افزایش هر ساله مصرف سوخت و آلایندگی خودروهای فراوری داخل، محسن هاشمی: فقط ادعا دارند!

به گزارش مجله سلنا، خودروهای سواری و کیفیت سوخت مصرفی دو متهم آلودگی هوای تهران هستند که هر کدام دیگری را مقصر می داند.

افزایش هر ساله مصرف سوخت و آلایندگی خودروهای فراوری داخل، محسن هاشمی: فقط ادعا دارند!

به گزارش خبرنگار ، شاخص آلودگی هوای تهران طی دو روز گذشته از 140 واحد هم بالاتر رفت و در نهایت استانداری تهران بار دیگر تصمیم به تعطیلی سنگرهای علم و دانش در روز گذشته در تمام مقاطع تحصیلی گرفت.

علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت گفته است طبق آمار، میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در تهران در سال 97، بالغ بر 3 هزار نفر از افراد بالای 30 سال بود که بیماران مزمن تنفسی 85 نفر، سرطان ریه 96 نفر، بیماران قلبی 1058 نفر و سکته های مغزی 526نفر بودند.

بسیاری از مدیران کلانشهرهای جهان توانستند با تدبیر و برنامه ریزی، میزان منابع آلاینده در شهرهایشان را کاهش دهند و دوباره نظاره گر آسمانی آبی باشند و از تنفس در هوای پاکیزه لذت ببرند.

در کشور ما هنوز با رسیدن فصل سرما مردم مجبورند تبعات ناشی از آلودگی هوا را تحمل نمایند، در این شرایط بسیاری از افراد مبتلا به سرطان می شوند و بعد از صرف هزینه های گزاف خاتمه در کمتر از 2 سال جان می بازند.

خودروهای سواری (بنزین سوز)، خودروهای دیزلی (گازوئیل سوز)، کارخانه های صنعتی، منازل مسکونی و موتورسیکلت ها از جمله منابع آلاینده ای هستند که هوای شهرها را آلوده می نمایند، اما در این بین خودروهای سواری بیش از سایر آلاینده ها در معرض اتهام هستند.

طی چند دهه گذشته برای کاهش میزان آلودگی هوا توسط خودروهای سواری، محدودیت هایی نظیر طرح ترافیک در شهر تهران ایجاد شد تا سلامت مردم تهران در خطر قرار نگیرد، البته شرایط سال جاری هوای تهران نشان داد این گونه طرح های محدودیت زا بیش از آن که اندکی در کاهش آلودگی هوا موثر باشند، خاصیت محدودیت زایی و درآمدزایی دارند، البته شهرهای دیگر جهان که توانستند آلودگی هوا را بکاهند، تنها به ایجاد محدودیت برای خودروسواران بسنده نکردند، بلکه برای خودروسازان هم محدودیت هایی ایجاد کردند و فراوری خودرو را مشروط به رعایت بعضی از استاندارهای محیط زیستی کردند تا اگر خودرویی وارد خیابان ها می گردد، دیگر سبب آلودگی شدید هوا، به خطر انداختن جان سایر افراد جامعه و ایجاد محدودیت تردد برای خودروسواران نگردد.

در حال حاضر کشورهای اسکاندیناوی و حتی آلمان در حال فراوری خودروهای برقی هستند، تا میزان آلایندگی خودروها به صفر برسد و کم کم هم با خودروهای دارای سوخت فسیلی خداحافظی نمایند.

در کشور ما هم سازمان محیط زیست تکالیفی را برای خودروسازان معین نموده که به موجب رعایت آن ها، میزان فراوری گازهای خطرناک توسط خودروهای سواری کاهش می یابد، اما شرایط هوای تهران نشان می دهد، یا تکالیفی که سازمان محیط زیست معین نموده اثری برای جلوگیری از آلودگی هوا ندارند، یا خودروسازان این تکالیف را رعایت نمی نمایند. فرضیه سوم هم این است که محیط زیست و خودروسازان وظایف خود را به درستی انجام می دهند و مشکل آلودگی شدید هوا به خاطر استاندارد نبودن بنزینی است که وزارت نفت به دست مردم می دهد.

خودروهای خارجی علت آلودگی هوای تهران هستند

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت وگو با خبرنگار،گفت: سوخت خودرو های وارداتی یورو 7 است، در حالی که این نوع سوخت در کشور وجود ندارد و زمانی که این نوع خودروها از سوخت یورو 4 استفاده می نمایند، موتور آن ها آسیب می بیند و در نتیجه آلایندگی آن ها از خودرو های یورو 4 هم بیشتر می گردد.

او با با بیان اینکه در شرایط کنونی برای کاهش آلایندگی خودروها محدودیت داریم، توضیح داد: اگر بخواهیم به استاندارد یورو 5 دست یابیم باید سوخت آن را فراهم کنیم، در حالی که اکنون سوخت یورو 5 در سراسر کشور توزیع نمی گردد.

او اضافه نمود: اگر سوخت یورو 5 در تمام کشور توزیع گردد، باید سنسور ها و ایسیو این خودروها هم تأمین گردد که اکنون ارتباط ما با قطعه سازان خارج از کشور قطع است و امکان اینکه این کار را انجام دهیم وجود ندارد.

محیط زیست: باید مدیران را تغییر داد

مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت وگو با خبرنگار ، در خصوص معین تکلیف خودروسازان برای ساخت خودرو هایی با استانداردهای بین الملی اظهار کرد: اگر در بسیاری از موارد نتوانستیم به اجماع برسیم به این دلیل است که حاضر نیستیم در لوای قانون حرکت کنیم.

وی اضافه نمود: اگر قرار باشد به دلیل تحریم ها و یا هر مساله دیگری بگوییم که به این قانون عمل نمی کنیم، نمی توانیم در یک کار جمعی به اهدافمان برسیم.

تجریشی گفت: اگر در قانون ضعیف هستیم باید آن را تصحیح کنیم، این موضوع مانند این است که خودروساز بگوید: چون این مسائل را دارم به قانون عمل نمی کنم، بنابراین یا باید مدیران را تغییر داد یا به صورت مکتوب عمل نکردن به قانون را ارائه دهند.

تحریم بهانه خودروسازان برای عمل نکردن به قانون

سید آرش حسینی میلانی رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در گفت وگو با خبرنگار ؛ با بیان اینکه سازمان حفاظت از محیط زیست 85 استاندارد را برای جلوگیری از فراوری آلایندگی خودرو ها برای خودروسازان معین نموده است، اظهار کرد: وقتی قرار است این استاندارد ها در سیستم خودرو کنترل گردد، خودروسازان مسائلی را عنوان می نمایند و می گویند ما اینک در تحریم هستیم و رعایت این 85 استاندارد مشکل است، هرچند که آن ها پیش از تحریم ها نیز این مسائل را بیان می کردند.

این عضو شورای شهر تهران اضافه نمود: به نظر من، خودروسازان طی سال های گذشته و پیش از اعمال مجدد تحریم ها باید از نظر تحقیق و توسعه در فراوری موتور های کمتر آلاینده سرمایه گذاری می کردند و این فناوری را به دست می آوردند که میزان آلایندگی خودرو ها را کاهش دهند.

رئیس شورای شهر تهران: با مسائل شعاری برخورد نموده ایم

محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران در گفت وگو با خبرنگار ؛ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خودروسازان داخلی اقدامی برای کاهش میزان آلایندگی خودروهایشان نموده اند یا خیر؟ گفت: نه، متأسفانه خودروسازان اقدامی برای کاهش آلایندگی خودروهایشان ننموده اند.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه دو پیشرفت درباره خودروسازی در جهان در حال رخ دادن است تا میزان آلایندگی کمتر گردد، گفت: یک اقدام این است که مصرف سوخت خودروها در جهان بسیار در حال کاهش است، به طوری که اکنون در اروپا میزان مصرف خودرو در هر صد کیلومتر به زیر 3 لیتر رسیده و متأسفانه ما این تکولوژی را نداریم، در حالی که ادعا زیاد داریم.

هاشمی رفسنجانی خاطر نشان کرد: دومین پیشرفت این است که جهان به سمت برقی شدن خودروهای فراوریی می رود، چنانچه در کشورهای اسکاندیناوی و حتی آلمان و فرانسه اعلام نموده اند که می خواهند تعداد زیادی خودروی برقی بسازند، این در حالی است که ما در خصوص خودروهای کم مصرف دچار مشکل هستیم و علت آن هم این است که تکنولوژی ما سطحی بوده و عمیق نیست.

او در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا عزمی برای این کار وجود داشت که پیروز نشد و یا در کل هیچ اقدامی نشده است، گفت: ما با مسائل شعاری برخورد می کنیم و چون زیادی از خودمان تعریف می کنیم اینگونه می گردد و در این مورد هم فقط دلمان خواسته که میزان آلایندگی کاهش یابد.

بنزنین ما یورو 2 هم نیست!

اما مجید فراهانی عضو دیگر شورای شهر تهران در گفت وگو با خبرنگار ؛ گفت: در حال حاضر خودروسازان داخلی خودروهایی فراوری می نمایند که دود فراوری شده حاصل از آن ها بسیار خطرناک است و بنزینی هم که ما فراوری می کنیم اگرچه گفته می گردد که دارای استاندارد یورو 4 است، اما کیفیت یورو 2 را هم ندارد و من امیدوارم چنین مطلبی صحت نداشته باشد چون افغانستان بنزین ما را پس فرستاده و فقط بنزین سوپر ما را خریداری نموده است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه خودروهای ساخت داخل امکان تصفیه دود را ندارند، اظهار کرد: بسیاری از خودروهای ما فاقد فیلتر دوده هستند و اتوبوس های فراوری داخل هم هیچ کدام فیلتر دوده نداشتند که شهرداری مجبور شد با هزینه های گزاف کاری برای تجهیز اتوبوس ها به فیلتر دوده انجام دهد.

برخورد جدی با خودروساز انی که استاندار های زیست محیطی را زیر پا می گذارند

وی اعلام کرد: باید فرهنگ و روحیه کار های جمعی را بین خودمان تقویت کنیم، نه اینکه هر کسی به دلیل منفعت خود کاری که می خواهد را انجام دهد.

فراهانی گفت: هم اکنون به جایی رسیدیم که جمع بندی در فرآیندها و کار جمعی و مشترک احتیاج به بازنگری جدی دارد و این یکی از وظایف وزرا و معاونان هر وزارتخانه است تا بین بخش های مختلف هماهنگی ها ایجاد دهند.

اما زهرا صدر اعظم نوری رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران معتقد است که کیفیت بنزین داخلی در حد استاندارد است و علت آلودگی هوا خوب نسوختن بنزین توسط خودروهای غیر استاندارد است.

بنزین استاندارد است، مشکل از خودروسازان است

زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در گفت وگو با خبرنگار ؛ با تاکید بر اینکه میزان آلودگی بنزین ما بالا نیست و گوگرد آن هم پایین و در حد استاندارد است، گفت: بنزین ایران شرایط مناسبی دارد، اما وقتی خودرو شرایط مناسب و استانداردی نداشته باشد، وقتی بنزین استاندارد را هم داخل آن بریزیم عمل احتراق به درستی انجام نمی گردد و هوا را آلوده می نماید، لذا باید تکنولوژی خودرو در ایران عوض گردد.

او با اشاره به اینکه وقتی یک خودروی ایرانی خریداری می کنیم از ابتدای کار مسائلی دارد و هوا را آلوده می نماید، گفت: ما باید این صنعت را عوض کنیم و به سمت خودرو های استاندارد برویم.

او اضافه نمود: وقتی به خاطر فراوری خودرو در داخل به اقدام خود می نازیم حتما این توانایی هم وجود دارد که میزان آلایندگی آن را کاهش دهیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران هم با صدراعظم نوری هم عقیده است و گفت: مشکل آلودگی به خاطر استاندارد نبودن خودروها است.

محسن پورسیدآقایی معاون سابق حمل و نقل ترافیک شهردار تهران پیش از استعفا در گفت وگو با خبرنگار ؛ با بیان اینکه نحوه احتراق خودرو ها ناقص است، گفت: به همین علت خودرو ها ذرات معلق فراوری می نمایند و این شرایط نشان می دهد صنعت خودروی ما به اندازه ای که سوخت بهبود یافته بهتر نشده است.

او با تأکید بر اینکه میزان مصرف خودرو های داخلی هنوز کاهش جدی پیدا ننموده است، گفت: ممکن است یک خودرو در روز اولی که طراحی می گردد احتراق درستی داشته باشد، اما بعد از دو سال کارکرد شرایط استاندارد خود را از دست می دهد، چنانچه در اندازه گیری هایی که اخیرا نسبت به آلایندگی خودرو انجام دادیم معین شد تمام خودرو های سواری که موسسه استاندارد آن ها را تأیید نموده است بعد از دو سال کارکرد شرایط بدی پیدا نموده اند.

معاون سابق حمل و نقل ترافیک شهردار تهران تأکید کرد: 90 درصد خودرو هایی که در خیابان تردد می نمایند هیچ کدامشان دارای استاندارد اولیه آلایندگی نیستند.

پورسید آقایی با اشاره به اینکه خودرو ها بعد از مدتی کارکرد استاندارد خود را از دست می دهند، گفت: بر همین اساس محیط زیست دیگر مجوز فراوری خودرو ها را به صورت زمان دار می دهد، به این معنا که مثلا یک خودرو تنها برای دو سال مجوز استاندارد می گیرد و بعد از دو سال اگر شاخصه های استاندارد های روز را داشته باشد، دوباره اجازه فراوری می گیرد.

گزارش از علی کاظمی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 13 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 602

به "افزایش هر ساله مصرف سوخت و آلایندگی خودروهای فراوری داخل، محسن هاشمی: فقط ادعا دارند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش هر ساله مصرف سوخت و آلایندگی خودروهای فراوری داخل، محسن هاشمی: فقط ادعا دارند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید