اصول سخنرانی جذاب؛ چگونه در مقابل جمع بدرخشیم؟

به گزارش مجله سلنا، برای اغلب مردم جلب توجه مخاطب و داشتن یک سخنرانی جذاب کار دشواری است. تحقیقات ثابت نموده است مردم در بیشتر سخنرانی ها تنها حضور فیزیکی داشته و در اغلب مواقع به انجام کارهای دیگری می پردازند. این نتایج نشان می دهد هنگام سخنرانی، 28 درصد مخاطبان مشغول ارسال پیغام، 27 درصد مشغول چک کردن ایمیل ها و 17 درصد آن ها خواب هستند. در حالی که داشتن سخنرانی تعاملی، می تواند حضار را علاقه مندتر نموده و توجه آن ها را جلب کند. برای این مقصود راه های ساده ای وجود دارد که در این مطلب به معرفی آن ها می پردازیم.

اصول سخنرانی جذاب؛ چگونه در مقابل جمع بدرخشیم؟

روش هایی برای داشتن سخنرانی جذاب

می دانیم گوش دادن به سخنرانی در هر حال خسته کننده است. در نتیجه اگر مخاطبین خود را درگیر نکنید، خواهید دید که مشغول تلفن های هوشمند خود شده یا با بغل دستی شان گرم صحبت می شوند. در این حالت اضطراب گریبان گیرتان شده و سعی می کنید سخنرانی خود را سریع تر جمع و جور نموده و فرار کنید.

اما باید بدانید فرار راه چاره نیست. باید مخاطبان را درگیر بحث کنید و ارائه ای پرانرژی، جذاب و هدفمند داشته باشید. گویی مکالمه ای مستقیم بین تان در جریان است. در این حالت ارتباطی مؤثر برقرار شده و مخاطب هم با بیان نظرات و دیدگاه های خود، کاملاً درگیر سخنرانی شما خواهد شد. روش های زیر هم به همین دلیل مؤثر هستند.

از دید مخاطب نگاه کنید

1. از دید مخاطب نگاه کنید

قبل از نوشتن متن سخنرانی، سؤالاتی مانند سؤالات زیر از خود بپرسید:

  • جالب ترین بخش این موضوع چیست؟
  • مخاطب درباره این موضوع چقدر اطلاعات دارد و من در چه سطحی باید توضیح دهم؟
  • چه نوع مخاطبی ممکن است به آن علاقه ای نداشته باشد؟
  • چگونه می توانم موضوع خود را برای شان قابل درک تر کنم؟
  • تعداد آن ها چقدر است؟

می توانید با تحقیق در خصوص سایر سخنرانی های مشابه، تماس با محل برگزاری سخنرانی و… به جواب این سؤالات برسید. پاسخ آن ها می تواند علایق و نیازهای مخاطب را در اختیارتان قرار دهد. در واقع باید فکر کنید هدف از این ارائه چیست و مخاطب می خواهد چه چیزی به دست آورد.

2. ساختاربندی مناسب داشته باشید

ساختاری برای ارائه خود در نظر بگیرید که مخاطب بتواند به راحتی آن را دنبال کند. در ابتدا با سخنانی جذاب آغاز کنید. سپس مفاهیم و هدف اصلی خود را بیان کنید. بعد از بیان مفاهیم، جزئیات را کمی بازتر کنید. در نهایت نتیجه ای منطقی گرفته و با پیغامی واضح سخنرانی خود را تمام کنید، کار سختی نیست. فرض کنید دارید داستانی را از فصلی به فصل بعد، مرتب و یکپارچه توضیح می دهید.

بیشتر بخوانید: بهترین جملات برای آغاز سخنرانی

سخنرانی جذاب تعاملی است

3. مخاطب را سریع تر درگیر کنید

مخاطبان شما قطعاً با طیف گسترده ای از روحیات در سالن حضور دارند. بنابراین در میان سخنرانی زمانی برای استراحت و ری شارژ شدن در نظر بگیرید. می توانید از آن ها بخواهید بایستند و با بغل دستی خود آشنا شوند، یا بخواهید دو الی سه سؤال در رابطه با موضوع سخنرانی بپرسند. در این حالت به آن ها می فهمانید سخنرانی تعاملی بوده و نیازمند مشارکت شان است.

4. از شیوه داستان گویی بهره ببرید

داستان ها همیشه جذاب بوده و به یاد ماندنی تر هستند. زمانی که آغاز به تعریف یک داستان کنید، مردم ناخودآگاه جذب قصه شده و می خواهند بدانند آخر داستان چه می گردد. روشی ساده و عامه پسند برای داستان گویی این است که با توضیح شرایط آغاز نموده و با هدفی تعیین و واضح قصه را تمام کنید. بنابراین برای داشتن سخنرانی جذاب باید به سخنرانی خود حالتی داستانی بدهید.

همانطور که در بخش دوم اشاره کردیم، باید آغاز، میانه و پایانی ساده برای سخنرانی خو در نظر بگیرید. سعی کنید تناقض ایجاد کنید و سپس به توضیح آن ها بپردازید. همچنین باید پیغام های مهم سخنرانی را با تأکید و رزولوشن بالا بیان کنید.

از نرم افزارهای مخصوص بهره ببرید

5. از روش های غیرمتنی برای ارائه بهره ببرید

به جای گیج کردن خود و مخاطب با اسلایدهایی حاوی متن های طویل، می توانید از نرم افزارهایی خاص بهره ببرید. این نرم افزارها تمام راستا، مفاهیم و اهداف سخنرانی را در یک تصویر عظیم و جامع به نمایش می گذارند. سعی کنید مهم ترین نکات سخنرانی خود را بیان نموده و سپس به مخاطب اجازه دهید موضوع مورد علاقه خود را برای ادامه سخنرانی انتخاب کند. در واقع سفارشی سازی سخنرانی می تواند آن ها را علاقه مند نگه دارد.

6. از قدرت ویدئو غافل نشوید

روزانه میلیون ها ویدئوی تبیغاتی و غیرتبلیغاتی در سطح اینترنت منتشر و دیده می شوند. همین آمار اهمیت استفاده از ویدئو را ثابت می نماید. چرا که فیلم ها قابل لمس و به یاد ماندنی تر هستند. بنابراین شما هم نباید از قافله عقب بمانید. برای بیان بخشی از ارائه خود که تفهیم آن با کلمات سخت است، از ویدئویی کوتاه بهره ببرید. در این حالت به جذابیت سخنرانی هم افزوده خواهد شد.

مردم را هم به صحنه دعوت کنید

7. مردم را هم به صحنه دعوت کنید

اگر سخنرانی تان طولانی است، باید برنامه ای هم برای دعوت از مردم به روی استیج داشته باشید. از آن ها بخواهید چند دقیقه ای صحبت کنند یا نظرات خود را در رابطه با موضوع سخنرانی بیان کنند. این کار در روایت هر چه بهتر داستان و برقرار ارتباطی تعاملی بسیار یاری کننده است.

8. نظرسنجی کنید

نظرسنجی معمولاً تکنیکی پیروز است. زیرا مخاطب برای این که پاسخی صحیح و مناسب داشته باشد، مجبور می گردد از تمام توجه خود استفاده کند. همچنین می تواند با ایجاد استراحتی کوتاه، تمرکز دوباره مخاطب را بازگرداند. علاوه بر موارد مذکور، با درگیر کردن مخاطبین در یک چالش گروهی، این احساس را خواهد داد که گویی آن ها هم بخشی از سخنرانی هستند.

9. از طنز و شوخی بهره ببرید

بعضی از مطرح ترین سخنرانی های جهان مانند تعدادی از سخنرانی های باراک اوباما (رئیس جمهور سابق آمریکا) سرشار از شوخی و طنز هستند. استفاده از شوخی در جای مناسب می تواند بسیار تأثیرگذار باشد. موضوع سخنرانی مهم نیست؛ سعی کنید از لطیفه های مرتبط بهره ببرید یا داستانی طنز تعریف کنید و به این صورت خواب را از یاد مخاطبان تان ببرید!

تمرین کنید

10. تمرین کنید

تمرین مهم ترین بخش از یک ارائه تعاملی است. باید متن سخنرانی، زمان پذیرش سؤال و نحوه پاسخ دادن به آن، نحوه مقابله با شرایط استرس زا، نحوه برقراری ارتباط با مخاطب، نحوه حرف زدن در سالن، تُن صدا و… را بارها و بارها تمرین کنید. برای داشتن یک سخنرانی جذاب و روان، تمرین کردن ضروری ترین کار است. می توانید از روش های زیر برای این کار بهره ببرید:

  • تمرین در مقابل آینه؛ این روش برای مشاهده، آنالیز و تصحیح زبان بدن بسیار مناسب است. اما در عین حال حواس تان را از جملات و نحوه بیان پرت خواهد نمود.
  • سخنرانی برای دوستان یا همکاران؛ روشی مناسب برای دریافت بازخورد از دیگران است. تمام بازخوردها را آنالیز و در صورت لزوم اعمال کنید.
  • سخنرانی مجازی؛ با در نظر دریافت تمام شرایط، تا حد امکان خود را در یک سخنرانی و سالنی واقعی تصور کنید. در صورت امکان از ابزارهای تحلیل صدا هم بهره ببرید.

11. زبان بدن را نباید فراموش کنید

ارتباط غیرکلامی نقش به سزایی در تأثیرگذاری بیشتر مفاهیم دارد. بنابراین حتماً از روش های مؤثر زبان بدن در سخنرانی بهره ببرید. هرگز سعی نکنید پشت میز پنهان شده یا خیلی از مخاطبان دور شوید. تحقیقات نشان می دهد استفاده از زبان بدن، سطح هورمون های کورتیزول را کاهش داده و استرس را کمتر می نماید. بنابراین از زبان بدن غافل نشوید.

می توانید گاهی اوقات در حین ارائه روی جایگاه بنشینید یا بلند شده و در طول استیج قدم زنان صحبت کنید. حتی می توانید در هنگام بیان مهم ترین موضوعات از دست های خود برای تآکید بیشتر بهره ببرید. همچنین از دست به سینه ایستادن یا قفل کردن پاها در خود جداً خودداری کنید.

حتماً بخوانید: رایج ترین اشتباهات زبان بدن

ارتباط چشمی برقرار کنید

12. ارتباط چشمی برقرار کنید

برقراری ارتباط چشمی یکی از تکنیک های قدرتمند برای درگیر کردن توجه مخاطب است. متقابلاً، امتناع از آن نیز نشان دهنده عدم اعتماد به نفس سخنران است. ارتباط چشمی در سخنرانی باید با تمام مخاطبان برقرار گردد. در واقع نباید تنها بر روی افرادی که می شناسید یا فقط یک نفر تمرکز کنید. چشمان خود را بین همه حاضران بگردانید و بازخورد سخنان تان را در چهره همه آن ها ببینید.

13. دامنه صدای خود را گسترش دید

تُن صدا، حجم صدا و سایر جنبه های صدا در این که مخاطب به گوش دادن حرف های شما علاقه ای داشته باشد یا نه، بسیار تأثیرگذار است. نحوه ادای جملات با صدایی بلند یا آرام، تُن صدای بم یا زیر و… همه و همه در جذب علاقه و توجه مخاطب مؤثر هستند.

بیشتر بخوانید: تقویت صدا برای سخنرانی

از زبان و شیوه بیان مناسب بهره ببرید

14. از زبان و شیوه بیان مناسب بهره ببرید

از زبانی بهره ببرید که بیشتر حضار آن را می شناسند. به طور مثال صحبت کردن به زبان انگلیسی در جمعی که زبان غالب فارسی است، مسلماً اشتباه خواهد بود. همچنین برای داشتن یک سخنرانی جذاب سعی کنید شیوه بیان تان را هم با مخاطبین هماهنگ کنید. به طور مثال در انتخاب شیوه بیان رسمی یا غیررسمی حتماً به مخاطب خود توجه کنید و بیان تان را با آن ها همسو کنید.

سخن پایانی

درگیر کردن مخاطب در مباحث برای جذاب تر کردن سخنرانی و ایجاد علاقه در آن ها امری لازم است. روش هایی که معرفی کردیم برای این منظور بسیار مفید هستند، اما گاهی اوقات ترس و اضطراب خود سخنران موجب القای انرژی منفی می گردد. مخاطب می تواند به راحتی در همان چند دقیقه اول چنین مواردی را احساس کند. در نتیجه به سرعت علاقه و اشتیاق خود را نسبت به سخنرانی از دست خواهد داد. در نهایت نباید فراموش کنید نظرات و پیشنهادات خود برای داشتن سخنرانی جذاب تر و البته کاهش استرس های ناشی از آن را برای ما و همراهان انگیزه کامنت کنید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 8 آبان 1399 بروزرسانی: 8 آبان 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 1164

به "اصول سخنرانی جذاب؛ چگونه در مقابل جمع بدرخشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصول سخنرانی جذاب؛ چگونه در مقابل جمع بدرخشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید