چرا برخی از باران ها شدیدتر از باران های دیگر می بارد؟

به گزارش مجله سلنا، برای به وجود آمدن باران به دو عامل رطوبت هوا و جریان های هوایی که به سمت بالا می فرایند نیاز است، این دو عامل بر شدت باران هم اثر گذارند.

چرا برخی از باران ها شدیدتر از باران های دیگر می بارد؟

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی خبرنگاران، به نقل از theconversation، روز هایی وجود دارد که باران به آرامی می بارد و زمین از رطوبت باران تغذیه می کند. اما در برخی دیگر از روز ها باران به صورت سیل آسا می بارد که هواشناسان آن را رگبار می نامند.

بیرون ایستادن در یکی از این طوفان های شدید باران می تواند مانند خفه شدن در یک حوله سنگین و مرطوب باشد. این طوفان ها می توانند سرزمین های زیر خود را سیلاب کرده و به ویرانی بزرگی منجر شوند.

همه باران ها از ترکیب دو چیز ناشی می شود: رطوبت هوا معمولاً به شکل ابر و جریان های هوا که به سمت بالا حرکت می کنند. با بالا آمدن هوای مرطوب از طریق ابر، هوا سرد می شود و آب موجود در آن به قطرات باران کوچک تبدیل می شود. این همان چیزی است که وقتی می توانید نفس خود را در یک عصر سرد ببینید. تغییر دما از گرم به سرد باعث ایجاد قطرات آب در تنفس شما می شود.

در ابر، این قطرات کوچک باران بسیار سبک هستند و با بلند شدن هوا آن ها را به سمت بالا شناور می کنند. اما هرچه بالاتر می فرایند، بزرگتر و سنگین تر می شوند. خاتمه، آن ها آنقدر سنگین می شوند که مانند باران به زمین می افتند. هوای سرد می تواند رطوبت بسیار کمتری نسبت به هوای گرم داشته باشد، بنابراین ابر های زمستانی آب زیادی در خود ندارند. شکل آن ها باریک و لایه ای است پف کرده، بلند و پر از آب نیستند.

از آنجایی که هوای سرد دوست دارد به زمین فرو رود، بالا بردن سریع این هوا سخت است، بنابراین این ابر های زمستانی فقط دارای جریان هوای ملایم به سمت بالا هستند. وقتی این جریان های آهسته از میان ابر های نازک که رطوبت زیادی ندارند عبور می کند، قطرات کوچک باران تشکیل می شود. جاذبه به راحتی آن ها را در برابر جریان هوا پایین می کشد قبل از اینکه خیلی بزرگ شوند. وقتی ابر ها نازک می شوند و هوا به آرامی در حال حرکت است، باران آرام و خوبی را تجربه می کنید.

طوفان های شدید زمانی اتفاق می افتد که رطوبت زیادی در هوا وجود داشته باشد و هوا بسیار سریع به سمت بالا حرکت کند. رعد و برق های تابستانی مثال کاملی است. هوای گرم و مرطوب خیلی سریع مانند یک بالون هوای گرم بالا می رود و می تواند با سرعت 30 تا 40 مایل در ساعت حرکت کند. در این زمان رطوبت هوا تا پنج برابر بیشتر از ابر های زمستانی است.

همه این ها ابر های بسیار بلند و ضخیم ایجاد می کند که پر از رطوبت است. قطرات آب به سرعت با حرکت هوا در میان ابر ها تشکیل می شوند. اما از آنجا که باد خیلی سریع به سمت بالا می وزد، قطرات می توانند قبل از کشش گرانش به زمین فرود بیایند. وقتی وزن تمام قطرات آب برای باد بیش از حد شود، جریان باد متلاشی می شود و تمام قطرات باران در ابر به یکباره فرو می ریزند. این ها رعد و برق تابستانی هستند.

رعد و برق می تواند در کمتر از یک ساعت یک، دو یا حتی سه اینچ باران ببارد. این رگبار های سیل آسا و ناگهانی می تواند منجر به جاری شدن سیل های ناگهانی شده و از نهر ها و جاده ها سرریز کرده و افراد را در هر کجا که هستند به دام اندازد.

خوشبختانه، چون رعد و برق بسیار شدید و نسبتاً کوچک است، خیلی طول نمی کشد. هنگامی که باران از ابر ها می بارد و جریان هوای رو به بالا را فشار می دهد، ابر ها ناپدید می شوند و شما اغلب یک آسمان آبی زیبا را مشاهده می کنید. البته، زمستان می تواند طوفان های شدیدی را هم به همراه داشته باشد به ویژه در آب گرمتر اقیانوس، اصول مشابهی مثل: رطوبت زیاد در هوا، جریان سریع باد به سمت بالا و ابر های بلند در کار است.

بیشتر بخوانید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 29 مهر 1400 بروزرسانی: 29 مهر 1400 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 1960

به "چرا برخی از باران ها شدیدتر از باران های دیگر می بارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا برخی از باران ها شدیدتر از باران های دیگر می بارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید