مسجدجامعی: تهران آینه تمام ایران است ، هویت تهران در قله توچال و قنات هاست

به گزارش مجله سلنا، عضو شورای شهر تهران گفت: تهران نماد و نشانه ایران است؛ تهران عین ایران است.

مسجدجامعی: تهران آینه تمام ایران است ، هویت تهران در قله توچال و قنات هاست

شهرنوشت نوشت: احمد مسجدجامعی 15 مهر ماه در آیین نکوداشت روز تهران با تبریک این روز گفت: بسیار خرسندم که در پنجمین سالروز تهران، این روز به هفته تهران گسترش یافته است و شاید هر روز، روز تهران است چون هر روز، روز ایران است و به هم پیوستگی تهران و ایران یک امر تاریخی و کهن است.

وی با اشاره به برگزاری مراسم در کاخ گلستان و همجواری با عمارت شمس العماره بیان کرد: ساختمانی که شمس العماره خوانده ایم نمادی از تهران و تجدد و تلفیق تجربه ایرانی و دنیای هم هست چراکه در این جا از بادگیرهای یزدی هم نشانی دیده می شود. شمس العماره اولین بنای بلندمرتبه است که الگوی اروپایی دارد در عین حال باغ ایرانی در اطراف آن هست باغی که در بسیاری از نقاط ایران ریشه دارد.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: وقتی روح ایرانی در یک ساختمان و محوطه جلوه می کند بی شک آن بنا در دنیا هم جایگاه ویژه ای پیدا می کند. این روایت تهران است، تهران شهری است که بنا به قدیمی ترین سرشماری ها بیش از 25 قوم ایرانی در آن حضور داشته اند و آن را شکل داده اند.

وی اضافه کرد: تهران زمانی که در پیرامون امام زاده اسماعیل و کنار مسجد فیلسوف الدوله شکل گرفت، کلیسای طاطاوس و در نزدیکی آن کنیسه کلیمی ها ساخته شد. در تهران ده ها و صدها حسینه و مسجد و مدرسه و تعداد زیادی کلیسا و کنیسه و آتشکده وجود دارد. اینها نشان دهنده روح معنویتی است که تهران پاسدار آن است. همه ادیان در تهران با سلیقه های مختلف در کنار هم زندگی کرده اند. اگر به قبرستان های وسیعی که از فرانسوی ها، ایتالیایی ها، روس ها و انگلیسی ها به جا مانده نگاه کنید می بیند اینها در آزادی کامل نمادهای خود را به نمایش گذاشته اند و تا امروز این نمادها مانده است.

مسجدجامعی گفت: تهران شهر مهربانی، حماسه، محبت و معنویت است. از آن جا که تهران آینه ایران است این روز، روز شهرداری تهران نیست بلکه روز شهروندان تهرانی است که در ساختن این سرزمین و این شهر باهم همکاری داشتند نه این که رقابت کنند تا همدیگر را از میدان به در کنند.

این عضو شورای شهر اضافه کرد: در همه حوزه های هنری از اقوام و شهرهای مختلف نمادی در تهران وجود دارد. بسیاری از بزرگان این کشور در این شهر بزرگ شده اند تهران شهری است به وسعت ایران. وقتی از تهران می گوییم یعنی از ایران گفته ایم. تهران یک شهر در نسبت و پیوست نگاه ملی است و در آن نمی توان تصمیمی منهای نگاه کلان ملی گرفت.

مسجدجامعی تاکید کرد: ما در پژوهش تاریخ تهران توسعه و رشد متناسب با ظرفیت و تاریخ ایران را نداریم، تاریخ کهن و میانی و معاصر تهران به درستی شناخته نشده است و تصمیم گیران نمی توانند در اتاق های بسته بدون مراجعه به ساکنان درباره تهران تصمیم بگیرند. این تصمیمات کیفیتی به تهران نمی افزاید.

وی اضافه کرد: هویت تهران در طبیعت و قله توچال است، هویت تهران در این قنات هاست که سال های سال این اقلیم را بزرگترین چنارستان دنیا کرده است. اینها سرمایه های تهران است که باید حفظ شود در حالی که آسیب دیده اند. توچال اگر ثبت ملی نشود در معرض آسیب است.

مسجدجامعی با بیان اینکه روز تهران از آن همه شهروندان و دستگاه های خدمتگزار به این مردم است، گفت: تهران نماد و نشانه ایران است تهران عین ایران است. من امروز موزه تاریخ کهن تهران در موزه ایران باستان را افتتاح کردم تاریخی که جلوه آن در کشفیات چشمه علی است.

مسجد جامعی با اشاره به آن بخش از الواح هخامنشی که به ایران بازگشتند، گفت: یکی از افرادی که برای تحقق این امر بی سر و صدا گام برداشت تا این الواح از دانشگاه شیکاگو پس گرفته شود، آقای دکتر ظریف بوده و من اینجا از ایشان متشکرم.

وی با تاکید بر نقش زنان در شکل گیری تهران گفت: اینجا یادی می کنم از زنانی که برای این شهر زحمت کشیدند؛ نخستین تاسیسات بهداشتی در تهران را خانم ها راه انداختند. اولین تاسیسات آموزشی در 400 سال پیش را زنان ساختند، بنیان تاسیسات شهری در تهران توسط خانم ها ساخته شد و انتظار می رود نقش آنها در شهرها پررنگ تر شود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 22 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 410

به "مسجدجامعی: تهران آینه تمام ایران است ، هویت تهران در قله توچال و قنات هاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسجدجامعی: تهران آینه تمام ایران است ، هویت تهران در قله توچال و قنات هاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید