روبات زیرآبی با الهام از ماهی مرکب ساخته شد

به گزارش مجله سلنا، محققان دانشگاه کالیفرنیا اخیرا پیروز به توسعه روباتی موسوم به Squidbot شده اند که با مکیدن آب به داخل محفظه فشارش و بیرون انداختن آب می تواند در زیر آب حرکت کند.

روبات زیرآبی با الهام از ماهی مرکب ساخته شد

محققان با الهام از ماهی مرکب پیروز به طراحی یک روبات زیر آبی شده اند که قادر به حرکت دادن خود با ایجاد فواره های آب برای حرکت سریع هستند.

روبات مذکور مجهز به یک محفظه فشار است که با آب باد می گردد و آب را برای شنا تخلیه می نماید. این روبات عمدتا از مواد نرم ساخته شده است که به آن امکان می دهد هنگام ضبط تصاویر دقیق از ماهی ها و مرجان ها بدون آسیب رساندن به محیط اطراف خود ، به راحتی حرکت کند.

مایکل تولی(Michael Tolley) استاد دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو گفت: این روباتی است که می تواند همانند ماهی مرکب پالس های فواره ای برای حرکت سریع فراوری کند و می تواند با تغییر در شکل بدن به این پالس های فواره ای دست یابد. مهندسان به طور معمول در طراحی نوآوری های جدید از طبیعت الهام می گیرند برای مثال از بعضی از روش پرواز پرندگان برای توسعه هواپیماهای بدون سرنشین استفاده نموده اند و بعضی دیگر از راه رفتن حشرات برای آموزش راه رفتن به ماشین ها استفاده می نمایند.

اما وقتی نوبت به فراوری یک روبات برای شنا در زیر آب رسید محققان دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو برای الهام دریافت به اعماق اقیانوس نگاه کردند.

تولی شرح داد: اساساً ما تمام ویژگی های کلیدی را که ماهی مرکب برای شنای سریع استفاده می نماید، ایجاد کردیم. squidbot کاملاً با مواد نرم مانند پلیمر اکریلیک طراحی شده است، اما شامل چند قطعه سفت و سخت است که توسط چاپگر سه بعدی و برش لیزری ایجاد شده است. هنگام استراحت، ربات از ظاهر همانند فانوس کاغذی تقلید می نماید و دارای دنده های نرم است که همانند فنر عمل می نمایند و می توانند خم شوند. دنده های آن در انتهای روبات به دو صفحه دایره ای متصل است. یکی از آنها به نازلی متصل است که هم آب را می گیرد و هم هنگام انقباض بدن روبات آن را خارج می نماید، صفحه دیگر نیز مجهز به یک دوربین ضد آب و حسگر است. محققان سرعت آن را در حدود 18 تا 32 سانتی متر در ثانیه(تقریباً نیم مایل در ساعت) ثبت کردند که به گفته آنها این سرعت بیشتر از سرعت سایر ربات های نرم است.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 21 آبان 1399 بروزرسانی: 21 آبان 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 1191

به "روبات زیرآبی با الهام از ماهی مرکب ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روبات زیرآبی با الهام از ماهی مرکب ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید