مناقشه قره باغ؛ از میانجی گری گرجستان تا تداوم جنگ لفظی و میدانی

به گزارش مجله سلنا، همزمان با تداوم فعالیت های دیپلماتیک جهانی برای انتها دادن به درگیری ها میان ارمنستان- جمهوری آذربایجان، گرجستان اظهار داشت آماده میزبانی نشست گروه مینسک با هدف حل وفصل بحران قره باغ است.

مناقشه قره باغ؛ از میانجی گری گرجستان تا تداوم جنگ لفظی و میدانی

با ما سفر کنید و با تور ارزان گرجستان از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای تفلیس را ببینید.

به نقل از خبرگزاری تاس، سالومه زورابیشویلی رئیس جمهوری گرجستان روز گذشته پیشنهاد میزبانی کشورش از نشست گروه مینسک با هدف حل مناقشه قره باغ را عنوان نمود.

وی در مصاحبه با تلویزیون گرجستان توضیح داد: امروز هر دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان در حال آنالیز پیش شرط هایی هستند تا به وسیله گروه مینسک برای مذاکره آماده شوند. ما باید این جهت را تسهیل کنیم و ببینیم این نشست را چه زمانی می توان برگزار کرد. ما آمادگی این را داریم که هر آنچه ضروری است برای برگزاری این نشست انجام دهیم.

رئیس جمهوری گرجستان در ادامه تاکید نمود که حفظ بی طرف بودن گرجستان در این مناقشه امری مهم به شمار می رود و اضافه نمود: ما باید در این مناقشه بی طرف بمانیم.

نیم نگاه ارمنستان به روسیه

در همین حال و همزمان با ادامه تبادل آتش میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در مصاحبه با روزنامه بیلد آلمان خاطرنشان کرد که معتقد است در صورت احتیاج، روسیه امنیت ارمنستان را تضمین خواهد نمود.

وی توضیح داد که مطمئن است در صورت لزوم، روسیه به تعهدات امنیتی اش در قبال ایروان جامه عمل خواهد می پوشاند و از نیروهایش برای تضمین امنیت ارمنستان استفاده خواهد نمود.

نخست وزیر ارمنستان به این روزنامه آلمانی گفت: روسیه در ارمنستان پایگاه دارد و ما سیستم دفاع موشکی مشترک داریم. مطمئنم اگر لازم باشد، مسکو آماده است به تعهداتش در قبال معاهده های دوجانبه عمل کند.

نیکول پاشینیان همچنین روز گذشته خواستار استقرار صلح بانان روسی در منطقه مناقشه قره باغ شد. وی گفت که موضوع استقرار صلحبانان روسی در قره باغ در سازمان امنیت و همکاری اروپا مطرح خواهد شد.

از سوی دیگر الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان عامل تنش اخیر در قره باغ را ارمنستان و چند کشور در دنیا که نسبت به این مناقشه بی تفاوت بوده اند، معرفی کرد.

آمادگی باکو برای حل وفصل مناقشه

وی تاکید نمود که جمهوری آذربایجان خواستار حل وفصل مناقشه قره باغ به صورت صلح آمیز است. وی اضافه نمود: ما می خواهیم این تنش با ابزارهایی همچون مذاکره حل گردد. ما صبر خودمان را نشان داده ایم و همیشه مواضع منصفانه در پیش گرفته ایم.

الهام علی اف همچنین خاطر نشان کرد تازمانیکه ارمنستان جدول زمانی برای خروج از قره باغ و مناطق اطراف قلمرو جمهوری آذربایجان ارائه نکند، هیچ انتهای برای درگیری ها نمی توان متصور شد.

این اظهارات علی اف در حالی مطرح شد که حکمت حاجی اف مشاور رییس جمهوری آذربایجان روز گذشته از حمله موشکی نیروهای ارمنستان به منطقه آبشرون در حومه باکو و نیز شهرستان خیزی در 104 کیلومتری شمال پایتخت این کشور اطلاع داد. همچنین دادستان کل جمهوری آذربایجان گزارش داد که بر اثر حمله موشکی نیروهای ارمنستان به شهر مینگچویر واقع در 308 کیلومتری غرب باکو 5 نفر از ساکنان این شهر زخمی و به بیمارستان منتقل شدند.

در همین حال وزارت دفاع ارمنستان روز دوشنبه گزارش ها مبنی بر حمله موشکی ارمنستان علیه دو منطقه جمهوری آذربایجان را رد کرد.

در این بیانیه وزارت دفاع ارمنستان آمده است: طرف آذربایجانی بدون مدرک و شواهد اعلام نموده نیروهای ارمنستان حمله موشکی علیه دو منطقه انجام داده اند. این گزارش ها بی پایه و اساس بوده و هیچ حمله موشکی از سوی ارمنستان انجام نشده است.

وزارت امور خارجه ارمنستان نیز امروز(دوشنبه) مدعی شد که جمهوری آذربایجان با ارایه اطلاعات غلط در باره حملات از خاک ارمنستان قصد گسترش جغرافیای جنگ را دارد.

از سوی دیگرجوسپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته خواستار توقف فوری درگیری های نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان و بازگشت دو کشور به مذاکرات شد. وی گفت : با وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان درباره درگیری های تازه میان دو کشور بر سر منطقه قره باغ به صورت تلفنی گفت وگو نموده است.

بورل این مطلب را در پیامی توییتری خاطرنشان کرد و اضافه نمود: افزایش خسارات جانی غیرنظامیان قابل پذیرش نیست. درگیری باید فورا متوقف گردد. مذاکرات باید هر چه سریعتر در چارچوب رئیسان گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا شروع گردد.

تشدید مجدد تنش ها در قره باغ در حالی نگرانی های جدی را نسبت به وخامت این بحران ایجاد نموده که اروپایی ها نیز به دلایل مختلف نگران هستند. از زمان ازسرگیری تبادل آتش میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، مقامات اروپایی بر ایجاد آتش بس میان این دو کشور و توقف فوری درگیری ها تاکید نموده اند.

گروه مینسک و اتحادیه اروپا همیشه کوشش نموده اند با میانجی گری به تنش ها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان انتها دهند اما راه به جایی نبرده است. در این میان اروپایی ها نگران هستند تشدید درگیری میان این دو کشور پیامدهای سیاسی و مالی منفی برای اروپا به همراه داشته باشد. در حال حاضر امنیت و نفع اروپا به دلیل نزدیکی به منطقه مورد مناقشه در آن است که از تشدید اختلافات در منطقه قفقاز جلوگیری کند و نقشی در افزایش اختلافات میان طرفین ایفا نکند.

به نظر می رسد باید منتظر تحولات ژئوپلتیکی جدید در این منطقه بود. کارشناسان معتقدند که راه چاره واقعی حل مناقشات موجود میان باکو و ایروان اولا توسل به امکانات درون منطقه ای و ثانیا فراهم کردن بستری برای مذاکره و گفت وگو است و این نکته نیز که مناقشه قره باغ را نمی توان به وسیله راه چاره های نظامی حل کرد، مورد تاکید بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران می باشد، چرا که بروز هرگونه تنش و درگیری میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان به معنای واقعی یک تهدید جدی برای منطقه و فراتر از آن به شمار می رود.

بامداد ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سرگرفته شد.

پس از درگیری های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیر) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و بعضی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش بینی نموده بود.

در سال 1994 میلادی، به دنبال درگیری های چهارساله نظامی دو کشور، بعضی دولت های اروپایی و منطقه برای انتها دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و پایان با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، اما کوشش های بین المللی برای حل مسالمت آمیز این مناقشه تا به امروز نتیجه ای نداشته است. ، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 20 مهر 1399 بروزرسانی: 20 مهر 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 1129

به "مناقشه قره باغ؛ از میانجی گری گرجستان تا تداوم جنگ لفظی و میدانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مناقشه قره باغ؛ از میانجی گری گرجستان تا تداوم جنگ لفظی و میدانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید