خبرنگاران پناهجویان بی پناه در پشت دیوار بلاتکلیفی اتحادیه اروپا

به گزارش مجله سلنا، تهران- خبرنگاران- هزاران پناهجوی بی سرپناه در حالی در سرمای کشنده زمستان در مرزهای اتحادیه اروپا سرگردان هستند که اختلاف نظر مقامات اروپایی در خصوص پذیرش این افراد همچنان ادامه دارد.

خبرنگاران پناهجویان بی پناه در پشت دیوار بلاتکلیفی اتحادیه اروپا

با ما سفر کنید و با تور زمستانی اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگاران، پناهجویانی که به ویژه پس از آتش سوزی در اردوگاه آوارگان لیپا در بوسنی بی سرپناه شده اند، در میانه اختلافات مقامات اروپایی برای معین کردن نحوه و میزان پذیرش پناهجویان سرگردان مانده اند.

خبرگزاری د.پ.آ. آلمان در این رابطه نوشت: در مرز خارجی اتحادیه اروپا هزاران نفر در هوای زمستان و تحت شرایط دشواری روزگار می گذرانند، در آلمان نمایندگان احزاب دولت ائتلافی در خصوص چگونگی یاری به آنها توافق ندارند اما یک چیز واضح است و آن اینکه باید برای این مشکل راه چارهی پیدا کرد.

بر این اساس نمایندگان احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات در خصوص پذیرش پناهندگان از اردوگاه های یونان یا بوسنی اختلاف نظر دارند. آخیم پست معاون گروه پارلمانی سوسیال دموکرات ها از موافقت حزبش با پیشنهاد پذیرش مهاجران خبر داده اما فردریش مرتس و تورستن فرای سیاستمداران دموکرات مسیحی درباره انگیزه مهاجرت این افراد به اروپا هشدار می دهند.

در همین حال سازمان حامی پناهجویان Pro Asyl ، اتحادیه اروپا را به شکست کامل به ویژه در خصوص اوضاع پناهجویان در بوسنی ، متهم کرد.

این در حالی است که مهاجران هم در جزیره لسبوس یونان و هم در منطقه مرزی بوسنی با کرواسی عضو اتحادیه اروپا ، در هوای زمستانی به طور نامناسبی اسکان داده می شوند. اوضاع در بوسنی و هرزگوین بسیار حاد است ، جایی که اردوگاه لیپا حدود یک هفته قبل در آتش سوخت و انتقال صدها نفر به سایر اماکن دیگر با شکست روبرو شد.

در این رابطه آخیم پست به آژانس مطبوعاتی آلمان گفت: آنچه در حال حاضر در برخی از نقاط جزایر یونان و بوسنی و هرزگوین تجربه می کنیم شرایطی اضطراری بوده و از این رو یاری و پذیرش پناهندگان یک ضرورت است.

با این حال فردریش مرتس با این اظهارات مخالفت کرد. نامزد ریاست حزب حاکم آلمان به روزنامه های گروه رسانه ای فونکه گفت: بیش از هر چیز، کل اتحادیه اروپا موظف است به پناهندگان در بالکان یا جزایر یونان یاری کند. این فاجعه انسانی را نمی توان با گفتن اینکه همه به آلمان بیایند حل کرد. این راستا دیگر باز نیست.

تورستن فرای معاون رئیس حزب دموکرات مسیحی نیز با پذیرش مهاجران از بوسنی مخالفت کرد. وی به د.پ.آ. گفت: این می تواند به سرعت سیگنال مهلکی را برای آزاد بودن راه ها به سوی آلمان مخابره کند. ما انگیزه بزرگی برای مهاجرت به اروپا ایجاد خواهیم کرد.

مسکن اتحادیه اروپا برای دردی مزمن

بحران مهاجران به ویژه پس از تحولات موسوم به بهار عربی در خاورمیانه و شمال آفریقا شدت گرفت و اتحادیه اروپا طی این سالها نتوانسته راه چاره قطعی برای آن بیابد. در حال حاضر هزاران پناهجو در پشت دیوارهای بلند این اتحادیه در شرایطی ناگوار و طاقت فرسا به سر می برند و به انتظار واهی تصمیم گیری مقامات اتحادیه نشسته اند.

در واکنش به شرایط بسیار حاد پناهجویان در بوسنی نیز اتحادیه اروپا به نسخه ای موقت روی آورده و برای اسکان بهتر آنها پرداخت 3.5 میلیون یورو دیگر به بوسنی و هرزگوین را متعهد شده است. جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به این یاری اقتصادی، شرایط را غیر قابل قبول خواند و از مقامات بوسنی خواست تا اجازه ندهند پناهجویان در سرما بمانند.

در همین حال یوهان ستلر نماینده اتحادیه اروپا به همراه مارگارت اوبر سفیر آلمان و دیگر دیپلمات های اروپایی با سلمو سیکوتیچ وزیر امنیت بوسنی ملاقات کرد و درباره شرایط کاملاً غیرقابل قبول پناهجویان مصاحبه کرد. ستلر گفت که زندگی و حقوق اساسی صدها نفر در خطر جدی است. این در حالی است که اقدامی عملی در این خصوص انجام نگرفته و اتحادیه اروپا همچنان در این مورد که باید برای این مشکل فورا راه چارهی یافت، لفاظی می نماید.

سازمان Pro Asyl با انتقاد از بی عملی اروپایی ها اعلام نمود که در دروازه های اتحادیه اروپا هیچ فرصتی برای حمایت و پناهندگی وجود ندارد. فعالان حقوق بشری خواستار باز شدن مرزها و راه دادن مردم یخ زده به اتحادیه اروپا شدند. آنها همچنین خواستار انتقال سریع پناهندگان به یک پناهگاه اضطراری در شهر مرزی بیهاچ شدند.

نبود امکانات و مخالفت های محلی با اسکان پناهجویان

در حالی که کمیسیون اتحادیه اروپا و سازمان بین المللی مهاجرت خواستار ایجاد اردوگاه پناهندگان در یک کارخانه متروکه در بیهاچ هستند، مقامات محلی با آن مخالفت می نمایند. هفته گذشته ، مقامات کوشش کردند تا پناهندگان را به یک پادگان سابق در جنوب کشور منتقل نمایند. با این حال، پناهندگان نتوانستند اتوبوس ها را در مقصد ترک نمایند ، زیرا ساکنان با تجمع در این محل، اعتراض خود را به ورود آنها اعلام نمودند.

به تازگی اردوگاه پناهندگان سابق در نزدیکی لیپا در آتش سوزی بزرگی سوخت و زیرساخت های آن در شعله های آتش کاملاً نابود شد. پلیس معتقد است که ساکنان سابق در اعتراض به تصمیم سازمان بین المللی مهاجرت (IOM) برای تخلیه اردوگاه، آن را آتش زده اند.

امدادگران سازمان بین المللی مهاجرت یک روز قبل از کریسمس از اردوگاه خارج شده بودند زیرا این مکان فاقد برق ، آب و گرمایش کافی بود. این اردوگاه در لیپا به عنوان محل اقامت موقت در ماه آوریل ایجاد شده بود و در حال حاضر به جز این مکان، امکان دیگری برای اقامت منظم پناهندگان در این منطقه وجود ندارد.

اردوگاه لیپا در منطقه ای غیر قابل مهمان در 25 کیلومتری جنوب شرقی بیهاچ واقع شده است. این اردوگاه در سپتامبر (شهریور) پس از بسته شدن اردوگاه بیرا در حومه همین شهر برپا شد. در نتیجه این اقدام ، پناهندگان و مهاجران باید از اماکن عمومی این شهر 60 هزار نفری در شمال غربی بوسنی ناپدید می شدند. با گذشت چند ماه مقامات هرگز به وعده خود در خصوص اتصال لیپا به برق و آب وفا نکردند. سازمان های حقوق بشری از شرایط غیرانسانی اردوگاه انتقاد کردند. سازمان اتریشی بالکان روت این اردوگاه را یک موریای دیگر توصیف کرد که از اردوگاه پناهندگان در جزیره لسبوس یونان جایی که در سپتامبر سوخت، کنایه داشت.

شهر مرزی بیهاچ واقع در استان اونا-سانا به دلیل نزدیکی به کشور عضو اتحادیه اروپا کرواسی برای پناهندگان و مهاجران بسیار جذاب است. در اینجا شاخه ای از راستا بالکان عبور می نماید که به وسیله آن پناهندگان و مهاجران سعی می نمایند از ترکیه به اروپای غربی بروند. این راستا از سال 2018 توسط دهها هزار پناهجو برای رسیدن به کشورهای اتحادیه اروپا استفاده می گردد. آنها در حال فرار از جنگ و فقر از خاورمیانه ، آسیا و آفریقا به اروپای غربی هستند. در حال حاضر حدود 8500 پناهنده در بوسنی زندگی می نمایند.

منبع: ایرنا
انتشار: 19 بهمن 1399 بروزرسانی: 19 بهمن 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 1425

به "خبرنگاران پناهجویان بی پناه در پشت دیوار بلاتکلیفی اتحادیه اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پناهجویان بی پناه در پشت دیوار بلاتکلیفی اتحادیه اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید