ایران مرمت های نادرست مسجد کبود ارمنستان را اصلاح می نماید

به گزارش مجله سلنا، محمد حسن طالبیان به خبرنگاران گفت: مسجد کبود ارمنستان از سال ها قبل در دست سفارت ایران در ارمنستان بود و ایرانیان آنجا را اداره می کردند حتی مراسم مذهبی و نماز نیز توسط ایرانی ها برگزار می گردد و مدیریت، مرمت و تعمیرات آن نیز طبق تفاهمنامه ای که از سال ها قبل وجود داشت، انجام می شد. اکنون دوباره این تفاهمنامه به مدت 99 سال تمدید شده است. اما من نمی دانم که آیا تفاهمنامه قبل نیز 99 ساله بوده یا نه چون این تفاهمنامه توسط وزارت خارجه و سفارت خانه انجام می شد. در این بخش سازمان میراث فرهنگی دخالتی ندارد ما نتها در بحث مرمت و نگهداری و تهیه پرونده ثبت جهانی آن فعالیت می کنیم.

ایران مرمت های نادرست مسجد کبود ارمنستان را اصلاح می نماید

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

وی ادامه داد: این مسجد غرفه هایی وجود دارد که بعضی از آنها در دست انجمن دوستی ایران و ارمنستان است و غرفه هایی نیز به معرفی مراحل مرمت مسجد از ابتدا تا کنون می پردازد همچنین در آنجا زبان فارسی نیز آموزش داده می گردد. این مسجد در مالکیت ارمنستان است اما حتی مراسم عاشورا و تاسوعای ایرانیان در آن برپا می گردد و تجار و ایرانی هایی که به آنجا می فرایند، در این مسجد نماز می خوانند. بنابراین مکان مهمی برای ایرانیان به حساب می آید. اکنون این مسجد در فهرست پیبشنهادی میراث جهانی ارمنستان قرار گرفته است و پس از آغاز بعضی مرمت ها، پفراینده جهانی شدن آن را تکمیل می کنیم.

معاون میراث فرهنگی ادامه داد: معماری مسجد کبود ارمنستان با مسجد کبود تبریز دارای شباهت های زیادی است این مسجد متعلق به دوره قاجار دارای کتیبه ها و اشعاری است که در آن دوره استادکاران و مرمت گران ایرانی روی آن کار نموده اند و نشان می دهد که استادکاران ایرانی از تبریز به آنجا رفته اند. این مسجد نشان دهنده تعاملات فرهنگی ایران با کشورهای دیگر است.

طالبیان گفت: زمانی که از این مسجد بازدید کردیم، قول دادیم که به مسئولان ارمنستان برای تهیه پفراینده میراث جهانی مسجد کبود یاری کنیم. به همین دلیل گروهی آغاز به نقشه برداری از این مسجد کردند و مقداری از اطلاعات نیز جمع آوری شد آسیب شناسی نیز انجام می گردد و طرح مرمت آن را آماده می کنیم.

وی به بعضی از مسائل این مسجد اشاره نمود و گفت: در بعضی از بخش ها، مرمت های نادرستی اجرا شده بود مانند بعضی از کاشی کاری ها که باید اصلاح شوند. همچنین اطراف این مسجد در زمان شوروی سابق خراب شده بود و به جای آنها ساختمانهای بد نما ساخته اند. ساماندهی، نقشه برداری و معین تکلیف برای این ساختمان ها باید با مشارکت شهرداری آنجا انجام گردد که در این باره نیز تفاهم هایی ایجاد شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 734

به "ایران مرمت های نادرست مسجد کبود ارمنستان را اصلاح می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران مرمت های نادرست مسجد کبود ارمنستان را اصلاح می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید