تحریم آمریکا باعث افت 81 درصدی فروش گوشی های هواوی در سال 2021 شد

به گزارش مجله سلنا، هواوی به خاطر تحریم دولت آمریکا شرایط بسیار سختی را پشت سر می گذارد. در حال حاضر آمار فروش گوشی های هواوی به خاطر شرایط پیش آمده در سال 2021 حدود 81٪ افت داشت و این اصلا خبر خوبی برای شرکت چینی نیست.

تحریم آمریکا باعث افت 81 درصدی فروش گوشی های هواوی در سال 2021 شد

هواوی یکی از نام آشناترین شرکت های فعال در زمینه فراوری گوشی و به طور کلی لوازم الکترونیکی هوشمند است که عملکرد فوق العاده ای هم در این زمینه داشته و دارد. اگر به خاطر داشته باشید، در سال 2020 بود که این شرکت پیروز شد خود را به عنوان سومین شرکت برتر در زمینه فراوری گوشی های هوشمند در دنیا مطرح کند در حالی که حدودا یک سال از تحریم نرم افزاری شرکت هم می گذشت.

هواوی در سال 2020 پیروز شد 188.5 میلیون گوشی هوشمند (با در نظر گرفتن مقدار فروش گوشی های آنر) در سراسر دنیا به فروش برساند و با این آمار پشت سر اپل (207.1) و سامسونگ (255.6 میلیون) نهاده شد. در سال 2019 اما هواوی توانسته بود 240.6 میلیون گوشی هوشمند به فروش برساند و بالاتر از اپل (198.1 میلیون) و پایین تر از سامسونگ (298 میلیون)، دومین شرکت برتر از این لحاظ لقب بگیرد.

همه چیز برای شرکت چینی خوب پیش می رفت تا اینکه اواسط سال 2019 دولت ترامپ تصمیم گرفت هواوی یک تهدید امنیتی برای این کشور به شمار میرود و بنابراین شرکت های آمریکایی باید روابط خود را با این شرکت قطع و از ارائه خدمات به آن خودداری کند. در نتیجه این تصمیم بود که دسترسی هواوی به سیستم عامل گوگل و بعدها زنجیره تامین آمریکایی نظیر کوالکام و… قطع شد.

هواوی نمی تواند از نسخه رسمی اندروید و نرم افزارهای گوگل استفاده کند

هواوی در حال حاضر گوشی های بسیار خوبی در بازار دارد اما تحریم ها باعث شد شرکت چینی نتواند از خدمات و اپلیکیشن های گوگل نظیر جیمیل، مپ، گوگل پلی استور و… در گوشی های خود استفاده کند. این موضوع در کشور چین خیلی اهمیت ندارد چرا که بسیاری از اپلیکیشن های گوگل تحریم هستند اما در بازارهای خارج از چین، گوگل و خدمات آن کاملا ضروری هستند و طبیعی هم بود نماینده های هواوی بدون آن ها پیروز نباشند.

یک سال بعد از این اتفاق یعنی در سال 2020 و درست در زمانی که هواوی پیروز شد در یک سه ماه، رده نخست از لحاظ فروش گوشی های هوشمند را از آن خود کند، دولت ترامپ تصمیم گرفت تحریم شدیدتری را روی آن اعمال کند. در نتیجه هواوی دیگر قادر نبود از تراشه های قدرتمند و جدیدی که از فناوری های آمریکا در ساخت آن ها استفاده می شد استفاده کند تا هواوی به صورت کامل از دور خارج گردد. البته این شرکت به مدل 4G پردازنده های قدرتمند کنونی دسترسی دارد اما این روزها کمتر کسی به این فناوری اهمیت می دهد.

شرایط زمانی بدتر شد که هواوی مجبور شد آنر را بفروشد. آنر به خاطر اینکه تحت تأثیر هواوی، مشمول تحریم نرم افزاری و سخت افزاری شده بود تصمیم گرفت از این شرکت بعد از سال ها جدا گردد و به صورت مستقل به کار خود ادامه دهد. اکنون آنر بدون مشکل از فناوری های شرکت های آمریکایی از جمله تراشه های 5G و اندروید و خدمات گوگل استفاده می نماید.

در نتیجه طبق آمار منتشر شده از سوی مؤسسه Omedia، دریافتیم که در سال 2021 مقدار فروش گوشی های هواوی 81.6 درصد افت داشت و به 35 میلیون رسید. سهم این شرکت از بازار هم از 15 درصد در سال 2020 به فقط 3 درصد در سال 2021 رسید که نشان می دهد اصلا شرایط شرکت چینی خوب نیست. این در حالی است که آنر که به عنوان شرکت مستقل مشغول فعالیت است توانست 39.8 میلیون گوشی هوشمند به فروش برساند و یک پله بالاتر از هواوی، در رده هشتم قرار بگیرد.

شرکت هایی مثل موتورولا، ریلمی، تکنو اوپو (شامل وان پلاس هم می گردد)، ویوو و شیائومی از جمله شرکت هایی هستند که توانستند در سال 2021، بیشتر از 20 درصد پیشرفت داشته باشند. بعضی از این شرکت ها بازار عرضه محدودی هم دارند و به نظر می رسد اگر آن را توسعه دهند، می توانند هنوز سهم خود را از بازار بیشتر نمایند.

اگرچه سامسونگ و اپل در مقدار فروش گوشی های هوشمند پیشرفت داشتند اما مقدار این پیشرفت خیلی بالا نیست. شرکت های کره ای و آمریکایی اگر می خواهند به این رجحان به نسبت سایر رقبا ادامه دهند باید کوشش خود را در این زمینه بیشتر نمایند در غیر این صورت به نظر می رسد شرکت های چینی روز به روز در حال پیشرفت هستند و سرعت طی شدن این فرایند هم بسیار بیشتر از سرعت رشد اپل و سامسونگ است.

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 فروردین 1401 بروزرسانی: 29 فروردین 1401 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 2146

به "تحریم آمریکا باعث افت 81 درصدی فروش گوشی های هواوی در سال 2021 شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحریم آمریکا باعث افت 81 درصدی فروش گوشی های هواوی در سال 2021 شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید