شروع کاوش اضطراری باستان شناسی در محوطه گنبدهای کبود مدور مراغه

به گزارش مجله سلنا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از شروع کاوش اضطراری باستان شناسی محوطه گنبدهای کبود مدور مراغه اطلاع داد.

شروع کاوش اضطراری باستان شناسی در محوطه گنبدهای کبود مدور مراغه

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگی آذربایجان شرقی، مرتضی آبدار مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به شروع کاوش اضطراری باستان شناسی محوطه این مکان تاریخی در مردادماه سال 97، گفت: این گنبد های 10وجهی آجری، سرشار از انواع هنرهای ایرانی هستند که اکنون پس از گذشت دو دهه از عملیات محوطه سازی این مکان تاریخی، کاوش باستان شناسی در این محل در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در ادامه تشریح کرد: با توجه به مصوبه شورای فنی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در مورد کاوش اضطراری محوطه گنبدهای کبود شهرستان مراغه، موضوع کاوش در دستور کار قرار گرفته و با اخذ مجوز آماده اجرای عملیات کاوش است.

آبدار اضافه نمود: این عملیات با مشارکت تیمی متشکل از باستان شناسان زبده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، اداره کل میراث فرهنگی استان و همچنین شهرستان مراغه به سرپرستی محمد رحمت پور به منظور ادامه روند نقشه برداری و برآورد در مورد وجود آثار باستانی در محوطه تاریخی گنبدهای کبود شروع خواهد شد.

آبدار در خاتمه گفت: اعتبار تقریبی برای فاز نخست کاوش در این محوطه مبلغی بالغ بر یک میلیارد ریال است که در بازه زمانی یک ماهه اجرا خواهد شد.

گنبدهای کبود مدور که از آن به عنوان مقبره مادر هلاکوخان نیز یاد می گردد از زیباترین و چشم نوازترین بناهای تاریخی شهرستان مراغه برای بازدید علاقه مندان به آثار تاریخی و گردشگران به شمار می رود. این گنبدها به شکل 10 ضلعی ساخته شده و تاریخ احداث آن برابر بقایای کتیبه سردر ورودی بنا و طبق نظر آندره گدار، معمار و باستان شناس فرانسوی به 593هجری قمری می رسد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 27 شهریور 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 239

به "شروع کاوش اضطراری باستان شناسی در محوطه گنبدهای کبود مدور مراغه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع کاوش اضطراری باستان شناسی در محوطه گنبدهای کبود مدور مراغه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید