خبرنگاران چرا سفر وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به تهران پس از جنگ قره باغ مهم است

به گزارش مجله سلنا، باکو - خبرنگاران - الشن مناف اف کارشناس سیاسی جمهوری آذربایجان گفت : سفر جیهون بایرام اف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان به تهران پس از جنگ قره باغ از نظر آنالیز مسایل روابط دوجانبه و منطقه ای بسیار مهم است .

خبرنگاران چرا سفر وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به تهران پس از جنگ قره باغ مهم است

جهت دریافت خدمات ویلا سازی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

مناف اف روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران با اشاره به این که سفر بایرام اف به تهران در دوره پساجنگ در قره باغ انجام می گیرد، اضافه نمود: پس از بروز مناقشه قره باغ، جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور همسایه و دوست طی سالهای گذشته همیشه با تکیه بر اصول و موازین حقوق بین المللی از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان حمایت نموده و خواهان حل مناقشه بر این مبنا بوده است .

وی اعلام نمود: جمهوری اسلامی ایران بارها و در جریان جنگ اخیر در قره باغ نیز آمادگی خود برای میانجیگری حل مسالمت آمیز این مناقشه را اعلام نموده و طرح پیشنهادی در این زمینه ارایه نموده است .

این کارشناس جمهوری آذربایجان اضافه نمود: مسوولان ایران همیشه اعلام نموده اند که حل این مناقشه از نظر برقراری صلح و ثبات و امنیت پایدار در منطقه برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت خاص برخوردار است .

مناف اف همچنین یادآور شد، جمهوری اسلامی ایران از ابتدای جنگ اخیر در قره باغ به انتقال و ترانزیت سلاح به وسیله حریم هوایی و مسیرهای زمینی خود به ارمنستان اجازه نداد و موضع خود دراین زمینه را به صراحت نشان داد و در کنار دولت جمهوری آذربایجان و مردم مسلمان و شیعه آن نهاده شد .

وی در ادامه سخنان خود اضافه نمود: جمهوری آذربایجان نیز همیشه علاقه مند توسعه روابط و همکاری با جمهوری اسلامی ایران بوده و دولت باکو بارها اعلام نمود که خاک جمهوری آذربایجان نمی تواند به میدانی برای بعضی محافل غربی علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده گردد .

به گفته مناف اف پس از آزادسازی سرزمین های اشغالی جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ، جمهوری اسلامی ایران نیز می تواند در راستای اجرای پروژه های مالی و زیر ساختی مختلف در این منطقه به جمهوری آذربایجان یاری کند و به نظر می رسد این مساله یکی از موضوعات مورد مذاکره در سفر بایرام اف به تهران باشد .

وی یادآور شد، مقامات ایران نیز مدتی پیش آمادگی شرکت های ایرانی برای مشارکت در اجرای طرح های عمرانی در منطقه قره باغ را اعلام نمودند که فرصت های خوبی برای همکاری در این زمینه وجود دارد .

این صاحب نظر جمهوری آذربایجان همچنین با اشاره به این که باکو در جریان درگیری های اخیر توانست سرزمین های اشغالی خود را در قره باغ آزاد کند، گفت: مذاکرات سیاسی برای برقراری صلح و امنیت پایدار در منطقه همچنان ادمه خواهد داشت و به نظرم جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یک قدرت منطقه ای و عضو فعال سازمان همکارهای اسلامی یاری های خود را دز این زمینه می تواند ارایه کند.

جیحون بایرامف, وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان قرار است امروز چهارشنبه ضمن سفر به تهران و گفت و گو با مقامات ایران تحولات منطقه به خصوص قفقاز جنوبی را مورد آنالیز و رایزنی قرار دهد.

منبع: ایرنا
انتشار: 2 دی 1399 بروزرسانی: 2 دی 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 1278

به "خبرنگاران چرا سفر وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به تهران پس از جنگ قره باغ مهم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران چرا سفر وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به تهران پس از جنگ قره باغ مهم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید