یک دست هم گاهی صدا دارد

به گزارش مجله سلنا، گلوگاه شهری که با دستان یک مرد به پایتخت انجیر ایران تبدیل شد.

یک دست هم گاهی صدا دارد

به گزارش خبرنگار از ، پیچ در پیچ جاده ای که گلوگاه شرقی ترین شهر مازندران را به دامغان وصل می نماید درختان انجیری هستند که روزی و معاش هزاران نفر را تامین می نمایند.

انجیر یکی از خوشمزه ترین میوه های تابستانی است که از دیرباز در بین مردم دنیا و ایران هواداران زیادی داشت. حدود 3 هزار سال قدمت وخواص دارویی فراوانی دارد که خوراکی های خوش طعمی مانند بستنی، مربا و انواع دسر از آن تهیه می شوند.

حال دیدن این درختان در راستا این سوال را در ذهن ایجاد می نماید که چطور این همه درخت انجیر در حاشیه جاده جنگلی کاشته شده باشد.

پدر انجیر ایران کیست؟

علی اکبر ایران نژاد بازنشسته است، از 20 سال پیش تا به حال توانسته 20 هزار اصله نهال انجیر را در 50 کیلومتر بکارد. او از کودکی عاشق درختکاری بوده است و درباره تصمیش برای کاشت درختان انجیر در حاشیه جاده چنین می گوید: هر درخت به غیر از این می کاشتم محصولش را می شد یک روزه چید و بار زد و برد و در این صورت مردم زیادی از آن بهره نمی بردند، اما انجیر در طول زمان و هر روز تعداد محدودی از آن رسیده شده و آماده چپدن می گردد.

او اضافه کرد: از دیدن اینکه مسافران انجیر می چینند و می خورند و کامشان شیرین می گردد لذت می برم.

پدر انجیر ایران که شروع درختکاری اش در 20 سال پیش مقدمه ای بود برای تبدیل شدن شهر گلوگاه به شهر انجیر ایران درباره منافع اقتصادی بدست آمده از این کار می گوید: من فقط عاشق درختکاری بودم و اینکه بتوانم سهم کوچکی در شادی مردمم داشته باشم. روزی که این نهال ها را می کاشتم این جاده وضعیت نامطلوبی داشت و مجبور بودم با دوچرخه گالن های آب را حمل کنم و به این نهال ها آب دهم.

او اضافه کرد: گاهی پیش می آمد نهالی که امروز کاشتم فردا دیگر نبود و عده ای آن را از دل خاک بیرون می آوردند و می بردند. اما من باز هم شاد بودم، زیرا می دانستم این نهال هم در جای دیگری تبدیل به درخت می گردد. اگر عشق باشد می گردد یک شهر را می گردد آباد کرد.

حال گلوگاه مازندران مهد انجیر ایران است، در خانه، کوچه، حاشیه خیابان، حاشیه مزارع و چند سالی نیز در بعضی باغات که مختص انجیر هستند، شاهد رویش خوش خوراک ترین نوع انجیر ارگانیک در کشور هستیم که معمولاً مصرف تازه خوری دارد.

150 هکتار از زمین های گلوگاه زیر کشت انجیر

انجیر میوه ای سالم، ارگانیک و بدون اضافه کردن مواد شیمیایی است. توجه به بحث فراوری در واقع توجه به بحث اقتصاد مقاومتی است و تقویت این امر در گرو تقویت کشاورزی است.

قنبری مدیر جهاد شهرستان گلوگاه می گوید: در مرداد ماه هر سال که در شمال به ماه انجیرپزان معروف است، بازار ها و حاشیه معابر اصلی و راه های مواصلاتی، پُر می گردد از فروشندگان انجیر که بعضی از آن ها تبدیل به خرده فروشان کهنه کار و مجرب در فروش این میوه بهشتی شده اند.

او اضافه کرد: سطح زیر کشت انجیر شهرستان گلوگاه 150 هکتار است که سال گذشته میزان فروش آن به 3 میلیارد تومان رسید و سال جاری نیز پیش بینی می گردد سه و نیم میلیارد تومن فروش داشته باشیم.

یکی از فروشندگان انجیر که در حاشیه جاده مواصلاتی گلوگاه - مشهد در حال فروش انجیر بود، گفت: هر کیلو انجیر سیاه و سفید را 7 تا 8 هزار تومان به صورت کلی خریداری می کنیم و به همان صورت بین 9 تا 10 هزار تومان می فروشیم.

او درباره پر رونق بودن این کار در مرداد ماه می گوید: مسافران زیادی از این جاده عبور می نمایند و علاقه زیادی به خرید انجیر تازه دارند. روزانه در حدود 40 تا 50 مشتری داریم و معمولاً مسافران به خرید یک یا دو کیلو اکتفا نمی نمایند، و به عنوان سوغات نیز می برند.

یکی از مسافران که از گرگان راهی تهران بود و برای خرید انجیر توقفی نیز در گلوگاه داشت گفت: شنیدیم که انجیر گلوگاه انجیر خوبیه و تصمیم گرفتیم تو راستا از این انجیر خریداری کنیم و برای خانواده هم سوغات ببریم.

بزرگترین نهالستان انجیر در ایران

علاقه به درختکاری و نهال انجیر در خانواده ایران نژاد به صفتی موروثی تبدیل گشته است و حال پسر راه پدر را به گونه دیگر ادامه داده و امروز صاحب بزرگترین نهالستان انجیر ایران است.

او می گوید: بزرگترین نهالستان انجیر را در ایران به مساحت 4 هکتار و 150 هزار اصله نهال از ارقام مختلف انجیر احداث کردیم که این نهالستان اولین و بزرگترین نهالستان تخصصی انجیر در استان مازندران است.

سالیانه یک میلیون و 200 هزار تن انجیر در دنیا فراوری می گردد که ایران با فراوری 80 هزار تن پنجمین فراوری نماینده این محصول به شمار می رود و صادرات پارسال این محصول نیز به ارزش 17 میلیون دلار رسید. مازندران هم جزو فراورینمایندگان انجیر باکیفیت ایران محسوب می گردد که گلوگاه با فراوری 700 هزار تن رتبه نخست را در استان و کشور دارد.

سارا فرهمندراد

س

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 324

به "یک دست هم گاهی صدا دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک دست هم گاهی صدا دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید