تاثیر شیوع کرونا بر جذب دانشجویان بین المللی چه بود؟

به گزارش مجله سلنا، ایران با توسعه اکوسیستم نوآوری جذب دانشجویان را توسعه می دهد.

تاثیر شیوع کرونا بر جذب دانشجویان بین المللی چه بود؟

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، از دو سال قبل به این سو، تمامی فرایند ها و کلان فرایند های ملی و بین المللی کشور ها داشت و یکی از این حوزه ها، مهاجرت های علمی، فناورانه و دانشجویی بود که تحت تاثیر نهاده شد.

آن طور که محمد هوشی پژوهشگر حوزه مهاجرت عنوان می نماید، در پی شیوع کرونا، بسیاری از کشور هایی که به عنوان مقصد نخست مهاجرتی مطرح بودند، صندلی خود را از دست دادند.

کوشش ها برای مقابله با کاهش فرایند مهاجرت های دانشجویی

بر اساس آمار های رصدخانه مهاجرت ایران، بیش از 75 درصد از بازار مهاجرت اروپا در شرایط کرونا دست خوش نوساناتی شد و کشور هایی مانند آلمان، اسپانیا، فرانسه و سایر کشور های اروپایی که مجذوب کننده ترین مقاصد مهاجرتی محسوب می شدند، صندلی خود را از دست دادند.

وی با اشاره به اتخاذ رویکرد های مختلف کشور ها در برابر شیوع ویروس کرونا و کوشش برای جلوگیری از کاهش فرایند مهاجرت های بین المللی ادامه می دهد: این کشور ها و مراکز اموزش عالی شان کوشش کردند تا در برابر این بحران رویکرد هایی را به کار ببندند که در راستای دفع چالش ها، پیشی گرفتن در رقابت با سایر کشور ها و بعلاوه ایجاد تعادل میان بخش عرضه کننده خدمات با هزینه ها باشد.

هوشی، با اشاره به استفاده از رویکرد های نوآورانه متناسب با شرایط بازار مهاجرت های دانشجویی بین المللی گفت: این روینمودها، متناسب با سیاست های دولت و به وسیله موسسات آموزش عالی پیاده سازی شده، اما همچنان در آسیب های ایجادشده به وسیله شیوع کرونا بر برنامه ها و راهبرد ها نوین جذب دانشجویان بین­ المللی در بازار های اصلی و بازار های نوظهور در فصل دوم نشان داده می گردد.

کرونا و مهاجرت های دانشجویی در ایران

هوشی با بیان این که ایران در سال های اخیر به واسطه طراحی و اجرای سیاست های جذب دانشجویان و استعدادها، توانسته فرایندی با ثبات و نسبتاً رو به جلو داشته باشد، ادامه داد: در سال های اخیر جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه های ایران رشد نموده است، ولی هنوز سرعت وگستردگی کافی ندارد. سه مبدا اول دانشجویان خارجی در ایران بخش قابل توجهی از دانشجویان غیر ایرانی، از کشور های همسایه هستند و ایران را به عنوان مقصدی مناسب برای ادامه تحصیل خود انتخاب نموده اند.

به گفته این پزوهشگر حوزه مهاجرت، فرایند های جذب در حوزه دانشجویی و میزبانی دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی، زمینه ساز انتقال و هم افزایی تجربه ها بین بخش های علمی و دانشگاهی دو کشور بوده و اجرای برنامه های همکاری و تعامل می تواند این فرایند را رونق بیش تری ببخشد.

هوشی از نقش همکاری های دانشگاهی و فناورانه برای عبور از بحران کرونا و یاری به افزایش تعاملات در سطوح علمی و فناورانه گفت و ادامه داد: حمایت از تعامل بین دانشگاه ها و حمایت از دانشجویان، یکی از محور های دارای ظرفیت برای توسعه همکاری های دانشی و فناورانه است که در یکی دو سال اخیر و در پی اعمال محدودیت های سفر، با کاهش چشمگیری روبرو شد، اما با همکاری و هم افزایی کشور های منطقه در سیاست های مهار کرونا، تعریف فرایند های تعامل ها و جابه جایی های دانشجویی توسعه ظرفیت این حوزه می تواند در آینده ای نزدیک اتفاق بیفتد.

به گفته وی، برنامه های مختلفی همانند برنامه توسعه اکوسیستم نوآوری و برنامه همکاری با متخصصان ایرانی خارج از کشور به وسیله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری سایر نهاد ها می تواند نقشی معین کننده در تغییر سوگیری های مهاجران دانشجو به سوی کشورمان باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 آذر 1400 بروزرسانی: 13 آذر 1400 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 2009

به "تاثیر شیوع کرونا بر جذب دانشجویان بین المللی چه بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر شیوع کرونا بر جذب دانشجویان بین المللی چه بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید