سدهای جدید خراسان شمالی 33 تا 84 درصد پیشرفت فیزیکی دارند

به گزارش مجله سلنا، به گزارش خبرنگاران به نقل از اداره روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی، سید عقیل مرتضوی هدف از ساخت این سدها را مهار آب های سطحی و سیلاب های مخرب، بهبود کشاورزی، تامین آب مورد احتیاج صنعت و افزایش جذابیت های گردشگری منطقه و همچنین تامین حقابه اراضی پایین دست سدها ذکر کرد.

سدهای جدید خراسان شمالی 33 تا 84 درصد پیشرفت فیزیکی دارند

وی گفت: این چهار سد در مجموع توان ذخیره 56 میلیون و 500 هزار متر مکعب آب را دارند و شبکه آبیاری این سدها حدود دو هزار 800 هکتار از زمین های کشاورزی پایین دست را تحت پوشش قرار می دهد.

او مجموع مبلغ اعتبار هزینه شده برای ساخت این سدها را تا به امروز بیش دو هزار میلیارد ریال خاطرنشان کرد و اضافه نمود: برای ادامه عملیات اجرایی و تکمیل چهار سد جدید این استان به بیش از دو هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار دیگر احتیاج است.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: دو بند انحرافی جدید به نام های کوشکی ترکمن راجی و آغمزار نیز در این استان با هدف بهبود توزیع و افزایش راندمان انتقال و جلوگیری از اتلاف آب در طول جهت کانال های آبرسانی، بهره برداری بهینه حقابه بران، افزایش سطح زیر کشت و ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستاییان در دست ساخت است.

مرتضوی همچنین از شروع عملیات اجرایی حلقه اتصال خط انتقال آب مخازن در مناطق شمالی شهر بجنورد اطلاع داد و اضافه نمود: این خط با هدف تامین زیرساخت های انتقال آب شرب تصفیه شده سد شیرین دره برای مرکز استان ساخته می گردد.

او گفت: برای ساخت دو بند انحرافی جدید و خط انتقال آب به مناطق شمالی شهر بجنورد در مجموع تا کنون 90 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است و برای تکمیل این طرح ها 430 میلیارد ریال اعتبار احتیاج است.

تا به امروز در استان خراسان شمالی شش سد با مجموع گنجایش مخزن 250 میلیون متر مکعب و توان تنظیم 165 میلیون متر مکعب در سال، بیش از 20 هزار هکتار شبکه آبیاری پایین دست سدها و همچنین 11 بند انحرافی ساخته شده و در دست بهره برداری است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 766

به "سدهای جدید خراسان شمالی 33 تا 84 درصد پیشرفت فیزیکی دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سدهای جدید خراسان شمالی 33 تا 84 درصد پیشرفت فیزیکی دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید