بلیت بخت آزمایی در ثبت نام خودرو ، حاشیه بازار 50 میلیونی و فساد

به گزارش مجله سلنا، این روز ها خرید خودرو در برنامه فروش خودروسازان به خرید بلیت بخت آزمایی شباهت زیادی پیدا نموده و شاهد حاشیه بازار50 میلیون تومانی در بعضی مدل ها هستیم.

بلیت بخت آزمایی در ثبت نام خودرو ، حاشیه بازار 50 میلیونی و فساد

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی کاتالوگ آنلاین از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، آنالیز بازار خودروهای داخلی نشان دهنده افزایش چشمگیر اختلاف قیمت کارخانه و بازار است به طوری که در خودروهای با قیمت کمتر از 100 میلیون تومان شاهد اختلاف قیمت تا 46 میلیون تومان هستیم. فعالان بازار دلیل اصلی این مسئله را محدودیت عرضه خودرو از سوی شرکت های خودروساز می دانند که باعث تقویت حاشیه قیمتی بازار و تقاضای کاذب برای خرید خودرو با نرخ کارخانه می گردد.

* حاشیه بازار 46 میلیونی پژو 207

در حال حاضر هر دستگاه پژو 405 در بازار با قیمت 82 میلیون تومان عرضه می گردد که با توجه به قیمت 65 میلیون تومانی کارخانه، شاهد اختلاف قیمت 17 میلیون تومانی بین کارخانه و بازار برای این خودرو هستیم. در خصوص پژو 207 دنده ای نیز باید به حاشیه بازار 46 میلیون تومانی این خودرو اشاره کنیم به طوری که قیمت کارخانه ای آن 96 میلیون تومان مشخص شده اما با قیمت 142 میلیون تومان در بازار عرضه می گردد.

این روزها هر دستگاه پژو 206 تیپ 2 نیز با قیمت 94 میلیون تومان در بازار عرضه می گردد که در مقایسه با قیمت کارخانه، 27 میلیون تومان گران تر است. قیمت رانا هم در بازار با اختلاف 27 میلیون تومانی نسبت به کارخانه، به 94 میلیون تومان رسیده است.

در خصوص سمند ال ایکس نیز می توان به حاشیه بازار 20 میلیون و 500 هزار تومانی این خودرو اشاره نمود به طوری که در حال حاضر این خودرو در بازار با قیمت 86.5 میلیون تومان عرضه می گردد. قیمت سمند با موتور EF7 نیز در بازار به 101 میلیون تومان رسیده که 32 میلیون تومان گران تر از قیمت کارخانه است.

در خصوص دنا هم باید به قیمت 128 میلیون تومانی این خودرو در بازار اشاره کنیم که نسبت به قیمت کارخانه 45 میلیون تومان گران تر عرضه می گردد. قیمت پژو پارس نیز در بازار به 105.5 میلیون تومان رسیده که 27.5 میلیون تومان بالاتر از قیمت کارخانه است.

* لایی کشی پراید 53 میلیون تومانی در بازار

در آنالیز بازار محصولات سایپا نیز باید به اختلاف قیمت 15 میلیون تومانی سایپا 131 در کارخانه و بازار اشاره کنیم به طوری که قیمت این خودرو در بازار به 53 میلیون تومان رسیده است. قیمت سایپا 111 نیز در بازار 56 میلیون تومان است که بیش از 16 میلیون تومان بالاتر از قیمت کارخانه است.

در خصوص تیبا نیز باید به اختلاف 22.5 میلیون تومانی قیمت این خودرو در بازار و کارخانه اشاره نمود به طوری که در حال حاضر قیمت آن در بازار 65 میلیون تومان مشخص شده است. قیمت کوئیک دنده ای نیز در بازار به 78.5 میلیون تومان رسیده که نسبت به قیمت کارخانه اختلاف 17.5 میلیون تومانی را نشان می دهد.

* خرید خودرو از کارخانه؛ هم تراز بلیت بخت آزمایی

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در خصوص دلیل بالا بودن اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروهای داخلی به خبرنگار فارس می گوید: عرضه کم خودرو از سوی شرکت های خودروساز دلیل اصلی این مسئله است. در حال حاضر قیمت ها در بازار به قدری با قیمت کارخانه اختلاف دارد که در فروش خودرو توسط کارخانه و نحوه ثبت نام آن فساد ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر خودروهای کمی برای فروش در بازار موجود است، معتقد است: قیمت ها آنقدر بالاست که بسیاری افراد برای خرید دست نگه داشته اند و مشتری، کم است. در عین حال افرادی هم که به دنبال فروش خودرو بوده اند، قیمت های بسیار بالایی ارائه می نمایند و همین مسئله باعث رکود در بازار شده است.

مؤتمنی می گوید: افرادی که قصد تعویض خودروی خود را دارند به دلیل قیمت های غیرمنطقی در بازار دست نگه داشته و اقدامی نمی نمایند. در عین حال بعضی افراد نیز که قصد فروش خودرو ندارند نسبت به آگهی خودرو در سایت ها اقدام می نمایند تا ببینند خودروی خود را با چه قیمتی می توانند بفروشند اما حتی وقتی قیمت بالاتر از نرخ درج شده هم به آنها پیشنهاد گردد، حاضر به فروش نیستند.

وی با اشاره به صحبت های مدیران خودروساز مبنی بر افزایش فراوری خودرو طی ماه های اخیر، می گوید: با وجود این بحث ها، عرضه خودرو از سوی خودروسازان در حد پایینی است و اگر همین روال ادامه داشته باشد همچنان خودروسازان به مدیریت بازار ادامه خواهند داد.

به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو، ثبت نام برای خرید خودرو در فروش های اینترنتی مانند بلیت بخت آزمایی شده و افرادی که پیروز به ثبت نام می شوند، خودروی خریداری شده را با قیمت دلخواه در بازار عرضه می نمایند.

* فساد در بازار دونرخی خودرو

مؤتمنی با بیان اینکه ثبت نام ها برای خرید خودرو از کارخانه با هدف سرمایه گذاری و کسب سود انجام می گردد، می گوید: بعضی افراد سودجو با استفاده از مدارک مردم نسبت به ثبت نام خودرو اقدام می نمایند تا از این محل سود کسب نمایند، اما افرادی که مدارکشان را در اختیار این سودجویان قرار می دهند با مشکلاتی روبرو خواهند شد.

وی معتقد است هر جا و در خصوص هر محصولی که بازار دو نرخی وجود داشته باشد، حتما در آنجا فساد نیز وجود دارد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با اشاره به وجود بعضی محدودیت ها از سوی خودروسازان برای امکان صلح و به نام زدن خودرو به نام شخص ثالث، می گوید: در حال حاضر بعضی افراد سودجو، خودروهای ثبت نامی از کارخانه را در قبال دریافت مبلغی، بدون سند به بعضی خریداران ارائه می نمایند و بخشی از مبلغ خودرو را بابت سند زدن نگه می دارند که این مسئله می تواند مشکلاتی را برای خریداران به وجود آورد.

به گفته وی، این افراد سودجو مجوزی از بانک مرکزی ندارند و نمی توانند فعالیت لیزینگی انجام دهند.

وی با اشاره به بعضی زمزمه ها برای افزایش قیمت خودرو و نقدها مطرح مبنی بر سرکوب شدن قیمت خودروها می گوید: زمانی قیمت حاشیه بازار از بین خواهد رفت که به اندازه تقاضا، خودرو عرضه گردد و در عین حال، امکان رقابت در بازار وجود داشته باشد؛ نه اینکه خودروسازان داخلی از بازار انحصاری برخوردار باشند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو معتقد است: ممکن است دولت برای واردات خودرو با محدودیت ارزی روبرو باشد ولی در این شرایط، قیمت خودروهای داخلی نیز نباید افزایش یابد بلکه باید کاهش هم داشته باشد، حتی اگر کارخانه خودروساز در بعضی اوقات سود نبرد.

* اختلاف قیمت 20 میلیونی خودروهای دوگانه سوز و معمولی

امیر موسوی یک فعال بازار خودرو نیز در این مورد به خبرنگار فارس می گوید: قیمت خودرو در بازار با شیبی کُند در حال افزایش است و کاهش قیمت در بازار خودروهای داخلی مشاهده نمی گردد.

وی ادامه می دهد: وقتی فاصله قیمت کارخانه و بازار زیاد باشد به معنی این است که خودرو به اندازه کافی به بازار تزریق نمی گردد.

این فعال بازار، سهمیه بندی سوخت را یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت بعضی خودروها به ویژه خودروهای دوگانه سوز عنوان نموده و می گوید: وانت سایپا 151 در حال حاضر با قیمت 40 میلیون تومان از طرف کارخانه عرضه می گردد در حالی که قیمت این خودرو در بازار به 61 میلیون تومان رسیده است و اختلاف 21 میلیونی را بین نرخ کارخانه و بازار شاهد هستیم.

موسوی می گوید: این در حالی است که قبل از سهمیه بندی قیمت سایپا 151 اختلاف 2 تا 3 میلیونی را با سایپا 131 داشت.

وی می گوید: قیمت پژو 405 جی ال ایکس دوگانه سوز نیز قبلاً با نوع معمولی این خودرو اختلاف یک تا دو میلیون تومانی داشت اما پس از سهمیه بندی بنزین شاهد اختلاف قیمت 20 میلیون تومانی در این بخش هستیم، به طوری که در حال حاضر پژو 405 دوگانه سوز با قیمت 103 میلیون تومان در بازار عرضه می گردد.

* مشتریان انگیزه ای برای تعویض خودرو ندارند

محمد علیمرادی، یکی دیگر از فعالان بازار خودرو در این مورد به خبرنگار فارس می گوید: در حال حاضر معاملات بازار خودرو به کمترین حد خود رسیده و بازار راکد است. در این شرایط نمایشگاه داران خودرو با کمبود خودرو در بازار و سردی معاملات روبرو هستند و هیچ کس برای تبدیل خودروی خود به خودرویی بهتر اقدام نمی کند.

به گفته وی، بعضی مشتریان به دنبال خرید خودروی به روزتر هستند اما وقتی می بینند خودروی جدیدی عرضه نمی گردد، برای تعویض دست نگه می دارند.

علیمردانی با بیان اینکه ممنوعیت واردات خودرو نیز کسب و کار نمایشگاه داران را ضعیف نموده است، می گوید: افرادی که قصد خرید خودرو دارند اگر بتوانند از شرکت خریداری می نمایند، البته آنها نیز اکثراً برای سرمایه گذاری نسبت به این کار اقدام می نمایند که معمولا پیروز به خرید هم نمی شوند.

* خودروسازان محصولاتشان را با کیفیت پایین و به قیمت دلخواه می فروشند

در خصوص شرایط بازار خودرو، عصمت اعتصام که به دنبال خرید خودرو است، به خبرنگار فارس می گوید: در شرایطی که رقابتی در بازار خودرو وجود ندارد و واردات ممنوع است، خودروسازان محصولاتشان را با قیمت دلخواه و کیفیت پایین عرضه می نمایند و به اصطلاح کسی به فکر کیفیت و توسعه محصولش نیست.

وی ادامه می دهد: خودروسازان مطمئن هستند هر محصولی فراوری نمایند، فروش می رود. به همین دلیل طی 30 سال گذشته شاهد رشد قابل توجهی در صنعت خودروسازی و فراوریات نبوده ایم.

این مشتری بازار خودرو با بیان اینکه کارخانه های خودروساز به دنبال کسب سود هستند و اهمیت زیادی برای مشتریان قائل نیستند، معتقد است: طی سال های گذشته نه تنها تغییرات زیادی در خودروهای داخلی صورت نگرفته است، بلکه بعضی آپشن ها نیز از روی خودروها حذف شده اند.

اعتصام می گوید: به قصد خرید خودرو به بازار آمده ام ولی خودروی زیادی برای فروش وجود ندارد و بازار راکد است.

* خودروی خوب پیدا نمی گردد

علی رحمانی، یکی دیگر از مشتریان بازار خودرو نیز به خبرنگار فارس می گوید: چند سال است که از یک خودروی داخلی استفاده نموده ام و حالا قصد عوض کردن آن را دارم ولی برای خرید یک خودروی پایین تر از ماشین خودم باید پول زیادی را پرداخت کنم.

وی می گوید: با توجه به کیفیت پایین خودروها، تعویض خودرویم را به صلاح نمی دانم و ترجیح می دهم همین ماشین فعلی را نگه دارم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 11 اسفند 1398 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1400 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 678

به "بلیت بخت آزمایی در ثبت نام خودرو ، حاشیه بازار 50 میلیونی و فساد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلیت بخت آزمایی در ثبت نام خودرو ، حاشیه بازار 50 میلیونی و فساد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید