نحوه قلمه زدن دیفن باخیا و نگهداری از آن

به گزارش مجله سلنا، قلمه زدن دیفن باخیا در تمام طول سال امکان پذیر است و در شرایط دمای مناسب و رطوبت کافی، ریشه زایی قلمه های دیفن باخیا 30-21 روز طول خواهد کشید.

نحوه قلمه زدن دیفن باخیا و نگهداری از آن

خبرنگاران | سرویس گیاهان و حیوانات - دیفن باخیا از گیاهان آپارتمانی و همیشه سبز است که به دلیل نگهداری آسان و ظاهر زیبا نگهداری از آن در منازل و محیط کار رایج است. برگهای زیبا و نسبتا بزرگ دیفن باخیا مستطیل شکل و سبز رنگ بوده و داری لکه های سفید و کرم است . قلمه زدن دیفن باخیا از مهمترین و اصلیترین روشهای تکثیر این گیاه است و به نور متوسط، گرمای زیاد، خاک همیشه مرطوب، رطوبت هوای70تا90درصد و خاک قلیایی تا کمی اسیدی نیاز دارد . در ادامه این مطلب نحوه قلمه زدن دیفن باخیا و نگهداری از آن گردآوری شده است. با خبرنگاران همراه شوید.

طرز قلمه زدن دیفن باخیا

اولین نکته ضروری برای قلمه زدن دیفن باخیا توجه به این نکته است، دیفن باخیا از گروه گیاهان سمی است و شیرابه موجود در ساقه و برگهای این گیاه بسیار سمی و خطرناک است به طوریکه شیره تند برگ و ساقه این گیاه در صورت تماس با دهان، سبب سوزش و بی حسی دهان و گلو میشود به حدی که حتی ممکن است تارهای صوتی فلج و حتی منجر به خفگی شود . بر همین اساس لازم است برای قلمه زدن گیاه حتما از دستکش استفاده شود. مراحل قلمه زدن دیفن باخیا به شرح زیر است:

  • قلمه ها را می توان از قسمت انتهایی ساقه دیفن باخیا و همچنین از طول ساقه تهیه کرد. جالب است بدانید، قلمه های تهیه شده از قسمت انتهایی ساقه زودتر از دیگر انواع قلمه ریشه می دهند.
  • طول قلمه مورد نظر لازم است حداقل 10-8 سانتیمتر باشد. همچنین هر قلمه لازم است حداقل یک جوانه و به شکل مطلوب چند جوانه داشته باشد.
  • بهتر است قلمه مورد نظر را به شکل اریب برش دهید.
  • لازم است، قبل از کاشتن قلمه ها شیره گیاه خشک شود که در حدود 1 تا 2 روز طول می کشد. در طی این مدت قلمه ها را در مکانی خشک ، با دمای متوسط و به دور از نور مستقیم آفتاب نگهداری کنید.
  • برای کاشت قلمه ها بهتر است از مخلوط یک قسمت پیت ماس+ یک قسمت شن یا یک قسمت پیت ماس+ یک قسمت پرلایت استفاده شود.
  • قلمه دیفن باخیا را می توان هم به شکل عمودی و هم به صورت افقی در بستر کاشت. در کاشت عمودی، حدود 3-2 سانتیمتر را در داخل بستر فرو ببرید. در کاشت افقی باید نیمی از ارتفاع قلمه به پایین در بستر کاشت قرار گیرد. همچنین میتوان قلمههای دیفن باخیا را در آب نگهداری کرد تا زمانی که ریشه دهد.
  • ظرف محتوی قلمه ها را در مکانی روشن اما به دور از نور مستقیم آفتاب با دمای 18 تا 21 درجه سانتیگراد قرار دهید.
  • حفظ رطوبت بستر کاشت و بخصوص هوای اطراف در طی ریشه زایی قلمه دیفن باخیا بسیار مهم است و می توانید با قرار دادن یک کیسه پلاستیکی شفاف به حفظ رطوبت در اطراف قلمه ها کمک کرد. به منظور تهویه هوا در روی پلاستیک چند سوراخ ایجاد کنید.
  • در شرایط مناسب، ریشهزایی قلمه های دیفن باخیا 30-21 روز طول خواهد کشید و زمانی که طول ناحیه جوانی که به تازگی رشد کرده است حدود 5 سانتیمتر شد می توان پوشش پلاستیکی را برداشت تا گیاه در شرایط رطوبت عادی و معمولی اتاق به رشد خود ادامه دهد.

زمان مناسب قلمه زدن دیفن باخیا

به طور کلی در سراسر سال می توان از گل دیفن باخیا قلمه تهیه کرد اما ریشه زایی در قلمه هایی که در بهار و یا اوایل تابستان تهیه شده اند بیشتر است.

نیازهای محیطی گل دیفن باخیا

خاک: مناسبترین خاک برای کاشت دیفن باخیا خاکبرگ است. همچنین مخلوط یک قسمت خاک رس، یک قسمت کود حیوانی و دو قسمت خاکبرگ نیز مناسب میباشد.

نور: گیاه دیفن باخیا همانند بیشتر گیاهان آپارتمانی نیاز به نورغیر مستقیم داشته و در نور مستقیم آسیب می بیند. همچنین در محیط بدون نور، گیاه علفی و ساقه هایش دراز می شود . توصیه میشود گیاه خود را هر چند وقت یک بار بچرخانید تا برگ ها به یک طرف منحرف نشوند .

دما :بهترین درجه حرارت برای نگهداری گل دیفن باخیا بین 13 تا 18 درجه است و لازم است در فصل زمستان در اتاق نگهداری شود ولی در بقیه فصول می تواند دمای محیط را تحمل کند .

کوددهی: کود لازم برای گیاه دیفن باخیا را می توان به میزان30گرم در لیتر، هر هفته یکبار از فروردین تا آبان ماه، مصرف نمود .

آبکمک: برای آبکمک دیفن باخیا توصیه میشود از آب سبک و بدون املاح (آب جوشیده سرد شده) استفاده شود. میزان آبکمک مورد نیاز گیاه در تابستان هفته ای دو مرتبه و در زمستان یک بار در هفته کافی است. این گیاه نسبت به خشکی مقاوم تر است تا آبکمک بیش از اندازه؛ پس اجازه دهید در فاصله بین دو آبکمک سطح خاک گلدان خشک شود .

منابع: کتاب نگهداری گیاهان آپارتمانی در منزل، سایت گل و گیاه

منبع: setare.com
انتشار: 30 دی 1399 بروزرسانی: 30 دی 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 1327

به "نحوه قلمه زدن دیفن باخیا و نگهداری از آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه قلمه زدن دیفن باخیا و نگهداری از آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید