همه آنچه ایتالیایی ها برای توسعه گردشگری کشورشان انجام می دهند

به گزارش مجله سلنا، به گزارش خبرنگاران، رایزنی فرهنگی ایران در رم در گزارشی که درباره توسعه صنعت گردشگری در ایتالیا تهیه نموده و آن را برای انتشار در اختیار خبرنگاران قرار داده است، به سیاست ها و برنامه هایی که در این کشور برای جذب بیشتر گردشگر استفاده شده، پرداخته است.

همه آنچه ایتالیایی ها برای توسعه گردشگری کشورشان انجام می دهند

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

رشد صنعت گردشگری یک کشور، احتیاجمند حداقل توانمندی های طبیعی و تاریخی است که کشور ایتالیا، نه تنها از این حداقل ها بی بهره نیست؛ بلکه، به عنوان مثال، شهر رم به تنهایی، ده ها بنای باستانی ثبت شده دارد و استان توسکانا در این کشور، یکی از زیباترین استان های اروپا به شمار می آید و زیبایی و آب و هوای مطبوع سواحل جنوب ایتالیا، هر ساله تعداد بسیار زیادی از گردشگران را به خود جلب می نماید؛ اما، دست اندر کاران صنعت گردشگری ایتالیا به این مواهب تاریخی و طبیعی بسنده ننموده و با مرمت و حفظ و نگهداری ابنیه باستانی این کشور؛ به همراه حفظ نظافت این ابنیه و گردشگاه های طبیعی؛ همراه با فرهنگ سازی مراقبت از این ابنیه و حفظ نظافت آنها در بین شهروندان ایتالیایی و نظارت های جدی در این خصوص، مواهب تاریخی و طبیعی خویش را پاس داشته اند.

هیچ گردشگری نمی تواند بدون اطلاع رسانی کافی و مناسب کشور مقصد، ابنیه باستانی و اماکن دیدنی آن کشور را به تنهایی حدس بزند. اگر چه روایات های گردشگران قبلی می تواند محرک سفر گردشگران جدید باشد؛ اما از حیث اطلاع رسانی کافی نیست. در جهان ارتباطات امروز، کشوری توان ارتقاء صنعت گردشگری خود را خواهد داشت که از امکانات اطلاع رسانی، نهایت بهره را ببرد. در کشور ایتالیا نیز به گونه های ذیل، از فن آوری جدید اطلاعات، در جهت ارتقاء صنعت گردشگری این کشور، بهره گرفته شده است:

هر گردشگر قادر است، قبل از سفر به ایتالیا، با استفاده از پایگاه های اینترنتی متعدد و نسبتاً جامعی که در این خصوص وجود دارند، تمام اطلاعات لازم را اخذ کند. گردشگران می توانند، از چند و چون مسافت های سفر، وسایل نقلیه، هزینه هاو... آگاهی یابند و نقشه راه ها، نقشه های شهری، محل دقیق ابنیه باستانی و جهتهای تردد و وسایل نقلیه مناسب برای تردد در این جهتها و... را، انتخاب نمایند.

هر یک از ابنیه باستانی و گردشگاه ها و موزه ها در این کشور، به طور جداگانه، دارای پایگاه های اینترنتی هستند که در این پایگاه ها، گردشگران می توانند، اطلاعات نسبتاً جامعی را، در خصوص تاریخچه، پیش آگاهی ها برای بازدید مفیدتر، ساعات کار، هزینه ها، نحوه دسترسی و... کسب نمایند و در صورت ضرورت پرداخت هزینه ورود، بلیط را به صورت اینترنتی خریداری نمایند.

بخش دیگری از اطلاع رسانی گردشگری در کشور ایتالیا، به وسیله چاپ جرایدی که در سطح بین المللی توضیح می شوند و ساخت برنامه های تلویزیونی که از شبکه های ماهواره ای پخش شده و در معرض دید بینندگان دیگر کشورهای قرار می گیرند، صورت می گیرد.

مرحله بعدی اقدامات مسؤلان کشور ایتالیا در خصوص ارتقاء صنعت گردشگری این کشور، مربوط به دوره پس از ورود یک گردشگر به این کشور، یا ورود یک گردشگر از یک شهر به شهر دیگر می گردد که طبعاً از فرودگاه ها، ایستگاه های راه آهن و سایر پایانه های مسافربری شروع می گردد:

برای تأثیرگذاری بیشتر و بهتر بر گردشگران، سعی می گردد که این پایانه ها، منظم، پاکیزه و همراه با خدمات رسانی کارکنانی خوش برخورد و آشنا به زبان انگلیسی اداره شوند.

نقشه شهر، ایاب و ذهاب شهری و ابنیه باستانی و موزه ها و گردشگاه های آن، به طور رایگان، همراه با سایر دفترچه های راهنما و اطلاع رسانی شهری، در تمامی فرودگاه ها، ایستگاه های قطار و دیگر پایانه ها، در اختیار گردشگران گذاشته می گردد.

در کلیه پایانه های زمینی و هوایی، دفاتری در نظر گرفته شده است که در آنها افرادی که خصوصیت برجسته شان، خوش برخوردی و آشنایی به زبان انگلیسی و آشنایی نسبی با بعضی از دیگر زبان های زنده جهان است، به طور حضوری به اطلاع رسانی به گردشگران می پردازند.

در تمامی پایانه ها، علاوه بر دفاتر اطلاع رسانی، دفاتری به رزرو هتل یا اقامتگاه های مالی تر و تهیه وسیله نقلیه برای گردشگران اشتغال دارند.

برای پوشش دادن گردشگران با توان مالی متفاوت، در اکثر شهرهای کشور ایتالیا، امکانات متفاوتی حسب توان مالی گردشگران برای اسکان آنها وجود دارد؛ این امکانات، دامنه ای از هتل های مجلل تا مسافرخانه های دارای اتاق های اختصاصی و عمومی و اقامتگاه های فضای سبز، با اسکان در کانکس و چادرهای مناسب را دربرمی گیرد.

ورود گردشگران به یک کشور و اقامت آنها به تنهایی برای رونق صنعت گردشگری یک کشور کافی نیست؛ بلکه، این گردشگران باید بتوانند به سهولت در شهر تردد نمایند. برای تردد آسان و سریع این گردشگران در شهر، امکانات گوناگونی وجود دارد که در ادامه به تشریح ساختار آن خواهیم پرداخت:

سیستم های حمل و نقل زمینی و هوایی در اکثر کشورهای پیشرفته اروپایی از جمله ایتالیا، بسیار منظم عمل می نمایند. بهره این نظم در راستای رونق صنعت گردشگری این کشورها از آن جهت است که هیچ یک از گردشگران، برنامه ای (به عنوان نمونه بازدید از یک موزه) را، با این پیش فرض که بی نظمی در رفت و آمد، حتماً قسمتی از وقت آنها را هدر خواهد داد، از برنامه گردش خود حذف نمی نمایند؛ مضافاً بر اینکه نظم و سرعت وسایل نقلیه، امکان گردش ها و سفرهای کوتاهتر را که مالی تر بوده و با تعطیلات کوتاه نظیر تعطیلات آخر هفته نیز سازگاری دارند، مهیا می نماید.

برای گردشگران با توان مالی متفاوت، انواع وسایل نقلیه؛ از تاکسی های تشریفات تا تاکسی های معمولی و اتوبوس و مترو و... مهیاست.

در سطح بین شهری و حتی بین المللی نیز، در کنار قطارهای پرسرعت و گران قیمت تر، انتخاب های دیگری نیز وجود دارند که با حذف بعضی خدمات، هزینه ها را کاهش داده تا همچنان، سفر ممکن باشد. در سفرهای هوایی نیز، سفرهایی وجود دارند که به عنوان مثال، به شرط حمل بار کمتر و تنها با پرداخت هزینه های گمرکی، هزینه سفر را به حداقل کاهش داده اند.

منطق ساخت جهتهای مترو و اتوبوس در شهرهای بزرگ ایتالیا مانند شهر رم، بر این مبنا است که همیشه در کنار یک بنای باستانی یا موزه معروف، یک ایستگاه مترو یا اتوبوس نیز وجود دارد.

منطق نامگذاری ایستگاه های مترو و اتوبوس در شهرهای بزرگ ایتالیا مانند شهر رم، به این نحو است که همیشه ایستگاه های مترو یا اتوبوس، به نام بنای باستانی یا موزه نزدیک به آن ایستگاه ها نامیده می شوند تا شناسایی آنها توسط گردشگران با سهولت بیشتری انجام گردد.

ساعات کار اتوبوس، قطارهای بین شهری، تراموا و مترو در شهرهای ایتالیا؛ به ویژه شهرهای بزرگ مانند رم، به نحوی است که با ساعات کاری از حدود ساعت 5 صبح تا نیمه شب به طور عادی، و از نیمه شب تا 5 صبح با خطوط شبانه، امکان تردد گردشگران را در تمامی اوقات شبانه روز به صورت منظم و قابل برنامه ریزی و با نهایت سرعت ممکن فراهم می نماید.

وسایل نقلیه عمومی در شهرهای بزرگ ایتالی با افزایش ساعات کاری خود در شب های تعطیل (تا ساعت 1.30) و شب های اعیاد و مناسبت های ملی (تا ساعت 3) به تردد مسافران و گردشگرانی که برای مشاهده یا شرکت در یک مراسم خاص (به عنوان مثال، مراسم ویژه روز آزادی در شهر رم) به شهرهای این کشور سفر نموده اند، یاری می رساند.

امکانات ایاب و ذهاب در کشور ایتالیا به آنچه گفته شد محدود نمی گردد و انواع مختلفی از امکانات برای گردشگران مهیاست. به عنوان مثال در شهر رم، اتوبوس های سربازی وجود دارند که گردشگران با خرید بلیط ویژه آن می توانند در روزهای خوش آب و هوا از غالب بناهای باستانی و اماکن دیدنی این شهر با صرف کمترین وقت و انرژی و هزینه دیدن نمایند. این اتوبوس ها، به ویژه برای افرادی که به هر دلیل (کهولت یا بیماری و...)، قادر به پیاده روی نیستند، وسیله نقلیه مناسبی به شمار می روند.

گردشگر در طول سفرهای درون شهری به حال خود رها نشده و همیشه در طول گردش روزانه، در طول شهر و در کنار جهتهای پرتردد، با دفاتر گردشگری ای روبرو می گردد که در آنها می توان نقشه دریافت نموده و جهت حرکت خود را کنترل کرد یا برای بازدید از چند بنای باستانی و موزه و... که در یک جهت قرار دارند، اطلاعات تکمیلی دریافت کرد.

در اماکن تفریحی و گردشگاه ها، یا ابنیه باستانی و موزه ها، کوشش شده با بهره گیری از یک برنامه کاری منظم و منطقی و نیروی انسانی متخصص، در محیطی مناسب، شرایط استاندارد بازدید برای گردشگران فراهم گردد که اطلاع رسانی یکی از ضروریات آن بوده و به توضیح ذیل تحقق می یابد:

- نصب تابلوهای بزرگ و قابل رؤیت تعیینات هر بنا یا هر بخش از یک بنا، یا هر اثر باستانی در یک موزه که علاوه بر زبان ایتالیایی به چند زبان زنده دیگر نیز ترجمه شده است.

- راهنمایان حاضر در این ابنیه و موزه ها که در صورت درخواست بازدید نمایندگان قادر هستند به جند زبان زنده جهان، توضیحات لازم را به ایشان ارائه نموده و به سوألاتشان پاسخ دهند.

- رادیو بی سیم های چند زبانه که در مقابل ورودی های ابنیه و موزه ها به بازدید نمایندگان تحویل می گردد و بازدیدنمایندگان در صورت تمایل، با انتخاب یکی از زبان های موجود در سیستم، در هر یک از قسمت های یک بنای باستانی، یا در یک موزه در مقابل هر یک از آثار باستانی و هنری موجود در آن، کد مربوط به آن بخش از بنا، یا آن اثر هنری یا تاریخی را وارد سیستم نموده و سیستم، اطلاعات کامل موجود را به زبان انتخاب شده توسط بازدید نماینده، به صورت گویا برای وی بازگو می نماید.

در محل ورودی ها و خروجی های هریک از موزه ها و بناهای باستانی، میزهایی نهاده شده که بر روی آنها، انواع دفترچه ها و آگهی های مربوط به آن بنا، موزه، یا آثار تاریخی و هنری موجود در آن موزه، همراه با تصاویر رنگی و زیبا آماده شده است. ویژگی این قبیل دفترچه ها و آگهی ها این است که با کیفیتی بالا به نحوی تهیه شده اند که بالفرض، آگهی ها می توانند مانند سوغات فرهنگی یک شهر، پس از بازگشت از سفر، به عنوان کارت پستال آن شهر، به دوستان هدیه داده شوند و به این ترتیب، علاوه بر اطلاع رسانی و برآوردن احتیاج به داشتن یک یادمان از سفر، تبلیغی نیز برای افراد دیگری که ممکن است آن دفترچه یا آگهی را مشاهده نمایند، برای بازدید از آن بنا یا موزه و... خواهند بود.

چنانکه از آنالیز موارد سابق الذکر مشهود است، ارتقاء صنعت گردشگری در یک کشور، صرفاً با مساعی سازمان هایی که به طور مستقیم و بی واسطه با بخش گردشگری در ارتباط هستند، مقدور نیست و به همکاری سایر نهادها و سازمان ها نیز احتیاجمند است. آنچه در ادامه می آید، اشاره به بعضی از اقداماتی است که توسط سازمان هایی خارج از سازمان گردشگری کشور ایتالیا صورت گرفته و به ارتقاء صنعت گردشگری در این کشور یاری می نماید:

در شهرهای پر گردشگر ایتالیا مانند شهر رم، کوشش شده است که جهت رفاه حال گردشگران و برطرف مشکل ایشان در برقراری ارتباط کلامی به زبان ایتالیایی، همیشه در مشاغلی نظیر پذیرش هتل، رستوران ها و... از کارکنانی بهره گرفته گردد که برای برقراری ارتباط با مراجعین، لااقل به زبان انگلیسی تسلط داشته باشند.

در شهرهای پرگردشگر، برای گردشگرانی که حتی به زبان انگلیسی نیز، تسلط نداشته باشند، تمهیداتی اندیشیده شده که حداقل قادر باشند، احتیاجهای اولیه خود را برآورده سازند. این امر با نصب دستگاه های فروش اقلام مختلف، در مراکز متفاوت مقدور شده است که عمدتاً به جای نگارش نام آن کالا، از تصویر آن بهره گرفته شده و به هر تصویر یک کد عددی اختصاص یافته است که خریدار با فشار دادن یک کلید، یا گفتن یک عدد به فروشنده می تواند کالایی را که قیمت آن نیز در مقابل اش تعیین شده، خریداری کند. به عنوان مثال، گردشگر با ورود به یک اغذیه فروشی و دیدن تصاویر غذاها (که به خوبی، نشانگر محتویات آنهاست)؛ عدد مقابل غذای مورد علاقه اش را گفته، و بهای آن را می پردازد. واسطه سازی ماشین هایی با فهرست اقلام تصویری و کدگذاری عددی را در خصوص خرید اقلام دیگر؛ از آب و نوشیدنی های گرم و سرد گرفته تا خرید بلیط و... نیز مشاهده می کنم.

گردشگران تنها به جاهایی که تاکنون ندیده اند، سفر نمی نمایند؛ بلکه، به جاهایی که از آنجا خاطره خوبی دارند نیز سفر می نمایند. مدیریت ساختن حس و خاطره خوب از یک سفر برای گردشگران، همانطور که گفته شد، از عهده بخش گردشگری یک کشور به تنهایی برنمی آید و احتیاجمند همکاری سایر بخش ها نیز هست. به عنوان مثال، در کشور ایتالیا، به شدت مراقبت می گردد که رانندگان تاکسی، رستوران دارها، فروشندگان و... بابت کالاها و خدماتشان، وجهی بیشتر از قیمت مصوب از گردشگران اخذ ننمایند تا موجبات انتقال حس عدم اطمینان به ایشان را فراهم نیاورند.

از دیگر ضروریاتی که به ارتقاء صتعت گردشگری در یک کشور یاری می رساند، ایجاد امنیت برای گردشگران در آن کشور است. اغلب گردشگران در صورت احساس عدم امنیت، به زیباترین شهرها و کشورها نیز سفر نخواهند نکرد. به عنوان مثال، مطابق آمارها، بعضی از شهرهای جنوبی ایتالیا، علی رغم برخورداری از جاذبه های گردشگری بسیار، به واسطه معضل عدم امنیت، قادر نیستند به اندازه کافی جلب گردشگر نمایند.

پذیرش و داشتن رفتار مناسب با گردشگران؛ به عنوان امری مؤثر در میزان جلب گردشگ در یک شهر، امری است که باید در میان شهروندان یک شهر، فرهنگ سازی گردد. به عنوان مثال، آمارها گویای آن است که در کشور ایتالیا، گردشگران در شهرهایی که مردم با ایشان برخورد بهتری داشته اند، بر اقامت خویش افزوده اند و برعکس، در شهرهایی که رفتارهای نامناسبی، مانند رفتارهای نژادپرستانه مشاهده ننموده اند، از ایام اقامت خویش کاسته اند.

در پایان، می توان به برنامه هایی اشاره نمود که با هدف گسترش فرهنگ گردشگری و فراهم سازی امکان گردشگری برای اقشار کم درآمد و خاص جامعه، برنامه ریزی شده اند:

در کشور ایتالیا، در بعضی شهرها مانند شهر رم، یکشنبه اول هر ماه، ورود به تمامی بناهای باستانی و موزه ها، رایگان بوده و به این ترتیب، افراد کم درآمد نیز، امکان بازدید از این ابنیه و آثار هنری - تاریخی را خواهند یافت.

در کشور ایتالیا، در شهر رم، هر ساله یک شب که شب موزه نامیده می گردد، درهای تمامی موزه ها تا ساعاتی از بامداد، برای بازدید علاقه مندانی که به دلایل شغلی، تحصیلی و... امکان بازدید از موزه ها را در طول روز ندارند، مفتوح است.

بسیاری از برنامه های مربوط به اعیاد و مناسبات های ملی در کشور ایتالیا، مانند برنامه های اجرای موسیقی در این ایام، غالباً در مجاورت ابنیه باستانی شهرهای مختلف انجام می گردد که خود به معرفی آن بنا و افزایش بازدید از آن یاری می نماید.

سازمان گردشگری کشور ایتالیا، برای معرفی بعضی از شهرهایی که جاذبه های گردشگری آن ها به انداره کافی معرفی نشده اند یا شمار گردشگران آنها کاهش یافته است، برنامه های فرهنگی و هنری ای را در این شهرها ترتیب می دهد تا به واسطه برگزاری چنین برنامه هایی، آن شهر را معرفی و مخاطبان را از نزدیک با جاذبه های گردشگربی آن شهر آشنا کند.

یادآوری می گردد برای تهیه این گزارش از منابع زیر بهره گرفته شده است: (www.beniculturali.it، www.istat.it، www.ansa.it، www.atac.it)

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 آذر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 453

به "همه آنچه ایتالیایی ها برای توسعه گردشگری کشورشان انجام می دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه آنچه ایتالیایی ها برای توسعه گردشگری کشورشان انجام می دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید