بهره گیری از ظرفیت های بومی در سریال نون.خ

به گزارش مجله سلنا، صادق آزمند آهنگساز و یکی از خوانندگان سریال تلویزیونی نون.خ2 ضمن اشاره به فرایند ساخت موسیقی این مجموعه از ویژگی های این همکاری گفت.

بهره گیری از ظرفیت های بومی در سریال نون.خ

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، صادق آزمند آهنگساز و یکی از خوانندگان فصل دوم سریال تلویزیونی نون. خ به کارگردانی سعید آقاخانی که این شب ها با استقبال خوب مخاطبان روبرو شده است پیرامون تجربه حضورش در این مجموعه و ویژگی های آن شرح داد: حضور در سریال نون خ برای من یک افتخار عظیم بود. رگ و ریشه مادری ام به این منطقه باز می گردد و این سریال هم از جنس مردم کردستان است و توانسته با زبان طنز درد های مشترک مردم شریف این منطقه را به تصویر بکشد؛ بنابراین حال خوبی داشتم که در این پروژه جضور پیدا کردم. البته در این چارچوب حضور هنرمندی، چون سعید آقاخانی نیز شرایطی را فراهم کرد که با انگیزه بیشتری برای این سریال آهنگسازی کنم.

وی اضافه نمود: سریال نون. خ فارغ از جذابیت های بصری و محتوایی که به لحاظ کمدی توانسته با استقبال مردم روبه رو گردد، یک سریال دغدغه مند به معنا و مفهوم کلمه است که در آن مسائل مردم مناطق کردنشین از جمله نداشتن شغل و بلایای ناشی از وقوع زلزله های چند سال اخیر به درستی و بدون اغراق در آن به تصویر کشیده است و اتفاقاً همین موضوع باعث شد که با صحبت ها و ایده پردازی های مستمری که با کارگردان، تهیه نماینده و گروه نگارش اثر داشتیم به فضای موسیقایی دست پیدا کنیم. شرایطی که نشان بدهد مردم عزیز و غیرتمند این منطقه با وجود تمام مسائل و گرفتاری هایی که در بسیاری از مقاطع آن ها با در مصائب و مسائل فراوانی قرار می دهد در نهایت نشاط و سرزندگی را انتخاب نموده و آن را نیز به دیگران منتقل می نمایند.

این آهنگساز و خواننده اعلام کرد: گرچه در موضوع اصلی ساخت موسیقی سریال، سازهایی، چون کمانچه نقش اساسی دارند، اما آنچه مدنظر ما بوده اجرای نوعی از موسیقی جدی و تامل برانگیز در قواره شخصیت ساز های ایرانی برای بیان مسائل و مصائب مردم مناطق کردنشین و حرکت به سمتی از طنز و کمدی است که این غم پردرد را التیام بخشد. شرایطی که هیچ گاه مردم کُرد را ناامید ننموده و آن ها را همیشه مردمانی سرشار از انرژی و محبت معرفی می نماید. به هر حال سریال نون. خ حرف مردم کرد است که ما در موسیقی آن نیز تلاش کردیم تکمیل نماینده چنین فضایی باشیم.

آزمند درباره قطعه های باکلام سریال نیز گفت: در تیتراژ آغازین سریال که آوای آن با صدای خودم است تلاش کردم با استفاده از بعضی ملودی ها و مقام های جذاب موسیقی کردی که برگرفته از یک استاد موسیقی با نام شاکرو است، موسیقی کرد های کرمانج را معرفی کنیم. این هنرمند از هنرمندان بسیار شناخته و معتبر موسیقی کردی بوده که در سبک خوانش خود یکی از بهترین ها بود. او از جمله هنرمندانی است که در ازمیر ترکیه وفات نموده و از سرآمدان موسیقی کرد های کرمانجی بود. علاوه بر این استفاده از صدای استادانی، چون حسن زیرک و مظهر خالقی نیز یکی دیگر از اتفاقاتی بود که در موسیقی این سریال از آن استفاده کردیم و در این راه از مدیران سازمان صداوسیما و مهدی فرجی تهیه نماینده نیز بسیاری قدردانی می کنم که شرایط پخش این آثار را بعد از سال ها در یک برنامه پربیننده تلویزیونی فراهم آوردند تا بتوانیم موسیقی کردی به جا مانده از دهه های قبل را به مخاطبان معرفی کنیم.

وی ادامه داد: البته این نکته را هم بگویم که تصمیم گیری برای گنجاندن صدای خوانندگان مطرح موسیقی کردی در شرایطی بود که پیش تر نیز با سعید آقاخانی به این نتیجه رسیده بودیم که حتما از این نوع موسیقی ها غیر از تیتراژ و مواری از این دست استفاده کنیم که خوشبختانه با استقبال خوب او روبرو شد که در هر فرصتی بتوانیم برای معرفی موسیقی نواحی کرد کار هایی را انجام دهیم. در زمینه تیتراژ هم باید بگویم که غیر از بخش فارسی کار که خوانش آن به عهده من بود. حسین صفامنش از خوانندگان محبوب موسیقی کردی نیز بخش کردی کار را اجرا کرد که انصافا یاری های زیادی به من داشت. در این شرایط علیرضا علویان برای صداگذاری و امیرشیبان خاقانی نیز در کنار نوازندگان و گروه اجرایی همراهی همدلانه ای با کار داشتند که قطعا بدون این همراهی، موسیقی کار هم این چنین به دل مخاطب نمی نشست.

این خواننده موسیقی ایرانی که چندی پیش آلبوم موسیقی فریاد را منتشر کرد، درباره فعالیت های آینده خود شرح داد: مشغول جمع آوری تک آهنگ هایی هستم که از اردیبهشت ماه سال جاری به صورت متناوب منتشر می گردد. این کار ها کاملا با آنچه در سریال نون خ از من منتشرشده متفاوت است و در فضایی نزدیک به موسیقی پاپ به مخاطبان ارائه خواهد شد. البته تلاش نموده ام تا در این چارچوب علاقه مندی هایم به موسیقی ایرانی و موسیقی مقامی را نیز در نوع آهنگسازی و خوانش لحاظ کنم، اما آنچه پیش روی مخاطب قرار می گیرد. حضور در یک نظام و چارچوب وابسته به موسیقی پاپ در نظر دریافت مولفه هایی از موسیقی ایرانی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 901

به "بهره گیری از ظرفیت های بومی در سریال نون.خ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهره گیری از ظرفیت های بومی در سریال نون.خ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید