احتمال از بین رفتن ماده خاکستری مغز بر اثر ابتلا به کرونا

به گزارش مجله سلنا، نتیجه یک مطالعه نو نشان می دهد، بهبودیافتگان کووید 19 ممکن است به مرور زمان دچار مشکلاتی همانند از دست دادن ماده خاکستری و سایر بافت های مغزی شوند.

احتمال از بین رفتن ماده خاکستری مغز بر اثر ابتلا به کرونا

از وبسایت سازمان بهداشت جهانی دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران، این مطالعه تازه که با استفاده از داده های جمع آوری شده به وسیله بانک اطلاعات پزشکی (Biobank) انگلیس انجام شد، نشان می دهد، بهبودیافتگان کووید 19 ممکن است با گذشت زمان دچار مشکلاتی مانند از دست دادن ماده خاکستری شوند.

ماده خاکستری برای پردازش اطلاعات در مغز مهم و حیاتی است و غیرطبیعی بودن حجم ماده خاکستری ممکن است بر عملکرد و ارتباط نورون ها تأثیر گذارد.

محققان در این مطالعه 782 داوطلب را مورد آنالیز قرار دادند؛ این افراد شامل 388 فرد سالم و 394 نفر بودند که از بیماری کرونا جان سالم بدر برده بودند. محققان اسکن های مغزی این افراد را قبل از همه گیری کرونا و پس از این همه گیری با یکدیگر مقایسه کردند.

محققان در میان آن دسته از شرکت نمایندگان که بهبودیافته بودند، اثراتی مانند از بین رفتن ماده خاکستری در منطقه های از مغز مشاهده کردند.

نویسندگان این مطالعه گفتند: یافته های ما از دست دادن ماده خاکستری را در نواحی از قشر لیمبیک نشان می دهد که به طور مستقیم با سیستم بویایی و چشایی اولیه یا منطقه ها مغزی مرتبط با درک حواس مانند بویایی و چشایی ارتباط دارد.

ماده خاکستری مغز بخشی از سیستم عصبی مرکزی است و اساساً تمام عملنمودهای مغز را کنترل می نماید. ماده خاکستری افراد را قادر می سازد تا حرکت، حافظه و احساسات خود را کنترل نمایند، بنابراین یک ناهنجاری در ماده خاکستری مغز می تواند بر مهارت های ارتباطی و سلول های مغزی تأثیر گذارد.

این مطالعه بعلاوه نشان می دهد که از دست دادن ماده خاکستری در منطقه ها مربوط به حافظه مغز ممکن است به نوبه خود خطر ابتلا به زوال عقل را در طولانی مدت برای این بیماران افزایش دهد.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا موسوم به کووید19 اواسط ماه دسامبر 2019 (24 آذر 1398) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به اسم ذات الریه نام برده می شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین 30 دسامبر سال 2019 (9 دی ماه 98) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین بیان کرد.

تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت 21 اسفندماه 98 در کنفرانسی تاکید نمود که اگرچه واژه همه گیر (pandemic) به علت حساسیتی که دارد، نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد، اما ارزیابی های این سازمان ویروس کرونا را همه گیر جهانی شناسایی و اعلام می نماید.

اولین بار، شرکت داروسازی فایزر آمریکا 19 آبان ماه 1399 بیان کرد که به واکسن کرونا دست یافته و این واکسن تا 90 درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر عمل نموده است.

علاوه بر این کشورهای زیادی همانند ایران، هند، روسیه، چین، انگلیس و آمریکا وارد عرصه فراوری واکسن کرونا شده اند و موفقیت های چشمگیری در این زمینه کسب نموده اند. بعلاوه در حال حاضر در بسیاری از کشورها واکسیناسیون علیه ویروس کووید 19 در حال اجرا است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 1876

به "احتمال از بین رفتن ماده خاکستری مغز بر اثر ابتلا به کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال از بین رفتن ماده خاکستری مغز بر اثر ابتلا به کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید