اتوبوس های فعال در خطوط اتوبوسرانی دارای معاینه فنی هستند

معاون فنی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: با توجه به اهمیت اخذ معاینه فنی برای اهداف زیست محیطی و ایمنی، اتوبوس های شاغل در خطوط اتوبوسرانی دارای معاینه فنی هستند.

اتوبوس های فعال در خطوط اتوبوسرانی دارای معاینه فنی هستند

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، نصرالله هاشمی در سومین جلسه کارگروه ویژه رفع دودزایی معاینه فنی جدید اتوبوس های شهر تهران، اظهارکرد: قرار است در این جلسه با توجه به اشتغال اتوبوس های یورو 4 در خطوط تندرو 3 و 5 شهرداری تهران موضوع استاندارد های مربوطه و چالش های موجود در نگهداری و تعمیرات کاتالیست SCR مورد بحث و مصاحبه قرار گیرد.

با بیان اینکه در اتوبوس های یورو 4 موجود در شرکت واحد اتوبوسرانی، به دلیل به کارگیری تکنولوژی به روزتر کاهش آلایندگی خروجی اگزوز از جمله pm مشهود است، شرح داد: جهت کنترل گاز خروجی ناکس (NOX) که با توجه به افزایش دمای احتراق در موتور افزایش پیدا می کند در سطح استاندارد یورو 4 از تجهیز SCR در خروجی اگزوز استفاده می شود.

وی افزود: با توجه به رابطه عملکرد این کاتالیست با دمای خروجی اگزوز راندمان کاهش ناکس بسته به شرایط عملکرد موتور متقاوت خواهد بود.

معاون فنی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با اشاره به اینکه سولفور موجود در گازوئیل نیز عامل دیگری در طول عمر و عملکرد کاتالیست مذکور خواهد بود، گفت: این عامل علاوه بر کوتاه کردن عمر این کاتالیست رابطه مستقیم با افزایش آلودگی و هزینه تمام شده نگهداری و تعمیرات موتور خودرو ها دارد. درحال حاضر شرکت واحد اتوبوسرانی هزینه سنگینی بابت این مهم متحمل شده است.

هاشمی شرح داد: با توجه به اهمیت اخذ معاینه فنی برای اهداف زیست محیطی و ایمنی، اتوبوس های شاغل در خطوط اتوبوسرانی دارای معاینه فنی هستند. با توجه به افزایش چشمگیر سن ناوگان شرکت واحد در زمینه نگهداری و هزینه های مترتب بر آن مسائل دوچندان وجود دارد که اهمیت نوسازی را بسیار حائز اهمیت می کند.

سید غفار وهابی - معاون بهره برداری ستاد معاینه فنی خودرو های تهران - نیز در این جلسه با بیان اینکه کاهش کاتالیستی انتخابی (SCR) یک سیستم پیشرفته کنترل انتشار گاز های گلخانه ای است که در موتور های دیزلی استفاده می شود، گفت: فناوری SCR طراحی شده است تا واکنش های کاهش اکسید نیتروژن یا ناکس را در فضای اکسید کننده انجام دهد.

معاون بهره برداری ستاد معاینه فنی خودرو های تهران در مورد مزایای سیستم SCR اظهارکرد: این سیستم دارای استاندارد یورو4 بالاترین استاندارد در شرکت واحد است. تحویل خروجی مواد بی ضرر از قبیل: آب، نیتروژن و دی اکسید کربن به محیط، کاهش هزینه ها جهت تعمیر و نگهداری قطعات و کاهش حداکثری ناکس و ذرات معلق از جمله دیگر مزایای این سیستم است.

وی با اشاره به اینکه یکی از معایب سیستم SCR اضافه وزن تحمیلی به اتوبوس ها است، شرح داد: هزینه سربار اضافه جهت خرید ادبلو برای اتوبوس ها و تعمیر و نگهداری ادبلو جدا از تعمیر و نگهداری موتور نیست و عملکرد بهینه هر دو به یکدیگر وابسته است.

معاون بهره برداری ستاد معاینه فنی خودرو های تهران با بیان اینکه تست نبود آب در مخازن حاوی گازوئیل مورد مصرف اتوبوس ها با استفاده از خمیر آب یاب انجام می شود، اظهارکرد: این تست موجب عدم اختلاط آب با گازوئیل و عملکرد بهتر سوزن انژکتور موتور خواهد شد.

وهابی افزود: CM یا پایش وضعیت متمرکز بر تکنیک های آنالیز روغن، ارتعاش سنجی و سایر موارد است که در جهت عملکرد بهینه موتور جهت کاهش آلایندگی ها است. خوشبختانه این مورد در سامانه 3 به صورت واحد مستقل در حال انجام است.

وی با اعلام اینکه 93 درصد اتوبوس های شرکت واحد دارای معاینه فنی هستند، گفت: اتوبوس هایی که معاینه فنی ندارند خارج از سرویس دهی هستند تا تعمیرات لازم روی آن ها انجام شود.

معاون بهره برداری ستاد معاینه فنی خودرو های تهران در مورد انجام تعمیرات دوره ای منظم گفت: 115 دستگاه اتوبوس های سامانه تندرو3 جهت رفع عیب سیستم ادبلو به صورت میانگین دوبار در ماه مراجعه می کنند. سالیانه 40 میلیون تومان صرف هزینه تعویض قطعات گران قیمت سیستم SCR می شود.

وهابی با تأکید براینکه ناوگان فعلی باید نوسازی شود، اظهارکرد: این سامانه دارای 115 دستگاه اتوبوس یوتانگ دوکابین خطی با عمر کوتاه کمتر از 10 سال، 46 دستگاه اتوبوس یانگ من دو کابین خطی با عمر بالای 10 سال، 22 دستگاه اتوبوس شهاب تک کابین خطی با عمر بالای 10 سال است. امیدوارم با فرآیندی که دولت در پیش گرفته نوسازی اتوبوس های این بخش انجام شود.

ابوالفضل علیمردانی - مدیرکل معاونت فنی شرکت واحد - ضمن اشاره به باید ها و نباید های کنترل آلایندگی تولید شده اتوبوس هایی که عمر بالاتر از حد استاندارد دارند و هزینه های گران تعمیر و نگهداری سیستم SCR گفت: سالیانه 40 میلیون تومان هزینه کاهش ناکس در اتوبوس ها می شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: بروزرسانی: 13 آبان 1398 شناسه مطلب: 386

به "اتوبوس های فعال در خطوط اتوبوسرانی دارای معاینه فنی هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتوبوس های فعال در خطوط اتوبوسرانی دارای معاینه فنی هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید