محمد گذرآبادی: کار فیلم نامه نویس کشف است نه اثبات

به گزارش مجله سلنا، تهران (پانا) - محمد گذرآبادی نویسنده و عضو هیأت داوران بخش فیلمنامه چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی معتقد است فیلمنامه نویسی یک کار هنری است و نه مقاله نویسی و هنرمند با ناخودآگاه خود طرف است پس قرار نیست یک حرف از پیش مشخص را ثابت کند.

محمد گذرآبادی: کار فیلم نامه نویس کشف است نه اثبات

محمد گذرآبادی نویسنده، مترجم و عضو هیأت داوران بخش فیلمنامه چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی درباره برگزاری این رویداد گفت: وقتی عنوانی مانند رضوی برای یک رویداد سینمایی انتخاب می گردد، طبیعتا انتظار می رود فیلمنامه ها، مضامین و ایده های آثار، ارتباطی با موضوع محوری جشنواره داشته باشد. فیلمنامه های راه یافته به مسابقه جشنواره کوشش نموده بودند خود را به مضمون و تم اصلی جشنواره نزدیک نمایند که شخصا احساس کردم این کوشش نتیجه مطلوبی برای بهتر شدن فیلمنامه ها نداشته است.

وی شرح داد: هر جشنواره ای طبیعتا اهداف تعیینی دارد اما فارغ از اینکه تم و مضمون یک رویداد چیست، اینکه نویسنده کوشش کند داستانش را به نوعی با این مضمون نزدیک کند، کمکی به افزایش کیفیت آثار نمی نماید. این باعث غفلت از خود فیلمنامه شده بود.

گذرآبادی درباره ویژگی های یک فیلمنامه موضوعی پیروز تأکید کرد: اساسا چیزی به نام فیلمنامه موضوعی نداریم. آیا نویسنده از ابتدا به دنبال طرح یک حرف و تم تعیین بوده است؟ طبیعتا بعضی از فیلمنامه ها با یک مضمون و تم تعیین شروع می شوند و فیلمنامه نویس اینگونه کارش را شروع می نماید اما واقعیت این است که کار نویسنده کشف و شهود است. کار یک فیلمنامه نویس شاید با یک مضمون تعیین شروع گردد اما در سرانجام تعیین نیست همان مضمون در کار باقی بماند.

وی اضافه نمود: فیلمنامه نویسی یک کار هنری است نه از جنس مقاله نویسی. مقاله نویس از ابتدا تز تعیینی دارد و کوشش می نماید آن را ثابت کند، اما در کار هنری اینگونه نیست. بی توجهی به این واقعیت، مسئله ای بسیار جدی در مواجهه با هنرمندان است. هنرمند با ناخودآگاه خود طرف است اساسا قرار نیست یک حرف از پیش تعیین را ثابت کند. تعریف فیلمنامه و داستان خوب این است که نویسنده را هم غافلگیر کند.

گذرآبادی تأکید کرد: مسئله اصلی ما همچنان در حوزه فیلمنامه نویسی، آموزش است. این مسئله تنها اینگونه حل می گردد که هر دوستی که می خواهد وارد عرصه فیلمنامه نویسی گردد، یک مشاور و راهنما در کنار خود داشته باشد تا با اصول اولیه آشنا گردد.

این فیلمنامه نویس درباره برگزاری جشنواره های سینمایی در شرایط کرونایی هم گفت: بنده صددرصد با برگزاری جشنواره ها موافق هستم. چه به صورت آنلاین چه فیزیکی. به خصوص که دسترسی آنلاین به آثار جشنواره از اقصی نقاط کشور اتفاق بسیار خوبی است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 28 اسفند 1399 بروزرسانی: 28 اسفند 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 1631

به "محمد گذرآبادی: کار فیلم نامه نویس کشف است نه اثبات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محمد گذرآبادی: کار فیلم نامه نویس کشف است نه اثبات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید