آیا دیر خوابیدن باعث ایجاد آکنه می گردد؟

به گزارش مجله سلنا، چگونگی ارتباط میان دیر خوابیدن با آکنه موضوعی قابل بحث است. مقاله زیر به شما برای درک واقعیت در این باره یاری خواهد نمود.

آیا دیر خوابیدن باعث ایجاد آکنه می گردد؟

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

چگونگی ارتباط میان دیر خوابیدن با آکنه موضوعی قابل بحث است. مقاله زیر به شما برای درک واقعیت در این باره یاری خواهد نمود.

آکنه مسئله ای شایع در میان نوجوانان و جوانان به تعداد می رود که با انجام اقدامات مناسب قابل کنترل است. آکنه بیماری پوستی است که با ایجاد جوش هایی التهابی بر روی سطح پوست همراه است. پوست دارای منافذی است که دارای فولیکول مو و غده چربی می باشند. این غدد چربی یا غدد سبابه موجود در زیر پوست مسئول ترشح چربی برای نرم نگه داشتن پوست هستند. ترشح بیش از حد چربی باعث بسته شدن منافذ و در نتیجه ایجاد آکنه می گردد. دیر خوابیدن به طور غیر مستقیم با ایجاد آکنه در ارتباط است. شواهدی در رابطه با وجود رابطه مستقیم میان محرومیت از خواب و تشکیل آکنه وجود ندارد. ولی، تحقیقات نشان می دهند که کم خوابیدن باعث تشدید شرایط موجود می گردد.

تأثیرات عدم خواب کافی بر روی سلامتی

هنگامی که به طور مکرر شب ها دیر می خوابید، بدن خود را از خواب لازم برای جوان سازی پوست محروم می کنید. این منجر به

استرس

افزایش التهاب

افزایش مقاومت در برابر انسولین

افسردگی

می گردد.

رابطه میان این تأثیرات و آکنه

دیر خوابیدن باعث محرومیت بدن از میزان خوابی که به آن احتیاج دارد می گردد. به تأثیرات محرومیت از خواب در بالا اشاره شد. پس، این تأثیرات چگونه باعث تشکیل آکنه می شوند؟ اولین تأثیر کم خوابیدن استرس است که از علل اصلی ایجاد آکنه به تعداد می رود. افزایش استرس منجر به تحریک غدد فوق کلیوی می گردد که مسئول فراوری آندروژن ها هستند. ترشح این هورمون ها در بدن باعث تحریک تشکیل آکنه می گردد. استرس بعلاوه سیستم ایمنی را تحت تأثیر قرار می دهد که به این خاطر درمان آکنه مدت زمان بیشتری طول می کشد.

کمبود خواب باعث تحریک التهاب سیستمیک می گردد. عدم خوابیدن کافی باعث افزایش سیتوکین می گردد. افزایش این مواد در بدن باعث افزایش احتمال ایجاد التهاب می گردد. همانطور که می دانیم، آکنه بیماری التهابی است. به وضوح معین است که این التهاب به خاطر افزایش میزان سیتوکین در بدن ایجاد می گردد.

مقاومت در برابر انسولین شرایطی است که بدن باید برای حفظ سطح قند خون انسولین بیشتری فراوری کند. کمبود خواب باعث افزایش مقاومت در برابر انسولین می گردد. بنابراین، بدن را مجبور می نماید انسولین بیشتری فراوری کند. این بعلاوه باعث افزایش فراوری سبوم و افزایش التهاب می گردد که از علل بالقو ه تشکیل آکنه به تعداد می فرایند.

محرومیت از خواب باعث تغییر در چهارچوب فکری و عاطفی می گردد که می تواند باعث ایجاد افسردگی در فرد گردد. افسردگی نگرشی منفی در فکر شخص ایجاد می نماید و به این ترتیب تندرستی فرد را مختل می نماید. تضعیف بدن توانایی ترمیم بدن را کاهش می دهد و بنابراین، آکنه را به گونه ای منفی تحت تأثیر قرار می دهد.

به طور خلاصه، اگر چه دیر خوابیدن با تشکیل آکنه مرتبط نیست ولی، مطمئناً عواملی که مسئول تشکیل آکنه هستند را تحت تأثیر قرار می دهد.

منبع: راسخون
انتشار: 25 مهر 1400 بروزرسانی: 25 مهر 1400 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 1955

به "آیا دیر خوابیدن باعث ایجاد آکنه می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا دیر خوابیدن باعث ایجاد آکنه می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید