واگذاری بندر گوادر به چین و نگرانی غرب از بازی بزرگ اقتصادی-دفاعی پکن و اسلام آباد
به گزارش مجله سلنا، خبرنگاران: کارشناس پاکستانی با توجه به اهمیت جغرافیایی بندر گوادر گفت که پروژه بزرگ راهرو مالی پکن- اسلام آباد بازی بزرگ مالی و دفاعی در منطقه است که دریای عرب و نفوذ هند را زیر تاثیر قرار خواهد داد.
با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.
به گزارش دفتر مطنقه ای خبرنگاران، انوارالحق از کارشناسان برجسته پاکستانی در یادداشتی در رسانه ضرب مومن روابط اقتصادی چین و پاکستان و تأثیر آن در معادلات منطقه ای را آنالیز کرد.
کارشناس پاکستانی راهرو اقتصادی پکن- اسلام آباد را به پروژه ناکام راه آهن آلمان قبل از سال 1900 میلادی تشبیه کرد و نوشت: آلمان قبل از جنگ دنیای اول رویای ساخت پروژه راه آهن برلین تا بغداد را داشت این در حالی است که فاصله برلین تا بغداد 4 هزار و 423 کیلومتر بود و باوجود راستا طولانی مقامات آلمانی ساخت آن را شروع کردند.
آلمان در این پروژه بدنبال پنج هدف بزرگ بود:
1 - بهبود تجارت و صادرات صنایع از آلمان تا عراق
2 - استفاده از راه آهن برای انتقال سلاح و تجهیزات در صورت بروز جنگ
3 - اتصال عراق، سوریه، بلغارستان، صربستان، مجارستان، استرالیا و آلمان در یک خط سیر
4 - تشکیل یک بندر جدید در خلیج فارس
5 - رسیدگی به امور نفت عراق و سوریه، از اهداف مهم آلمان بودند که بر اساس آن، این کشور برای ساخت پروژه راه آهن از برلین تا بغداد برنامه ریزی نموده بود.
آلمان این برنامه ریزی را قبل از 1900 میلادی انجام داده بود زیرا این کشور به عنوان یک قدرت قوی در دنیا ظهور نموده بود.
این پروژه برای آمریکا، روسیه، انگلیس و ژاپن نگران نماینده بود بنابراین، این کشورها برای ناکامی پروژه راه آهن آلمان کوشش کردند.
کشورهای مذکور می دانستند که اگر این پروژه تکمیل گردد، هیچ یک از قدرت های دنیای توانایی مقابله با آلمان وقت را ندارند. زیرا مقامات برلین از این طریق به بزرگترین ذخایر نفتی دنیا دسترسی پیدا می کردند و موقعیت دفاعی و تجاری این کشور نیز غیر قابل تسخیر می شد.
پس از گذشت مدتی، تنش بین اتریش و صربستان برای ناکامی پروژه راه آهن آلمان در منطقه گسترش یافت و مدتی بعد نیز درگیری این کشور با فرانسه شروع شد که آمریکا، انگلیس، روسیه، ایتالیا، یونان، پرتغال، رومانی و صربستان در حمایت از فرانسه وارد میدان جنگ شدند.
از سوی دیگر، اتریش، ترکیه و بلغارستان نیز برای یاری به آلمان وارد میدان شدند.
با این حال، سرشروع این جنگ علاوه بر کشته شدن 15 میلیون نفر، پروژه راه آهن را نیز با خود دفن کرد.
این یک حادثه تاریخی است و اگر راهرو اقتصادی پکن- اسلام آباد مورد آنالیز قرار گیرد ممکن است اتفاقات مشابه آلمان بار دیگر تکرار گردد.
مهمترین اهداف راهرو اقتصادی پکن و اسلام آباد
چین پس از ساخت راهرو اقتصادی با پاکستان وارد دریای عرب خواهد شد یعنی پکن به خاور میانه دسترسی پیدا خواهد نمود.یان کشور از این طریق می تواند به راستا امارات، قطر، عربستان، کویت، عراق، یمن و ایران دسترسی یابد.
این راهرو اقتصادی از یک طرف راستا بازارهای خاورمیانه را برای چین باز خواهد نمود و از طرف دیگر دسترسی دفاعی بر منطقه چین را افزایش خواهد داد.
همچنین ساخت این راهرو سبب خاتمه حاکمیت هند در دریای عرب تلقی می گردد.
با این حال، تجهیز و ساخت بندر گوادر یک بازی بزرگ دفاعی در منطقه است. چین و پاکستان با بهره برداری از این بندر، دریای عرب را تحت تاثیر قرار خواهند داد و از نفوذ هند در منطقه نیز جلوگیری خواهند کرد.
راهرو اقتصادی پکن- اسلام آباد از یکطرف به نفع اقتصادی و دفاعی چین است و از سوی دیگر، اهمیت پاکستان در منطقه را چند برابر افزایش خواهد داد.
پس از ساخت این راهرو اقتصادی، رشد هند در منطقه کاهش خواهد یافت و اقتصاد این کشور تحت تاثیر قرار خواهد گرفت که و در نتیجه تضعیف سیستم دفاعی این کشور را نیز در پی خواهد داشت.
از لحاظ موقعیتی، بندر گوادر در دهانه ورودی خلیج فارس در حدود 627 کیلومتر (390 مایل) دورتر از تنگه هرمز در قسمت شرقی این تنگه و 376 کیلومتر (234 مایل) دورتر از بندر کراچی و انتها به فاصله 80 کیلومتر از مرز ایران، موقعیت دارد.
کشورهای آسیای میانه، چین، ایران، روسیه و هند نیز بندر گوادر را مورد استفاده قرار خواهند داد. بنادر روسیه در شش ماه زمستان بدلیل بارش برف شدید با مشکلاتی همراه است بنابراین، گوادر نزدیک ترین بندر به روسیه است.
بندر گوادر بدلیل اهمیت جغرافیایی خود شرایط منطقه را تغییر خواهد داد.
بعضی از کشورهای غربی قبل از ساخت راهرو اقتصادی چین و پاکستان، کوشش هایی برای ناکامی و بحث برانگیز شدن این راهرو را دنبال کردند و اکنون نیز در صدد تخریب آن هستند.
آمریکا و هند در این خصوص پیشقدم شده اند زیرا این دو کشور همیشه بدنبال بی ثباتی پاکستان بودند و هیچ فرصتی در این مورد را از دست نمی دهند.
اگر ناامنی در سراسر پاکستان افزایش یابد و کشورهای خارجی کوشش می نمایند تا بعضی مقامات و رهبران قبایل را در ازای چند دلار علیه دولت مرکزی تحریک نمایند. ایالت بلوچستان پاکستان در حال حاضر به سمت تنش های نژاد پرستی و فرقه ای سوق داده شده است.
همچنین قتل عام و مردم بی گناه در کراچی بزرگترین شهر پاکستان نیز بی ارتباط با این مسئله نیست و ترور شخصیت های مهم و انجام عملیات های تروریستی فرقه ای در این شهر ادامه دارد.
علاوه بر این، دشمن بدنبال ایجاد تنش بین پاکستان با کشورهای همسایه به ویژه ایران و چین است که آمریکا و هند عاملان این توطئه ها در منطقه هستند.
تهدیدات احتاقتصادی برای ناکامی راهرو اقتصادی پکن- اسلام آباد نه تنها خارجی بلکه در داخل پاکستان نیز وجود دارند. بعضی عناصر داخلی از جمله احزاب بزرگ سیاسی پاکستان نیز برای ناکامی این راهرو کوشش می نمایند.
کوشش های داخلی پاکستان برای ناکامی راهرو اقتصادی پکن و اسلام آباد دو توجیه دارد.
نخست اینکه بعضی عناصر با کشورهای خارجی در ارتباط هستند و از آن ها دستور کار دریافت می نمایند و دوم اینکه بعضی احزاب سیاسی پاکستان به خاطر منافع شخصی خود سعی دارند که این راهرو در دوران حکومت موجود این کشور، تکمیل نگردد.
با این حال، با توجه به منافع مختلف و اهمیت راهرو اقتصادی پکن و اسلام آباد احتمال زیادی است که قدرت های دنیای توطئه هایی برای ناکامی این راهرو در پاکستان را دنبال نمایند.
علاوه بر هند و آمریکا، رسیدن چین به دریای عرب برای روسیه نیز قابل تحمل نخواهد بود زیرا منافع این کشور در منطقه نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت بنابراین، روسیه نیز می تواند موانعی در راهرو اقتصادی پکن- اسلام آباد ایجاد کند.
با این حال، اگر بعضی کشورهای غربی می توانند برای ناکامی پروژه راه آهن آلمان جنگ دنیای راه اندازی کند، احتمال راه اندازی جنگ دیگری در منطقه برای ناکامی راهرو اقتصادی پکن- اسلام آباد نیز وجود دارد.
اما باوجود این همه واقعیت ها، این حقیقت دارد که پاکستان برای بقا و امنیت داخلی راهرو اقتصادی کشورش با چین موارد امنیتی را در نظر گرفته است و رهبران سیاسی و نظامی این کشور با یکدیگر هماهنگ هستند و در مقابل توطئه های بین المللی مقاومت خواهند کرد.
.
منبع: تسنیم