زلزله به کاخ صاحبقرانیه آسیب جزئی وارد کرد

به گزارش مجله سلنا، معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می گوید: خوشبختانه بناها و موزه های استان تهران از زلزله هیچ آسیبی ندیدند، اما سازه بناها باید به صورت دقیق و معین بررسی شوند.

زلزله به کاخ صاحبقرانیه آسیب جزئی وارد کرد

محمدحسن طالبیان در گفت وگو با ایسنا، با تاکید بر این که متولیان میراث فرهنگی در استان تهران بررسی های لازم را بعد از وقوع زلزله انجام داده اند، ادامه می دهد: بر اساس بررسی ها خوشبختانه هیچ کدام ازآثار آسیبی ندیده اند، اما نیاز است تا در یکی دو روز آینده، سازه موزه ها و آثار تاریخی به صورت کامل بررسی شوند تا در صورت وجود ترک یا هر آسیب حتی جزیی دیگری، اقدامات مورد نیاز برای حفاظت و بازسازی انجام شود.

او تنها گزارش ارائه شده از آسیب موزه ها، را مربوط به ایجادِ آسیب های جزیی به کاخ صاحبقرانیه در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران مربوط می داند و می گوید: با توجه به ترک هایی که این کاخ تاریخی در گذشته با آن روبرو شده بود، لرزشِ زلزله گذشته، باعث وارد شدن آسیب های جزیی به این بنا شد و قدری ترک های عمیق تر شدند، اما گزارش دقیق تر در این زمینه بعد از بررسی های تکمیلی در روزه های آینده اعلام می شود.

وی تاکید می کند: هیچ گزارشِ دیگری از آسیب های احتمالی به دیگر بناهای تاریخی در تهران هنوز به دست مان نرسیده است و کارشناسان همچنان در حال بررسی موزه ها و بناهای تاریخی در سطح استان هستند.

کمیته مدیریت بحران به طور دائم پیگیر شرایط موزه هاست

محمدرضا کارگر - مدیر اداره کل موزه ها و اموال منقول تاریخی - نیز، با تاکید بر ارائه گزارش همه موزه های تهران از ساعات اولیه وقوع زلزله از طریق کانال موزه ها، بیان می کند: هرکدام از موزه ها در سطح استان تهران موظف شدند تا تصاویر و شرایط موزه خود را به صورت دقیق اعلام کند که خوشبختانه هیچ گونه آسیبی وارد نشده است.

وی با این وجود از فعالیت دائم کمیته مدیریت بحران که توسط معاونت میراث فرهنگی در وزارتخانه ایجاد شده، خبر می دهد و می گوید: خوشبختانه این کمیته در همه استان ها و موزه های زیر نظر وزارتخانه اقدام به ایجاد ستاد بحران کرده است که از این طریق می توانیم شرایط همه موزه ها را در زمانِ بحران به طور کامل بررسی کرده و زیرنظر داشته باشیم.

او بحران های مختلف مانند زلزله، سیل، مسایل اجتماعی، جنگ و سیل را دارای دستورالعمل های خاص خود می داند و ادامه می دهد: ما بیشترین توان و برنامه را برای پیش بینی شرایط های مختلف در زمان بحران گذاشته ایم.

تاریخِ دماوند سالم است

پرهام جانفشان - مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران - نیز تاکید می کند: خوشبختانه هیچ کدام از آثار و موزه های قرار گرفته در سطح استان تهران دچار آسیب نشده اند.

او همچنین با تاکید بر این که همه ی آثار تاریخی و بناهای قرار گرفته درسطح شهرستان دماوند نیز از زلزله پنج و یک ریشتری آسیبی ندیده اند، بیان می کند: بررسی همه آثار در سطح استان به مدت زمان نیاز داشت که خوشبختانه به طور کامل انجام شد و اکنون مطمئن هستیم که لرزش ها چه به سازه های موزه ای و چه آثار داخل موزه ها و بناهای تاریخی و حتی تپه ها و محوطه های تاریخی هیچ آسیبی وارد نکرده است.

منبع: فرارو
انتشار: 15 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 935

به "زلزله به کاخ صاحبقرانیه آسیب جزئی وارد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زلزله به کاخ صاحبقرانیه آسیب جزئی وارد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید