دستگیری حفاران غیرمجاز در قم

به گزارش مجله سلنا، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم از دستگیری پنج حفار غیرمجاز آثار تاریخی در شهر قم اطلاع داد.

دستگیری حفاران غیرمجاز در قم

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم، حمید یزدانی با اعلام این خبر اظهار کرد: در پی گزارش مردمی مبنی بر حفاری غیرمجاز به قصد کشف اشیای تاریخی در یک خانه قدیمی در شهر قم، عملیات به صورت ویژه در دستور کار یگان حفاظت میراث فرهنگی استان قم نهاده شد.

یزدانی اضافه کرد: نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی طی یک همکاری مشترک با عوامل کلانتری 11 و با هماهنگی مقامات قضایی و با رعایت موازین قانونی به این منزل قدیمی ورود پیدا کردند.

او گفت: طی عملیات انجام شده تعیین شد در این خانه قدیمی یک مورد حفاری به عمق حدود هشت متر انجام شده بود که پنج نفر دستگیر و به همراه آلات و ادوات حفاری شامل بیل و کلنگ و همچنین یک دستگاه موتور برق، یک نردبان، یک عدد هواکش و یک دستگاه بالابر برای سیر مراحل قانونی ثبت و ضبط شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم با اشاره به اینکه حفاری مذکور در خیابان ارم رخ داده است، ادامه داد: خیایان ارم جزو بافت تاریخی و قدیمی قم محسوب می گردد و آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) و مجموعه بازار و گذر تاریخی خان در این خیابان واقع شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم توضیح داد: هرگونه کاوش و حفاری غیرمجاز برای دستیابی به اشیای تاریخی برابر ماده 562 قانون مجازات اسلامی ممنوع بوده و مرتکب به حبس و ضبط اشیاء مکشوفه محکوم می گردد.

یزدانی در خاتمه از مردم قم خواست تا برای حفظ میراث فرهنگی استان، گزارش اقدام های مشکوک در اطراف محوطه های تاریخی و تپه های باستانی را به فرماندهی یگان حفاظت میراث فرهنگی قم به شماره های 37740492 و 37738199 اعلام نمایند یا به وسیله سامانه جامع ارتباط تلفنی 09662 یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی اطلاع دهند تا نیروهای یگان در اسرع وقت حضور پیدا نمایند و مانع حفاری های غیرمجاز شوند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 4 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 508

به "دستگیری حفاران غیرمجاز در قم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگیری حفاران غیرمجاز در قم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید