آهنگساز زوربای یونانی درگذشت

به گزارش مجله سلنا، میکیس تئودوراکیس آهنگساز فیلم زوربای یونانی در 96 سالگی درگذشت.

آهنگساز زوربای یونانی درگذشت

سفر با تور یونان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید و شهرهای سانتورینی، آتن و میکونوس را ببینید.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی گریک ریپورتر، میکیس تئودوراکیس (Mikis Theodorakis) عظیمترین آهنگساز یونانی در تاریخ که روح و گوش چندین نسل را با موسیقی خود نوازش داد، امروز (11 شهریور 1400) در سن 96 سالگی در آتن چشم از دنیا فرو بست.

وی در تاریخ 26 فوریه سال 2019 (7 اسفند 97) به علت مسائل قلبی در یک کلینیک خصوصی واقع در شمال آتن بستری شد، 8 مارس 2019 (17 اسفند 97) تحت عمل جراحی نهاده شد و در قلبش باتری کار گذاشتند تا این که امروز انتها پس از نزدیک به دو سال بیماری درگذشت.

تئودوراکیس سازنده برترین قطعه موسیقی یونانی بود که برای فیلم زوربای یونانی (1964) ساخته شد. نوای این آهنگ بی کلام با گذشت 57 سال هنوز از سراسر دنیا به گوش می رسد.

این آهنگساز سرشناس یونانی علاوه بر بیش از یک هزار اثری که از خود به یادگار گذاشت، یک انسان دوست بی مثال هم بود. او در ابتدا از ایده های سوسیالیستی دفاع می کرد و رفته رفته سعی کرد همه مردم یونان را فارغ از دیدگاه های سیاسی که دارند با هم متحد کند. تئودوراکیس از این ایده آل گرایی رنج زیادی کشید؛ همه چیز از آنجا آغاز شد که در جریان اشغال یونان به دست ایتالیا به اسارت گرفته شد. وی بعدها به خاطر عقایدی که داشت زندانی و تبعید هم شد. با این حال مثل دیگر هنرمندان عظیم تجربیات تلخ و دردناکش را به آثار تاثیرگذار هنری تبدیل کرد تا جایی که تاریخ و تجربیات شخصی این آهنگساز به بخشی از تاریخ موسیقی ملت یونان بدل شد.

این آهنگساز مطرح که ساخت موسیقی فیلم حکومت نظامی (1972) را هم در کارنامه خود دارد، بعلاوه در بین دانشجویان و اندیشمندان دوران انقلاب سال 1357 هم از محبوبیت قابل توجهی برخوردار بود.

منبع: فرارو
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 1909

به "آهنگساز زوربای یونانی درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آهنگساز زوربای یونانی درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید