بدرود اینترنت اکسپلورر؛ 27 نکته جالب در خصوص این مرورگر که باید بدانید

به گزارش مجله سلنا، دنیای مجازی بزرگی هم اکنون می شناسیم و از آن لذت می بریم، آغازی متواضعانه داشت و یکی از اولین ابزارهای مهم گشت وگذار در اینترنت، مرورگر اینترنت اکسپلورر محسوب می گردد. با اینکه اعلام شد این مرورگر به طور رسمی بازنشسته می گردد و دیگر مرورگرهای موجود بسیار پرطرفدارتر هستند، بد نیست تا برای ادای احترام به این پیرمرد عرصه اینترنت، نگاهی به چند فکت جالب درباره آن بیندازیم.

بدرود اینترنت اکسپلورر؛ 27 نکته جالب در خصوص این مرورگر که باید بدانید

مرورگر اینترنت اکسپلورر برای اولین بار در سال 1995 عرضه شد و بخشی از پکیج مایکروسافت پلاس برای ویندوز 95 بود. از آن پس در همه نسخه های ویندوز به صورت پیش فرض نصب بود و نسخه 11 آن به عنوان مرورگر پیش فرض ویندوز 8.1 مورد استفاده قرار می گرفت. هر کدام از آپدیت های اولیه اینترنت اکسپلورر قدم مهمی در اینترنت گردی محسوب می شدند. برای مثال، در نسخه 1.5 شاهد اضافه شدن قابلیت رندر جدول ساده را ارائه داد که گام بسیار مهمی محسوب می شد و در نسخه 2 نیز شاهد اضافه شدن کوکی ها، SSL و قابلیت گروه های خبری اینترنت بودیم. جالب است بدانید که در سال های 1998 تا 2003 از اینترنت اکسپلورر به عنوان مرورگر پیش فرض مکینتاش استفاده می شد.

1. مرورگر اینترنت اکسپلورر با تیمی کوچک آغاز شد

تیم اولیه سازنده اینترنت اکسپلورر تنها شامل 5 یا 6 نفر می شد. توماس ریِردِن این پروژه را در تابستان 1994 آغاز کرد و تا سال 1996، 100 نفر روی آن کار می کردند. سپس در سال های بعد شاهد توسعه این تیم بودیم و تا سال 1999، 1000 نفر در تیم توسعه دهنده اینترنت اکسپلورر بودند.

2. نام رمزی نسخه اول مرورگر اینترنت اکسپلورر راز جالبی را در بر داشت

شرکت های معروف سازنده محصولات مختلف، قبل از معرفی رسمی، برای هر محصول خود نامی رمزی را انتخاب می نمایند که دارای مفاهیم خاصی است. نام رمزی ویندوز 95 شیکاگو و نام رمزی نسخه اول اینترنت اکسپلورر هم OHare بود. اوهِیر نام بزرگترین فرودگاه شیکاگو است و به گفته مایکروسافت، این پروژه در اصل محلی برای رفتن به مکان های بسیار دورتر از شیکاگو است.

3. نسخه دوم اینترنت اکسپلورر قابلیت های زیادی را از مرورگر Netscape Navigator کپی کرد

در میانه دهه 90 میلادی، Netscape Navigator پرطرفدارترین مرورگر دنیا بود و مایکروسافت قصد داشت از آن پیشی بگیرد. در نتیجه، مایکروسافت بسیاری از قابلیت ها و ویژگی های مرورگر نت اسکیپ را مورد استفاده قرار داد تا تجربه کاربری بهتری را به ارمغان بیاورد. بسیاری از وبسایت های آن موقع، تنها برای Netscape Navigator در دسترس بودند و به همین خاطر، تغییراتی در اکسپلور اعمال شد تا از ظاهر و قابلیت های HTML موجود در نت اسکیپ بهره ببرد. بعلاوه نسخه ی دوم مرورگر Internet Explorer اولین ورژنی بود که برای MacOS عرضه شد.

4. نسخه سوم اینترنت اکسپلورر پیروزیت بزرگ مایکروسافت بود

سومین نسخه مرورگر Internet Explorer بیش ترین توجه را به خود جلب کرد؛ چرا که به طور رایگان در ویندوز به کاربران ارائه می شد و در نتیجه، توانایی رقابت با Netscape Navigator را پیدا کرد. این ورژن دارای نسخه ای مهندی معکوس شده از جاوا اسکریپت بود که آن را جاوا اسکریپت برای اینترنت اکسپلورر می نامیدند و تغییرات زیادی را نسبت به نسخه اولیه در خود جا داده بود.

5. مرورگر Internet Explorer نقش مهمی در رقابت بین مرورگرها داشت

چندین دوره جنگ بین مرورگری در تاریخ اینترنت تجربه شده. اولین جنگ بین مرورگری مربوط به رقابت اینترنت اکسپلورر و Netscape Navigator بود و تا اواخر دهه 90 میلادی ادامه داشت. انتشار نسخه 4 اینترنت اکسپلورر را آغاز اولین جنگ بین مرورگری می دانند که موجب پیشرفت های زیادی در زمینه طراحی و برنامه نویسی وب شد.

اولین رقابت بر سر درصد استفاده کاربران بود و به این دلیل که هر کامپیوتر ویندوزی دارای مرورگر Internet Explorer بود، برنده این رقابت از پیش تعیین شده بود. تا زمان آغاز دومین چنگ بین مرورگری، درصد زیادی از کاربران، اینترنت اکسپلورر را به دیگر گزینه ها ترجیح می دادند.

6. اینترنت اکسپلورر پرطرفدارترین مرورگر بازار بود

بعد از شکست دادن نت اسکیپ، اینترنت اکسپلورر در سال های 2002 و 2003 پرطرفدارترین مرورگر کامپیوترهای شخصی شد و درصد استفاده کاربران از آن به 95 درصد رسید.

7. مایکروسافت حذف Internet Explorer را بسیار سخت کرد

همه ویندوزها به صورت پیش فرض دارای اینترنت اکسپلور بودند و برنامه نویسی آن دو به قدری با یکدیگر هماهنگی داشت که حذف این مرورگر موجب آهسته شدن کامپیوتر کاربر می شد. دیگر برنامه هایی که از اکسپلورر استفاده می کردند نیز دچار مسائل عمده ای می شدند.

8. بعضی وبسایت ها فقط در اینترنت اکسپلورر باز می شوند

اینترنت اکسپلورر از فریم ورک نرم افزاری ActiveX پشتیبانی می نماید که بسیاری از وبسایت های قدیمی وابسته به آن هستند و در نتیجه فقط در این مرورگر باز می شوند.

9. از مایکروسافت به دلیل گذاشتن اینترنت اکسپلورر در ویندوز 95 شکایت شد

مایکروسافت برای توسعه مرورگر Internet Explorer با شرکتی به نام Spyglass قرارداد بست و از آن ها یاری گرفت. این قرارداد شامل دو شیوه پرداختی بود: بخشی از فروش اینترنت اکسپلورر و پرداخت های سه ماهه. هنگامی که اینترنت اکسپلورر به ویندوز 95 به صورت رایگان اضافه شد، دیگر خبری از عایدی خاص نبود و به همین خاطر شرکت اسپای گلس هیچ مبلغی بابت فروش آن دریافت نمی کرد. به همین خاطر، اسپای گلس پس از اینکه یک مدت تنها مبلغ سه ماهه را می گرفت، مایکروسافت را در سال 1997 تهدید به شکایت کرد. در نهایت در سال 1998 این دو شرکت با هم به نتیجه رسیدند و مایکروسافت با پرداخت مبلغ 8 میلیون دلار صاحب آن سرویس ها شد.

10. اینترنت اکسپلورر دلیل رایگان بودن مرورگرهاست

در گذشته باید مرورگرها را یا در پکیج های نرم افزاری یا به صورت جدا می خریدید. این موضوع در رابطه با Netscape و نسخه های اولیه اکسپلورر صدق می کرد. با اضافه شدن مرورگر Internet Explorer به ویندوز به صورت رایگان، دیگر شرکت ها نیز مجبور به رایگان کردن مرورگرهای خود شدند و این موضوع تا کنون رعایت شده.

11. ایالات متحده از مایکروسافت به دلیل اینترنت اکسپلورر شکایت کرد

در سال 1998 دولت ایالات متحده از مایکروسافت به دلیل انحصار غیرقانونی شکایت کرد که مربوط به مرورگر اینترنت اکسپلورر بود. در نهایت قاضی رأی را به ضرر مایکروسافت بیان کرد و طبق این نتیجه، شرکت باید به دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری تقسیم می شد. در نهایت با اینکه نتیجه تغییری نکرد و مایکروسافت گناهکار شناخته شده بود، تقسیم این شرکت لغو شد.

12. این مرورگر دارای ایستر اگی مخفی بود

در نسخه چهارم مرورگر Internet Explorer ایستر اگی مخفی وجود داشت. اگر در قسمت سرچ می نوشتید about:mozilla، صفحه ارور آبی معروف ویندوز باز می شد. در آن موقع، محصولات مایکروسافت ایستر اگ های مختلفی داشتند. البته مایکروسافت به دلیل تغییرات سیاستی که در سال 2002 رخ داد، از گذاشتن ایستر اگ در محصولات خود خودداری کرد.

13. کارمندان مایکروسافت لوگوی بزرگ اینترنت اکسپلورر را روی ساختمان Netscape گذاشتند

کارمندان مایکروسافت برای پیروزیت مرورگر خود جشن گرفتند و یک شب، لوگوی بزرگ و معروف اینترنت اکسپلورر را روی ساختمان رقیب خود، یعنی Netscape قرار دادند.

14. هزینه توسعه اکسپلورر به شدت بالا بود

مایکروسافت برای اینکه برنده جنگ بین مرورگری گردد، در اواخر دهه 90 میلادی سالانه بیش از 100 میلیون دلار برای توسعه اینترنت اکسپلورر هزینه می کرد.

15. بوکمارک ها در اینترنت اکسپلورر معرفی گردیدند

بوکمارک ها یا Favicons در نسخه پنجم اینترنت اکسپلورر معرفی گردیدند و به دیگر مرورگرها راه یافتند. این نسخه در سال 1995 معرفی گردید و در ویندوز 98 SE و پکیج سال 2000 آفیس حضور داشت.

16. مرورگر Internet Explorer در چندین پلتفرم مختلف در دسترس بود

این مرورگر به جز ویندوز برای مک، ایکس باکس، UNIX و ویندوز فون نیز عرضه شد.

17. سال 2004 بزرگ ترین رقیب اکسپلورر وارد میدان شد

بعد از پیروزیت اکسپلورر، کدهای Netscape Navigator در دسترس همه توسعه دهندگان قرار گرفتند و گروهی که خود را Mozilla می نامید، مرورگری را بر اساس آن ساخت. نام اولیه آن Phoenix بود به دلیل مسائل حق امتیاز به Firebird عوض شد و در نهایت با عنوان Firefox عرضه شد.

عرضه این مرورگر، آغاز نماینده دومین جنگ بین مرورگری بود. فایرفاکس در نه ماه اول عرضه خود طی سال 2004 توانست به عدد شگفت انگیز 60 میلیون دانلود برسد.

18. در کره جنوبی برای انجام تجارت الکترونیک باید از اکسپلورر بهره ببرید

با اینکه کره جنوبی در زمینه تکنولوژی به هیچ وجه عقب مانده نیست، برای انجام خرید آنلاین و انجام تجارت الکترونیک در این کشور باید از اینترنت اکسپلورر بهره ببرید. در این قانون ذکر شده که تجارت الکترونیک باید از ActiveX استفاده گردد و تنها اکسپلورر از آن پشتیبانی می نماید. این قانون از اواخر دهه 90 میلادی است که اجرا می گردد و هم اکنون باید مرورگر جایگزین معرفی گردد.

19. مرورگر Internet Explorer دارای مسائل امنیتی بزرگی بود

همزمان با ویندوز XP، نسخه ششم اینترنت اکسپلورر هم عرضه شد و بسیار پیروز عمل کرد؛ اما دارای مسائل امنیتی بزرگی بود. به دلیل اینکه مرورگر در کدهای ویندوز نفوذ بسیاری داشت، مشاهده سایت های ناامن موجب ویروسی شدن کامپیوتر کاربران می شد. این ویروس ها اطلاعات شخصی کاربران را می دزدیدند و شرایط به قدری بد بود که کارشناسان امنیت کامپیوتر آن را ناامن ترین نرم افزار کره زمین نامیدند.

20. اکسپلورر دارای یک نماد انیمه ای است

مایکروسافت سنگاپور در سال 2013 برای مرورگر Internet Explorer نمادی انیمه ای به نام Inori Aizawa طراحی کرد. در این زمان مرورگر اکسپلورر کاربران کم تری داشت و با این کار قصد داشت هواداران انیمه را به خود جذب کند. نماد طراحی شده به جز آسیا در هیچ قاره دیگری مورد استفاده قرار نگرفت، اما در آسیا به نسبت پیروز عمل کرد.

21. پنج سال تا عرضه نسخه هفتم اینترنت اکسپلورر طول کشید

به دلیل پیروزیت نسخه ششم، مایکروسافت برای عرضه ورژن بعدی عجله ای نداشت و نسخه هفتم در سال 2006 ارائه شد. اکسپلورر 7 دارای ویژگی های امنیتی مانند فیلتر فیشینگ، RSS و بهینه سازی برای ویندوز ویستا بود. این نسخه پیروز نشد پیروز تر از ورژن قبلی ظاهر گردد و کاربران از انجام این به روزرسانی خودداری کردند. در نتیجه، دیگر مرورگرها از این فرصت استفاده و بیش از پیش کاربر گرفتند.

22. نسخه هشتم مرورگر Internet Explorer از دیگر رقبا عقب ماند

در سال 2009 نسخه هشتم اینترنت اکسپلورر عرضه شد و در برابر رقبایی مانند موزیلا فایرفاکس، گوگل کروم و اپرا ضعیف عمل کرد. دلیل این عملکرد ضعیف، سرعت پایین آن بود.

23. فروشگاه آنلاینی در استرالیا از کاربران اینترنت اکسپلورر 7 مالیات می گرفت

طراحی وبسایت ها برای مرورگرهای قدیمی تر، دشوارتر است. فروشگاه آنلاینی در استرالیا به همین خاطر از کاربران اکسپلورر 7 مالیاتی 6.8 درصدی می گرفت.

24. مایکروسافت در ویدیویی اینترنت اکسپلورر را مسخره کرد

طی سال 2012 و در کمپینی تبلیغاتی برای نسخه نهم اینترنت اکسپلورر، مایکروسافت در ویدیویی نسخه های قدیمی تر را مسخره کرد و به این موضوع اشاره نمود که تنها برای نصب دیگر مرورگرها مناسب است.

25. نسخه نهم مرورگر Internet Explorer بسیار سریع بود

در سال 2011 و زمان معرفی نسخه نهم اینترنت اکسپلورر، بسیاری از افراد به خاطر سرعت پایین و مسائل امنیتی دیگر از آن استفاده نمی کردند. جالب است که بدانید این ورژن از نظر سرعت و امنیت هم رده دیگر مرورگرها بود، ولی نمی توانست از معروفیت بد پیشین خود فرار کند.

26. گوگل کروم در سال 2012 از اینترنت اکسپلورر پیشی گرفت

سال ها اکسپلورر پیروز ترین مرورگر دنیا بود و در نهایت، به وسیله گوگل کروم بازنده شد. کروم در سال 2008 عرضه شد و تا سال 2012 توانست 29.15 درصد بازار را صاحب گردد. این در حالی است که 28.87 درصد کاربران از اکسپلورر استفاده می کردند.

27. اینترنت اکسپلورر 11 از دیگر مرورگرها بهتر بود

با پیشرفت های مرورگر مایکروسافت، نسخه یازدهم اکسپلورر در تست های SunSpider و WebGL بهتر و سریع تر از کروم و فایرفاکس ظاهر شد و حتی با چندین تب باز، رم کمتری را نسبت به آن ها اشغال می کرد.

درست است که مایکروسافت مرورگر Internet Explorer را از رده خارج نموده؛ اما این مرورگر به طور کلی از صفحه تاریخ محو نخواهد شد و کاربران همچنان به وسیله حالت اینترنت اکسپلورر یا Internet Explorer Mode در مرورگر اج می توانند به آن دسترسی داشته باشد. این حالت تا سال 2029 پشتیبانی می گردد اما ویندوز 8.1 و 7 تا ژانویه 2023 می توانند از آن بهره ببرند.

منبع: Facts.net

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 28 تیر 1401 بروزرسانی: 28 تیر 1401 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 2226

به "بدرود اینترنت اکسپلورر؛ 27 نکته جالب در خصوص این مرورگر که باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بدرود اینترنت اکسپلورر؛ 27 نکته جالب در خصوص این مرورگر که باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید