صید فانوس ماهی تکذیب شد

به گزارش مجله سلنا، محبی گفت: با وجود اذعان برخی مسئولان و نمایندگان به صراحت باید گفت که هیچ فعالیت صید فانوس ماهی در خلیج فارس صورت نمی پذیرد.

صید فانوس ماهی تکذیب شد

به گزارش ، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، پرویز محبی سرپرست صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران گفت: اصولاً ذخیره فانوس ماهی فقط در دریای عمان و در اعماق بیش از 200 متر صورت می گیرد که فقط توسط تور ترال میان آبی و صرفاً با کشتی صیادی با مشخصه و قابلیت صید در عمق امکان پذیر است.

وی افزود: ایران در ذخیره فانوس ماهی در دریای عمان با کشور عمان مشترک است و این آبزی طول عمر کوتاه دارد.

سرپرست صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران با بیان این که حاصل فعالیت هفت ماهه سال جاری شناور های فانوس ماهی بالغ بر 19 هزار تن صید بوده، گفت: از این میزان معادل 83 درصد صید خالص فانوس ماهی صورت گرفته و در حال حاضر معادل 54 فروند از 94 فروند کشتی به صورت موردی بالغ بر 90 درصد هم صید هدف انجام دادند.

وی ادامه داد: در سال گذشته در مجموع فعالیت ها صید معادل 21 هزار و 300 تن فانوس ماهی حاصل شد که در این راستا، هدف گذاری برنامه به صورت کامل محقق شده و معادل 70 درصد مجموع صید ها مربوط به صید هدف بوده است.

محبی با بیان این که در سال جاری هدف گذاری صید فانوس ماهی 40 هزار تن است، افزود: در حال حاضر ناوگان های فانوس ماهی معادل 93 فروند شناور بوده که در حال حاضر فقط 54 فروند از این میزان در صید سال جاری شرکت دارند.

این مقام مسئول با بیان این که اصولاً به دلیل صیدگاه فانوس ماهی هیچ گونه تداخلی بین این فعالیت و فعالیت های صید خرد وجود ندارد، اعلام نمود: ضرورت تداوم و گسترش موقعیت جغرافیایی فعالیت صید فانوس ماهی با توجه به برنامه های توسعه آبزی پروری و نیازمندی کشور به پودر ماهی حیاتی و ضروری است.

وی افزود: به طور قطع و یقین به دلیل حساسیت های به وجود آمده در صید فانوس ماهیان ضابطه مندی و نظارت بر این فعالیت در کل فعالیت های صید و صیادی مثال زدنی است و زمان زیادی از مجموعه ستاد سازمان شیلات صرف این موضوع شده است.

محبی درباره نظارت بر صید فانوس ماهیان گفت: بر تمام فعالیت تخلیه شناور ها به صورت 100 درصدی رصد و نظارت می شود و اصولاً فعالیت صید فانوس ماهی به صورت تمام وقت شمارش می شود. همچنین نصب دستگاه وی ام اس و الزام کلیه شناور ها به این موضوع و تدوین آیین نامه استقرار ناظرین مقیم بر روی شناور ها از جمله اقدامات در این زمینه است.

وی با بیان این که نرخ خرید فانوس ماهی به بالای 3200 تومان افزایش یافته است، گفت: در بحث بومی سازی صید فانوس ماهیان می توان اذعان کرد که در حال حاضر اکثر کارکنان شناور ها ایرانی هستند و تعداد نیرو های کار خارجی از 500 نفر در سال گذشته به 50 نفر در سال جاری کاهش یافته است.

سرپرست صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات بیان نمود: با توجه به نیاز سالانه کشور به حدود 90 هزار تن پودر ماهی فعالیت این ناوگان منجر به کاهش وابستگی به واردات پودر ماهی، جلوگیری از خروج ارز، افزایش اشتغال به خصوص در مناطق محروم و سواحلی، فعال سازی صنایع پیشین و پسین این فعالیت، کمک به توسعه آبزی پروری و کاهش قیمت تمام شده این محصول می شود.

وی افزود: از برنامه های مهمی که باید به آن پرداخته شود، ایجاد ارزش اضافه کرده برای صید فانوس ماهی است که در حال حاضر این موضوع در دستور کار سازمان شیلات قرار گرفته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 14 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 532

به "صید فانوس ماهی تکذیب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صید فانوس ماهی تکذیب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید