خبرنگاران سیب زمینی کاران اردبیل در برداشت محصول عجله نکنند

به گزارش مجله سلنا، اردبیل - خبرنگاران- معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به کشاورزان سیب زمینی کار توصیه کرد که در برداشت محصول خود عجله نکنند.

خبرنگاران سیب زمینی کاران اردبیل در برداشت محصول عجله نکنند

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، احمد شهریار روز دوشنبه گفت: بهترین زمان برداشت محصول سیب زمینی جهت نگهداری در انبار بعد از خشکیدگی کامل شاخ و برگ آن و در حالتی است که پوست­ بندی آن کامل شده و به­ راحتی پوست آن با فشار دست کنده نشود.

وی اعلام کرد: کشاورزان در هنگام جمع آوری و انتقال محصول مراقب زخمی کردن غده ها بوده و غده های بیمار و آفت زده همراه محصول کیسه گیری نشوند و تنها محصول سالم به انبار منتقل شود.

او با بیان اینکه نفوذ آب و سرما موجب خرابی غده های انبار شده خواهد گشت، اظهار کرد: قبل از انتقال محصول سیب زمینی به انبار نسبت به تعمیر سقف، دیوارها و پنجره ها و ضد عفونی کردن انبار با سموم توصیه شده اقدام لازم صورت گیرد.

به گفته شهریار، پنجره های انبارها می بایست مجهز به توری مناسب و سیستم تهویه هوا باشند و از انبار کردن غده های آلوده به انواع بیماریها و آفات در کنار غده های سالم خودداری شود.

وی همچنین به کشاورزان توصیه کرد که غده های انبار شده را طوری بچینید که تهویه کافی داشته باشند و از چیدن کیسه ها به صورت متراکم و فشرده خودداری نمائید، همچنین جهت جلوگیری از نفوذ پروانه­ های بید سیب زمینی به داخل کیسه­ ها حتما، روی آنها را با موادی نظیر کاه و کلش و غیره بپوشانیدو جهت جلوگیری از گرم شدن توده انبار شده در اثر تنفس غده ها تهویه مناسب انبار به وسیله نصب سیستم هواکش در پنجره ها انجام گیرد.

منبع: ایرنا
انتشار: 1 آبان 1399 بروزرسانی: 1 آبان 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 1150

به "خبرنگاران سیب زمینی کاران اردبیل در برداشت محصول عجله نکنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سیب زمینی کاران اردبیل در برداشت محصول عجله نکنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید