اندیشکده روسی، روسیه در سال 2020 برای مهار شوک های مالی چه کرد؟

به گزارش مجله سلنا، اگرچه سال 2020 چالش های زیادی برای اقتصاد روسیه داشت، اما آمادگی اولیه این کشور برای مقابله با شوک های خارجی به کاهش پیامدهای منفیِ ناشی از رکود اقتصاد جهانی یاری کرد.

اندیشکده روسی، روسیه در سال 2020 برای مهار شوک های مالی چه کرد؟

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، بحران اقتصادی و اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا بسیاری از کشورها را در آستانه ورشکستگی قرار داد، تأثیر این موضوع بر اقتصادهای لیبرال بیشتر بوده که غالباً آمادگی لازم برای مقابله با شوک های خارجی نداشتند. بنابراین مطالعه کشورهایی که در این دوره همه گیری توانستند با سیاست های حمایت گرایانه از آسیب بیشتر اقتصادی جلوگیری نمایند نیز قابل توجه است. عملکرد اقتصادی فدراسیون روسیه نیز به عنوان یکی از کشورهایی که به دلیل تحریم های غرب و ایالات متحده آمریکا، همیشه به پیاده سازی اقدامات حمایت گرایانه روی آورده، می تواند تجربه متفاوتی در فضای بحران همه گیری کرونا باشد. در این زمینه اندیشکده روسیِ باشگاه مباحثه والدای مقاله ای را به قلم یاروسلاو لیساوولیک، اقتصاددان روس و کارشناس اقتصاد دنیای منتشر نموده است.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در صفحه اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

لیساوولیک می نویسد: سال همه گیری یک تجربه بی سابقه برای سیستم اقتصادیِ دنیای بود. کاهش قابل توجه در فراوری ناخالص دنیای منجر به رکود شدیدتری نسبت به بحران اقتصادی سال 2008 شد. اقتصاد روسیه در جریان بحران های گذشته، به طور معمول در زمینه پیامدهای جانبیِ خروج سرمایه و همچنین کاهش قیمت نفت، کاهش بیشتری را در فعالیت های اقتصادی نشان داد. با این حال در طول این سال بحرانی، فراوری ناخالص داخلی روسیه به طور کلی با فرایند های دنیای مطابقت داشت که تا حدودی به دلیل وجود تمرکز نسبتاً زیاد در سیاست های اقتصادی، اطمینان لازم را به ثبات اقتصاد کلان و ایجاد ذخایر کافی در قبل از بحران، داده بود.

وی ادامه می دهد: در واقع، اقدامات ضد بحران روسیه در سال 2020 میلادی، در مقایسه با اقدامات مشابهی که طی سال های 2008-2009 انجام داد، متفاوت بود. به ویژه، با وجود اینکه در جریان بحران 2008، بخش اجتماعی حمایت های قابل توجهی را در قالب وام های یارانه ای و تسهیلات اجتماعی بیشتر دریافت می کرد، اینبار با ارائه پشتیبانی از بخش های مربوط به توسعه سرمایه انسانی در روسیه، شامل مراقبت های بهداشتی، آموزشی و فناوری اطلاعات، اقدامات هماهنگ نماینده بیشتری برای افزایش ظرفیت رشد انجام شد. همچنین، به آن دسته از بخش هایِ اقتصادی که سهم زیادی در ایجاد اشتغال دارند، توجه بیشتری شد.

اقتصاددان روس معتقد است: با وجود رکود شدید اقتصادی و اقدامات ضد بحران در مقیاس نسبتاً متوسط، روسیه میخواهد هزینه های دولت نسبت به فراوری ناخالص داخلی را کاهش دهد. این به نوبه خود، ممکن است پیامدهای منفی برای بهبود اقتصاد روسیه با کیفیت توازن حاکمیتی داشته باشد. یکی از پیامدهای رکود اقتصادی، باز توزیع بودجه در چارچوب پروژه های ملی روسیه از زیرساخت ها به حوزه های اجتماعی بود. با توجه به اصلاحاتی که در اوایل سال 2020 انجام شد، تخصیص اعتبارات برای توسعه زیرساخت ها در مقایسه با برنامه های قبلی، بایستی تا بیش از 20 درصد کاهش یابد.

به نظر لیساوولیک، در حوزه پولی، بانک مرکزی روسیه به بحران کاهش شدید نرخ بهره در 200 واحد پایه، پاسخ داده است. تورم در روسیه طی نوامبر سال 2020 میلادی، به 4.4 درصد رسید که بیشتر شتاب تورم به دلیل ضعیف شدن روبل در ماه های گذشته بود.

وی اضافه می نماید: روبل روسیه به دلیل تشدید عوامل ژئوپلیتیک، به خصوص در جریان نیمه دوم سال 2020، تحت فشار قرار گرفته بود. با این وجود، در زمان پیک کرونا در سه ماه دوم سال 2020، ثبات نسبی را نشان داد که به احتمال زیاد به دلیل اقدامات محدود نماینده (چه در روسیه و چه در سراسر دنیا) که منجر به کاهش خروج سرمایه، کاهش واردات کالاها و خدمات، همچنین کاهش انتقال وجوه از روسیه به خارج نزدیک است. موضوع اخیر به کاهش قابل توجه مهاجرت به روسیه در نتیجه پاندمی ارتباط دارد که منجر به ایجاد محدودیت های شدیدِ سفر در داخل و خارج از کشور شده است.

کارشناس روس در تحلیل عوامل مؤثر بر چشم انداز اقتصادی روسیه، شرح می دهد: اینکه عوامل کلیدیِ مؤثر بر شاخص های اقتصادی روسیه در آینده نزدیک، سرعت بهبود اقتصاد دنیای و به همراه آن رشد قیمت نفت خواهد بود. امکان کاهش فشارهای حمایت گرایانه، از جمله در جنگ تجاری ایالات متحده آمریکا و چین، همچنین اقدامات جدید تشویقی، سناریوهای تحریم، توسعه بیشتر همه گیری و فراوری واکسن، از دیگر عواملی است که می تواند بر چشم انداز اقتصادی روسیه مؤثر باشد.

وی می افزاید: رقابت آمریکا و چین در حوزه فناوری، به خصوص در عرصه هایی مانند توسعه 5G، ممکن است تأثیر زیادی بر چالش های روسیه داشته باشد. یکی دیگر از مهمترین عناصر توسعه اقتصادی روسیه در آینده نزدیک، دستور کار دنیای محیط زیست خواهد بود که از جمله آنها، اقدامات فعالانه اجرا شده توسط کشورهایی با اقتصاد پیشرفته، در حوزه تسهیل بازیابی سبز از همه گیری کنونی است.

لیساوولیک در رابطه با بازیابی سبز، ادامه می دهد: در حالی که اروپا از ایجاد اقتصاد آب و هوایی بی طرف تا سال 2050 میلادی حمایت نموده است، آمریکا ممکن است جنبش دنیای برای رسیدن به توسعه سبز را تقویت کند، چراکه دولت جدید آمریکا با ریاست جمهوری بایدن اولویت بیشتری برای سیاست محیط زیستی در نظر خواهد گرفت. گرچه این چالش برای روسیه همچنان به صورت بلند مدت مطرح می گردد، اما تأثیر آن بر اقتصاد روسیه ممکن است سریعتر از حد انتظار باشد.

اقتصاددان روس در سرانجام تأکید می نماید: در مجموع، اگرچه سال 2020 چالش های زیادی برای اقتصاد روسیه داشت، اما آمادگی اولیه این کشور برای مقابله با شوک های خارجی به کاهش پیامدهای منفیِ ناشی از رکود اقتصاد دنیای یاری کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 21 بهمن 1399 بروزرسانی: 21 بهمن 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 1540

به "اندیشکده روسی، روسیه در سال 2020 برای مهار شوک های مالی چه کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندیشکده روسی، روسیه در سال 2020 برای مهار شوک های مالی چه کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید