکی جمع آوری داده های DNA جمعیت، حیوانات و گیاهان محلی است و از سوی دیگر در آزمایشگاه بیولوژیکی آلماتی بسیاری از گونه های ویروسی خطرناک ذخیره شده است.

در این مقاله آمده است: قزاقستان در حالی به یک آزمایشگاه ویروس تبدیل شده که به روسیه، چین، قرقیزستان و ازبکستان بسیار نزدیک شده و در صورت انتشار عمدی و یا تصادفی این ویروس، ممکن است به سرعت به کشورهای دیگر نیز سرایت کند.

خبرگزاری ماهواره ای روسیه نیز اخیراً گزارش داده است که آمریکا در سراسر جهان بیش از 200 آزمایشگاه بیولوژیک تاسیس کرده که شامل اوکراین، گرجستان، ارمنستان ، قزاقستان و افغانستان و تعدادی از دیگر کشورهای جهان هستند. روسیه بر این باور است که آمریکا در تلاش برای پنهان کردن هدف واقعی از تاسیس آزمایشگاههای بیولوژیک خود در جهان است.

ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: آمریکا آزمایشگاه های بیولوژیکی زیادی را در کشورهای استقلال یافته از شوروی سابق تأسیس کرده که نگرانی مردم این کشورها را به همراه داشته و نمی توان امکان آزمایش ویروس های نظامی آمریکایی در آزمایشگاه ها را منتفی دانست

خبرگزاری رسمی کوبا نیز گزارش داد: آمریکا از گذشته تا به حال سرگرم حملات به کشورهای دیگر از طریق سلاح های بیولوژیک است. طی 60 سال اخیر، آمریکا بارها از این نوع ویروس ها برای حمله به کوبا استفاده کرده است. اسناد رسمی فاش شده هم نشان می دهد، عملیات مانگوز با تصویب جان کندی رئیس جمهور وقت آمریکا در سال 1962 شامل برنامه عقیم کردن غلات کوبا بود و در ژوئن سال 1971 نیز شیوع ناگهانی آنفلوانزای خوکی در کوبا باعث خسارات سنگین به این کشور شد.

نیکولای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی روسیه در این خصوص تأکید می کند: کشورهای جهان به تقویت کنترل بیماری های همه گیری و نظارت بر امور تحقیقاتی بیولوژیک نیاز دارند. اگرچه استقرار آزمایشگاه های بیولوژیکی آمریکا با توافق های بین المللی مطابقت دارد اما باید در حد امکان این تحقیقات آزمایشگاهی را شفاف تر ساخت و باید با حضور مشترک متخصصان مستقل و نمایندگان نهادهای خصوصی و ارزیابی امنیتی این آزمایشگاه، نگرانی افکار عمومی نسبت به این آزمایشگاه های بیولوژیک را برطرف کرد.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 25 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 1073

به "آزمایشگاه بیولوژیک آمریکا در قزاقستان؛ ابتلای حدود 100 هزار نفر به بیماری ناشناخته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزمایشگاه بیولوژیک آمریکا در قزاقستان؛ ابتلای حدود 100 هزار نفر به بیماری ناشناخته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید